Dacă elevii privesc stresul ca pe o provocare (și nu se confruntă cu stresori de o intensitate foarte crescută) ei își pot îmbunătăți performanța școlară: un nivel moderat de stres este sănătos, deoarece ne motivează și ne menține angajați în activitățile pe care le realizăm.
Din acest motiv este important ca stresul elevilor să fie menținut la un nivel optim. Chiar dacă managementul stresului depinde, într-o mare măsură, de diferențele interindividuale, elevii pot fi ajutați atât de părinți, cât și de profesori atunci când trec printr-o experiență stresantă. În primul rând, adulții din viața elevului trebuie să îl învețe să recunoască semnele stresului. În plus, ei îi pot ghida în procesul de coping prin diferite strategii:
Deoarece școala este un context important din viața copiilor și a adolescenților, profesorii pot:
• Să evite volumul mare de teme și muncă pentru acasă – este important ca profesorii să colaboreze pentru a evita supraîncărcarea elevilor, spre exemplu, prin discutarea datelor de teste.
• Să mențină un nivel crescut de mișcare al elevilor – exercițiile fizice asigură un sistem imunitar puternic și capacitate de concentrare crescută. De exemplu, prin activități care implică deplasări de la o bancă la alta sau pauze de stretching.
• Să creeze un mediu pozitiv în pauze – prin muzică liniștitoare și un „colț de relaxare” în clasă se poate evita stresul de intensitate foarte crescută.
• Să promoveze organizarea și un program bine structurat – o rutină și menținerea lucrurilor în același loc oferă elevilor control și predictibilitate.
• Să comunice cu elevii – suportul social joacă un rol important în managementul stresului, diminuându-i efectele. Profesorii pot să fie o sursă importantă de suport social dacă se implică și îi ascultă pe elevi atunci când au nevoie de ajutor. Este important însă să nu insiste să vorbească dacă copiii sau adolescenții nu își doresc acest lucru.