Marți, 14 ianuarie, sala Teatrului Național “Aureliu Manea” din Turda a fost gazda unui eveniment de o mare clasă.
Ziua Culturii române a fost marcată la Turda printr-un spectacol de excepție cu muzică şi poezie. Pentru prima dată la Turda, actrița Lamia Beligan, pianista Viorela Ciucur şi soprana Silvia Sorina Munteanu au stârnit ropote de aplauze.
Din păcate trăim într-o lume în care poezia şi muzica clasică sunt prea puțin apreciate, însă publicul turdean a umplut sala mare a teatrului, reușind să demostreze încă o dată că ştiu să aprecieze atât cultura cât şi arta.
Lamia Beligan s-a născut pe 23 septembrie 1966, în București, este fiica din a treia căsătorie a actorului Radu Beligan cu scriitoarea Marica Beligan, decedată în 1993. Mai are doi frati, Raluca și Alexandru și o soră vitregă, Ana Maria, din căsătoria tatălui său cu Nineta Gusti.
A absolvit Academia de Teatru și Film București, promotia 1990, clasa profesorului Ion Cojar. A debutat la Teatrul National din Craiova, cu rolul Honey din „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”, de Edward Albee. A jucat pe scena acestui teatru până în anul 2006 și a primit roluri ca Vrăjitoarea din Ubu Rex cu scene din Macbeth de Alfred Jarry și William Shakespeare sau Sonia din Unchiul Vanea de A.P. Cehov. A jucat pentru prima dată alături de celebrul ei tată pe scena teatrului din Craiova. Acum este actriță a Teatrului Național din Bucuresti. A debutat pe scena acestui teatru in 1979, cu piesa „Însemnările unui Necunoscut” după Fiodor Mihailovici Dostoievski, în rolul Sasa. Au urmat rolurile: Fata din Fata din Andros de Terențiu, Tamara, Sachs din De partea cui ești de Ronald Harwood, Veturia din Mofturi la Union după I.L. Caragiale, Lucie din Egoistul de Jean Anouilh, regia Radu Beligan, până la Raisa Filippovna din- Sinucigașul de Nikolai Erdman. In stagiunea 2010-2011 o urmărim în spectacolele Neînțelegerea, Egoistul, Sinucigașul.
Cu „Egoistul”, unde joacă alături de tatăl său, a efectuat un turneu în tară, în cursul anului 2010. A jucat și în piesa Copiii Soarelui de Maxim Gorki, la Teatrul Mic din capitală. A jucat rolul Mariucai în Baltagul, ecranizarea pentru televiziune a romanului sadovenian, în 1985; în anul 2000 a apărut în filmul Poveste imorală, în 2002-Tinerețea lăcustelor, în anul 2006 a jucat rolul Tania Belinski din serialul La urgent, condorm cinemagia.
Viorela Ciucur este născută la Bucureşti, a absolvit Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti (secţia Pian) în anul 1990, sub îndrumarea maeştrilor Constantin Ionescu-Vovu şi Suzana Szoereny. Imediat după absolvire a fost angajată, prin concurs, pe post de preparator universitar în cadrul aceleiaşi instituţii, la catedra de Pian, disciplina Acompaniament. A parcurs de atunci treptele activităţii didactice până la gradul de conferenţiar universitar, pe care îl deţine din 2004. În anul 2000 a susţinut teza de doctorat “Interferenţe, limbaj şi comunicare în miniatura vocală romantică”, sub îndrumarea profesorului universitar doctor Grigore Constantinescu, obţinând titlul de Doctor în Muzică.
În plan didactic susţine o bogată activitate, studenţii pe care îi pregăteşte remarcându-se prin prestaţii de înaltă ţinută atât în concerte, cât şi în competiţii, naţionale şi internaţionale. A activat ca profesor asociat la Departamentul de Muzică al Universităţii din Craiova şi, de asemenea, a fost invitată să susţină cursuri multidisciplinare online la Universitatea Fairleigh Dickinson din Statele Unite ale Americii. Participă constant la viaţa ştiinţifică din ţară prin comunicări la conferinţe tematice, dar şi în străinătate (Europa, SUA), unde prezintă lucrări deosebit de bine apreciate la diferite conferinţe şi congrese.
În plan artistic, desfăşoară o notabilă activitate pe podiumul de concert, în cele mai variate posturi – solist în concerte cu orchestra, solist în recitaluri de pian, membru în formaţii camerale, partener de duo pentru cântăreţi şi instrumentişti. Are peste 100 de apariţii ca solist concertist, în ţară şi în străinătate, colaborând cu dirijori ca Ion Baciu, Petre Sbârcea, Ilarion Ionescu-Galaţi, Nicolae Boboc, Paul Popescu, Cristian Brâncuşi, Amaury Du Closel (Franţa), Cem Mansur (Turcia), Hugues Reiner (Franţa), Friedemann Riehle (Austria), Francesco Fanna (Italia), Dumitru Goia, Gheorghe Costin, Radu Postăvaru, Joost Smeets (Olanda). A susţinut recitaluri în Bucureşti la Ateneul Român, Sala Radio, Muzeul Naţional de Artă, Muzeul George Enescu, Institutul francez, Institutul German Goethe, în ţară la Arad, Braşov, Constanţa, Craiova, Cluj, Iaşi, Ploieşti, Piteşti, Rm. Vâlcea, Sibiu, Tescani, Odorheiu Secuiesc, Suceava. A întreprins turnee în Germania, Franţa, Italia, Olanda, Austria, Bulgaria, Moldova, Grecia. De asemenea, este frecvent invitată în SUA (Bostonj, Eaton, Newport, Madison) şi Canada (Montreal). Are o vastă experienţă ca pianist acompaniator, fiind deseori invitată ca pianist oficial la competiţii prestigioase. Astfel, la Concursul Internaţional “George Enescu” (ediţiile 2003, 2011, secţiunile vioară, canto, violoncel), concurenţii cu care a colaborat au obţinut premii importante; Eugen Tichindelean – premiul I la vioară, Cosmin Bănică – premiul II vioară, Valentin Răduţiu – premiul II la violoncel; de asemenea, împreună cu violonistul Eugen Tichindelean a fost laureată cu Premiul pentru cea mai bună interpretare a Sonatei a III-a în caracter popular românesc de George Enescu.
A participat ca pianist acompaniator şi la Concursul Internaţional Jeunesses Musicales (încă din 1999), Concursul Internaţional de contrabas Joseph Prunner, Concursul Internaţional de lied Ionel Perlea. Printre cele mai recente realizări amintim recitalurile din cadrul Anului Internaţional Frederic Chipin 2010, organizate în colaborare cu Institutul Cultural Polonez, recitalurile la Ambasada României din Washington (2008 şi 2011), precum şi recitalurile de la Ateneul Român din 2010, 2012 şi 2013 precizează festivalenescu.ro Silvia-Sorina Munteanu (n. Ghioroc, Județul Arad) este o solistă de operă și concerte, interpretă de lied și profesoară. De la cea mai fragedă vârstă începe să studieze muzica, iar la 5 1/2 începe să studieze vioara, coroborând în recitalurile date piese pentru voce cu cele pentru vioară. Datorită studiului cât și dotării native, muzicalitatea și vocea se șlefuiesc în decursul anilor precursori studiului canto-ului, pentru care optează la vârsta de 13 ani la Liceul de artă din Arad, unde începe studiul acestei discipline cu profesorul Ioan Zahu, elev la rândul lui al lui Petre Stefanescu Goanga și apoi în Facultatea de arte din Timișoara pe care o absolvă în 1995, unde studiază cu mezzosoprana Lucia Papa-Kriska. Își desăvârsește studiile urmând cursul de Masterat la Academia de muzică Gh.Dima din Cluj sub îndrumarea lui Alexandru Farcaș, obținând în 1996 Diploma de Master în Stilistica interpretativă – Canto.
Urmează cursuri de masterat de scurtă durată cu maeștrii Mariana Nicolescu 1996, Alexandru Farcaș 1997, Ionel Pantea 2000, Renato Bruson 2004, Viorica Cortez 2009. In 2011 obține titlul de doctor la Academia de Muzica „Gheorghe Dima” – Cluj Napoca, în urma susținerii tezei de doctorat cu subiectul „Elemente optimizante în integralitatea cântului” – Belcanto modern – artă sau știință . Odată cu intrarea la cursul de Masterat al Academiei de muzică Gh. Dima în 1995, ia concursul și la Opera Română Cluj-Napoca unde își face debutul în cariera pe repertoriul de mezzosoprană. Astfel, debutează pe prestigioasa scenă clujeană în 1995 în rolul Rosinei din opera Bărbierul din Sevilla de G. Rossini, în 1996 în rolul Carmen din opera Carmen de G. Bizet, urmat la numai două săptămâni de debutul în rolul Dorabella din Cosi fan tutte de W. A. Mozart.
A doua stagiune la Opera din Cluj îi aduce debutul în rolurile Santuzza din Cavalleria Rusticana de P. Mascagni și Eboli din Don Carlo de G. Verdi. Cele patru stagiuni petrecute în total la Opera din Cluj însumează o activitate solistică bogată, concretizată în nu mai puțin de unsprezece roluri, printre care mai enumeram și Flora din Traviata, Maddalena și Giovanna din Rigoletto, Suzuki din Cio Cio San de G. Puccini, etc. În același an 1996, datorită pasiunii pentru pedagogie, începe colaborarea cu Academia de muzică Gh. Dima în calitate de asistent universitar la Catedra de Canto. Rămâne solistă a Operei din Cluj până în anul 1999, când alege cariera universitară. Astfel, între 1999 și 2002 ocupă pe rând postul de preparator universitar și asistent universitar la Facultatea de arte din Timișoara, Catedra de Canto scrie Wikipedia.org