Seria interviurilor cu dascălii din zona Turzii şi a Câmpiei Turzii continuă la Ziarul 21. Săptămâna aceasta am avut-o invitată pe Alina Coldea, profesoară în învățământul primar. Înainte de toate, Alina Coldea vine din ramura tânără și entuziasmantă a dascălilor, hotărâtă să schimbe lumea. Cu zâmbetul pe buze, ne spune că se simte extraordinar în postura de dascăl pentru că asta visa de când era mică. Peste ani nu m-ar mira să o văd directoare de școală gimnazială sau liceu pentru că deține niște abilități manageriale deosebite. Cine a îndrumat-o, cum se comportă elevii și mult mai multe detalii, în această rubrică prin care Ziarul 21, promovează cadrele didactice din zonă. Apropo, dacă încă nu ați apărut în această rubrică, înseamnă că încă nu am ajuns la dumneavoastră! Pregătiți-vă! Următorii sunteți dumneavoastră!
Adrian Soporan: Spuneți-ne câteva detalii despre dvs.!
Alina Coldea: Mă numesc Coldea Alina, am 25 de ani și sunt profesor pentru învățământul primar. Acesta este al IV- lea an de activitate la catedră și pot spune că viața mea este plină de culoare, datorită copiilor.
A.S.: De ce dascăl?
A.C.: Cred că motivul pentru care am ales meseria de dascăl este faptul că iubesc copiii, iubesc să fiu înconjurată de inocența lor, de bucuria lor, de bunatatea lor.
Chiar daca mulți tineri ,, fug” de această meserie, sau o privesc o meserie ,, grea”, eu o consider foarte frumoasă, pentru că am ocazia să modelez caractere, să dezvolt cunoștințe, abilități, aptitudini ale unor copii frumoși.
A.S.: Cine v-a îndrumat spre această meserie?
A.C.: Am să răspund la această întrebare povestindu-vă o întâmplare, de când eram elevă, iar doamna învățătoare m-a întrebat ce vreau să devin când voi fi adult. Eu am răspuns că îmi doresc foarte mult să devin învățătoare și coafeză! Ei bine, visul mi s-a indeplinit în totalitate. Am luptat să îndeplinesc ceea ce mi-am propus de când eram copil… și am reușit.
Așadar, cred că doamna mea învățătoare și-a pus amprenta asupra alegerii meseriei, de când eram copil, prin propriul model… Îmi doream foarte mult să devin și eu o învățătoare dedicatală cum era dânsa. Însă, cea care m-a îndrumat și încurajat mereu să aleg această meserie frumoasă, a fost mama mea. Ea a fost cea care mi-a spus mereu că mi s-ar potrivi această meserie, cunoscandu-mă cel mai bine. Pentru acest lucru îi voi fi recunoscatoare mereu!
A.S.: Care este comportamentul elevilor?
A.C.: În privința comportamentului copiilor am doar cuvinte de laudă! Anul acesta am preluat clasa pregătitoare, deci copii de aproximativ 6-7 anișori. Sunt foarte bine educați, foarte isteți, activi la ore, atenți, receptivi. Le place foarte mult să lucreze, să citească, să scrie, dar bineînțeles, le place și să se joace. De aceea, încerc mereu să transform procesul de predare-învățare într-un joc. Învățăm, jucându-ne cu numere, cifre, litere, cuvinte, propoziții.
Cred că baza comportamentului se formează acasă, părinții fiind cei care îi formează pe copii, încă din primele zile de viață. De aceea, pot spune că am parte și de părinți responsabili, foarte implicați, părinți cu care pot colabora foarte bine.
A.S.: Care e diferența din perioada în care erați elevă și acum când sunteți dascăl?
A.C.: Diferența pe care am sesizat-o este faptul că acum activitatea de predare-învățare se focalizează în totalitate pe elev. Procesul de predare-învățare se realizează acum ținând cont de interesele, nevoile elevului. De asemenea, acum se utilizează metode moderne de predare, se utilizează foarte mult calculatorul, videoproiectorul, table interactive, copilul având ocazia să învețe explorând realitatea.
A.S.: Care este cea mai mare satisfacție a dvs.?
A.C.: Cea mai mare satisfacție a mea, în calitate de dascăl, este momentul în care observ evoluția copiilor… Daca la începutul anului școlar unii elevi nu știau să țină corect creionul în mână, astazi, pot observa evoluții semnificative… Scriem numere, citim silabe, cuvinte, propoziții etc… Aceasta este cea mai mare satisfacție pe care o pot avea, în calitate de dascăl! Faptul că îmi pun amprenta în formarea și dezvoltarea lor, dorind să îi ajut ca pe viitor să devină ceea ce își propun.
A.S.: Care sunt materiile îndrăgite de elevi?
A.C.: Spre surprinderea mea, disciplinele preferate ale copiilor mei sunt: „Comunicare în Limba Română”, „Matematică și explorarea mediului” și „Arte vizuale și abilități practice”. Elevilor mei le place foarte mult să citească, să învețe litere noi, să numere, să scrie numere, însă le place la fel de mult și să desfășoare activități de dezvoltare a deprinderilor practice: să picteze, să decupeze, să modeleze, etc.
Cum spuneam, la școala unde îmi desfășor activitatea în prezent, Școala Gimnazială,, Mihai Vodă”, din Mihai Viteazu, am parte de niște copii foarte harnici, interesați și dornici de a învăța lucruri noi.
A.S.: Cum priviți sistemul de învățământ? Ce ați schimba?
A.C.: Sistemul de învățământ actual are foarte multe părți bune, însă ar fi și unele lucruri pe care le-aș schimba, și anume: posibilitatea fiecărui elev de a alege ce vrea să studieze, în funcție de propriile aptitudini și interese (începând din clasa a IX- a).
A.S.: Care este mesajul dvs. pentru cititorii Ziarului 21?
A.C.: Mesajul meu pentru cititorii Ziarului 21 este să facă ceea ce le aduce satisfacție, deoarece orice lucru făcut din plăcere, este un câștig. Iar pentru cititorii tineri, care se gândesc ce meserie să urmeze pe viitor, îi sfătuiesc să mediteze asupra propriilor aptitudini, calități, defecte și să se gândească ce meserie ar desfășura cu placere o viață întreagă!