Școala este „locul de muncă” al copiilor și adolescenților, iar ei pot să reacționeze la cerințele pe care școala le are în același fel în care reacționează adulții la cerințele de la locul lor de muncă.
Când apare stresul?
Efectele stresului.
Răspunsul normal de adaptare la stres al oamenilor presupune un anumit nivel de activare fiziologică. Spre exemplu, durerile de cap, de stomac, amețeala, pot să fie semnele unui nivel ridicat de stres.
Stresul afectează calitatea somnului și, implicit, abilitatea elevilor de a se concentra la ore, de a învăța, memora și rezolva probleme. De asemenea, stresul poate face un elev să fie mai iritabil și să manifeste semne de furie: acestea cresc probabilitatea bullying-ului în școli sau a retragerii sociale. În plus, un elev stresat poate manifesta rezistență la regulamentul școlii și se poate împotrivi profesorilor. Cu cât expunerea la stres este mai crescută (stresul cronic), cu atât efectele sale negative vor fi mai accentuate.
Atenție, însă, nu toți elevii vor experimenta la fel stresul. Consecințele sunt diferite și variate, iar fiecare persoană are propria modalitate prin care se raportează la experiențele stresante. Din acest motiv, este important să prevenim apariția stresului și să ne concentrăm pe identificarea strategiilor de intervenție. Despre prevenire și modalități prin care putem să reducem nivelul de stres al elevilor vom discuta săptămâna următoare.