Cătălin Grigoraș este un om profesionist și talentat. Pasiunea pentru a face ceva notabil întrece orice obstacol. Cătălin Grigoraș este omul de care partea actoricească din Turda avea nevoie. A reușit, prin multă muncă și dedicare, să formeze o echipă bine închegată și profesionistă de tineri actori. Optimist din fire, ne spune că este bine să vedem tot timpul, dar mai ales acum pe timp pandemic, partea plină a paharului. Oare așa să fie? Un interviu cu Cătălin Grigoraș, directorul T.N.A.M. Turda.
Rep.: Cum a fost anul 2020 pentru dumneavoastră și activitatea pe care dumneavoastră o conduceți la Teatrul Național Aureliu Manea din Turda?
Cătălin Grigoraș: A fost un an atipic ca pentru mulți dintre noi, însă aș vrea să vorbim despre partea plină a paharului din acest an 2020 nu de cea goală, pentru că, cu siguranță să ai spectatorii departe de tine sau să ai o barieră între tine și spectatori nu este confortabil. Să ai spectatori înjumătățiți sau să ai locuri limitate iarăși nu este confortabil dar am ajuns să spunem: bine că se întâmplă și așa. Și preferăm să jucăm de mai multe ori spectacolul, cum s-a și întâmplat când am avut premierea la „Conul Leonida față cu reacțiunea” și în sala studio, unde suntem acum, locurile sunt limitate. În loc de 80 de locuri sunt 30, și atunci cererea fiind foarte mare a trebuit să mai facem un spectacol în aceeași zi. Un an 2020 pe care l-am început bine, am avut turnee în ianuarie și februarie. În 15 ianuarie am devenit Teatrul Național Aureliu Manea, după care am început să plecăm în turnee prin Moldova, Muntenia, bineînțeles în Turda și prin împrejurimi. A venit data de 9 martie și ne-a lovit așa ca un trăsnet. Nu am crezut că o să fie atât de grav, cel puțin la nivelul cultural, această limitare dar se impune pentru că trebuie să fim în siguranță și trăim cu speranța că în anul 2022 dacă nu în anul 2021 lucrurile vor reveni la un normal din toate punctele de vedere cel puțin pe zona asta de educație-cultură, pentru că un popor fără educație și fără cultură este un popor fără identitate.
Rep.: Cum au reacționat colegii d-voastră când le-ați expus problema sistării spectacolelor de teatru?
Cătălin Grigoraș: Toată lumea era foarte speriată, inclusiv colegii actori pentru că nu știau ce se întâmplă. În plus de asta, erau zilnic acele știri la televizor prin care se spunea: protejați-vă, păstrați distanțarea socială, purtați mască etc. Actorului pe scenă îi este imposibil să joace cu masca pe figură. Erau foarte speriați cu toții la început și am anticipat puțin și cred că am fost printre primele teatre din România care au transmis live, în online, un spectacol de teatru și a fost și foarte bine primit. Este vorba de spectacolul “NOI NU”, un spectacol special pentru zona adolescentină, pentru zona de liceu. Un spectacol după povești reale din viața de liceu. Actorii s-au mobilizat foarte bine, au înțeles ceea ce se întâmplă. Este greu să faci un spectacol fără spectatori în sală și să-l și transmiți în online, pentru că la teatru, cum vorbeam și înainte de acest interviu, ai nevoie de public, ai nevoie să primește energia de la public, ai un feedback din partea publicului. Mai mult decât atât, ne-am obișnuit publicul ca după fiecare piesă de teatru să stăm la discuții, să ne întrebe, să ne sugereze anumite lucruri, îi întrebăm cum a fost… dar fiind spectacolul în online, ne mai scria lumea într-adevăr, dar nu-i același lucru. A venit după asta luna martie și aprilie în care am stat în casă, eram sătuli de stat în casă și din luna mai, iunie a început o ușoară relaxare în privința spectacolelor în outdoor. Cred că am fost singurul teatru care am organizat un Festival Internațional de Teatru din România precum și din Europa pentru că totul s-a blocat, toate țările erau închise și nimeni n-a mai avut curajul să facă. Am fost primii care am făcut Festivalul Internațional de Teatru Turda la final de iunie. A fost un maraton organizatoric, am reușit să avem și invitați internaționali prinși fiind în țara cu pandemia. A fost o oază de aer și pentru noi dar și pentru spectatori. A fost foarte interesant modul de a gândi un spectacol în mediul outdoor, pentru că sunt spectacole care sunt gândite special pentru interior și dacă îl duc afară sau în alt spațiu pierzi emoțiile, dar ne-am adaptat extraordinar de bine. A fost o vară 2020 atipică dar plină de evenimente culturale la Turda și sper, dacă și Teatrul de Vară va fi finalizat în urma acestor proiecte uriașe care se dezvoltă la Turda, sperăm că această stagiune estivală să o îmbogățim în anii ce vor urma nu numai cu evenimentele noastre ci și cu evenimente ale teatrelor din țară și din străinătate, pentru că la fel ca și Sibiu, și Turda poate să crească. Orice turist care vizitează Salina, Castrul Roman etc. să vadă și niște spectacole de teatru sau un festival medieval sau un festival de folclor. Uite așa vom crește, mână de la mână.
În momentul în care ni s-a dat aprobare pentru organizarea de evenimente, a fost o gură de oxigen reală. Atunci am simțit că renaștem, că reînflorim și am început să dezvoltăm spectacole în limitele impuse de autorități. Încercăm să construim spectacole la nivel de unu, două, maxim trei personaje. Încercăm să respectăm acestă distanțare cât se poate și unde se poate, dar ne concentrăm pe zona asta de spectacole de tip “One Man Show”, “One Woman Show”. Am avut și câteva premiere. Pentru luna martie pregătim o serie de spectacole. Van Dan, un caz real cu actorul Vali Popescu în regia lui Dragoș Călin. Este vorba despre un tip care s-a drogat mult timp și după 10 ani a reușit să se lase. Cumva încercăm să construim, pentru că știu că în ziua de astăzi drogurile sunt o problemă reală, și prin genul acesta de spectacole încercam să educăm. Încă din anul 2017, de când am venit, am dezvoltat o serie de spectacole în zona educației. Sunt gânduri multe, vrem să punem în scenă Romeo și Julieta în regia lui Muriel Manea. Urmărim îndeaproape situația epidemiologică pentru ca în luna aprilie să începem să facem câteva repetiții ca pentru Festivalul Internațional de Teatru, spectacolul Romeo și Julieta să fie oferit publicului. Să dea Domnul să fim în siguranță și să fim sănătoși.
Rep.: Totuși nu i-ați uitat pe cei mici…
Cătălin Grigoraș: În fiecare duminică, de la ora 11:00, avem spectacole speciale pentru copii. Suferința noastră este că, dacă până mai ieri la finalul fiecare spectacol pentru copii, aceștia urcau pe scenă și făceau poze cu personajele lor preferate și vorbeau cu Mica Sirenă, cu Scufița Roșie ș.a.m.d. pandemia asta ne-a adus această barieră, acest blocaj, însă sper că vom reveni la normalitate pentru că avem nevoie, copiii au nevoie să se conecteze nu numai la nivel de online ci au nevoie să se conecteze și fizic. În fiecare duminică sunt aceste spectacole și tot timpul este plin. Mi-aș dori ca teatrul peste zeci de ani să aibă în public inteligent care să schimbe comunitatea în bine. Este mult de muncă dar a început să se construiască, ceea ce este foarte bine, și se construiește și la nivelul întregii comunități. Lucrurile se schimbă și administrația a înțeles lucrul acesta și a pompat în fiecare direcție genul acesta de energie creatoare și este mult mai simplu ca în momentul în care oamenii te înțeleg că vrei să faci ceva și ai deschidere în fața lor. Este nevoie de investiții, mari investiții pentru viitor dar sunt convins că se vor face. Anul acesta sperăm să intre și teatru în reabilitare și să schimbăm puțin aspectul, să reîmprospătăm puțin atmosfera, să-l facem un pic mai călduros. Sunt convins că teatrul va arăta altfel.
Rep.: Care este relația d-voastră cu domnul primar Cristian Matei? Simțiți un sprijin din partea dumnealui în activitatea pe care o faceți?
Cătălin Grigoraș: Simt un sprijin real. Îmi aduc aminte prima întâlnire cu domnul primar în care mi-a prezentat puțin ce urmează să se întâmple la Turda. Am stat puțin și m-am gândit însă tablou pe care mi l-a zugrăvit a fost foarte frumos. Aveam posibilitatea de a lucra într-un teatru și uitându-mă în ochii domniei sale și strângând-mi mâna ferm, am zis că trebuie să am încredere în omul acesta. Bucuria mea a venit etapizat pentru că lucruri de care vorbeam atunci mi se păreau că sunt niște povești frumoase. Uite că încet, încet, se și întâmplă, o parte dintre ele s-au și întâmplat. Nu-mi pare rău nici o secundă pentru că am ales să vin în Turda. Lucrurile au început să meargă în direcția bună, și implicit eu m-am dezvoltat foarte mult făcând parte din această echipă, construind aici lucruri. Eu sunt un tip mai reținut și nu-mi place să vorbesc foarte mult dar primarul Turzii, Cristian Matei, este un om de caracter în care am avut și am în continuare încredere și este un om care susține din inimă zona culturală. Îmi zugrăvise atunci dezastru cultural care era la Turda… Uite că împreună am reușit să facem din acest teatru, teatru național, creăm evenimente, am reușit să creăm peste 40 de spectacole producție proprie. În anul 2017 când am venit, erau doar patru sau cinci spectacole. Și acelea urmau să se închidă. Este foarte important că mi-a dat încredere să construiesc și am reușit să construiesc o echipă de tineri actori, o echipă care sper să fie aici cât mai mult timp. Avem deja o echipă stabilă de patru ani de zile, mulți dintre ei deja s-au mutat la Turda și vor deveni turdeni cu acte în regulă. DA, îmi doresc ca acest teatru să capete o identitate ca acum 30, 40 de ani când era foarte bine văzut la nivel național și muncim ca să fie foarte bine văzut. Teatrul este ca o bulă care va duce identitate orașului peste tot pe unde va merge.
Rep.: Cum ați primi vestea că Turda a intrat în scenariul galben?
Cătălin Grigoraș: Categoric eu am fost extaziat de-a dreptul. În data de 15 ianuarie am avut recital de poezie Eminescu, un eveniment construit împreună cu Casa de Cultură Turda, a fost și Ovidiu Lipan Țăndărică invitat. Am pregătit un moment de vreo 20 de minute cu actorii teatrului și înainte să înceapă spectacolul propriu-zis am fost în culise pentru a le ura baftă, să-i încurajez, să îi motivez cum fac eu tot timpul înainte de spectacol. I-am adunat așa pe toți într-un cerc și la un moment dat o colegă actriță a zis: „vai ce emoții am, parcă joc pentru prima dată.” Se simțea așa, la toată echipa, un freamăt, o bucurie, nu era o emoție reală ca și cum ai merge la examen și te ascultă profesoara, era o bucurie ce aștepta să fie împărtășită cu publicul, ceea ce s-a și întâmplat. Încă de la primul vers publicul a izbucnit în aplauze. Am dezvoltat spectacole în zilele de joi, vineri, sambătă, duminică. Avem întâlniri regulate cu publicul iubitor de teatru. Noi avem sala mare care ne permite distanțare, oricum am impus niște reguli și niște trasee pentru artiști, pentru spectatori. În sala Studio este puțin mai complicat dar și aici avem reguli bine definite.
Rep.: Ce pregătiți pentru publicul turdean, plecând de la premisa că anul 2021 o să fie un an extraordinar?
Cătălin Grigoraș: Am învățat în anul 2020 să nu fac planuri pe mai multe luni. Gândim Festivalul Internațional de Teatru și dorim să-l organizăm la o scară mai mare dar urmărim situația la nivel internațional și vedem că Italia are regiune închise, Anglia este închisă, zborurile sunt anulate, ori în momentul în care angajez niște trupe din exterior și s-ar putea să vină acea perioadă în care să spună autorizațiile că totul e blocat, aeroportul s-a închis sau nu este voie să intri sau să ieși din țară, sunt niște bani care se cheltuie și este o investiție care nu are sustenabilitate. De aceea încercăm să luăm etapizat și cu siguranță, dacă ne vor da voie vom juca în outdoor, în acele spații deja inventate, le reinventăm și vom căuta și alte spații în care să jucăm. Abia așteptăm să vină vara să putem ieși. Iar pe zona de indoor, de interior, avem aceste „One Man Show”, „One Woman Show-uri”. Teatrul are 15 actori și toți vor ajunge la un moment dat să aibă „One Man Show” sau „One WomanShow-uri”. Din start vom avea 15 spectacole. Dacă ni se va permite, vrem să scoatem spectacol Romeo și Julieta. Trăim o perioadă când „dacă” este cel mai folosit cuvânt. Avem și câteva ieșiri cu teatrul din Giurgiu, avem discuții undeva la final de aprilie, să facem un spectacol acolo. Probabil vom ajunge anul acesta și la București dar este în funcție și de fiecare zonă în care scenariu se află .
Avem un parteneriat foarte solid cu o echipă tânără de la Cisnădie, de lângă Sibiu, o echipă foarte bine pusă la punct. Am jucat în ianuarie cu spectacolul „Gunoierul” avem acum pe final de februarie spectacolul „Insomniaci” și „Motanul încălțat” pentru copii și urmează în martie și aprilie. De asemenea, avem un parteneriat foarte solid cu teatrul din Târgu Jiu, cu teatrul din Suceava, cu teatrul din Satu Mare.
Rep.: Care este mesajul d-voastră pentru iubitorii de teatru din Turda?
Cătălin Grigoraș: Cu siguranță vom reveni la normalitate. Haideți să vedem partea plină a paharului, cum spuneam și la debutul acestui interviu. 2020 a fost un an mai atipic dar de exemplu eu am stat puțin mai mult cu familia, am trăit și am petrecut clipe prețioase alături de fiul meu cel mic. Cred că în esență trebuie să ne raportăm la lucru acesta. Haideți să vedem partea plină a paharului. Cred că trebuie să mai așteptăm puțin și cu siguranță ne vom întoarce la normalitate.
Rep.: Vă mulțumim foarte mult pentru timpul acordat în realizarea acest interviu!
Cătălin Grigoraș: Și eu vă mulțumesc pentru această discuție plăcută și casa noastră este și casa dumneavoastră și vă așteptăm cu drag oricând!