De departe cele mai optimiste persoane pe care le-am întâlnit în această pandemie. Adică, încă de când a început nebunia cu acest virus, surorile Bița au devenit mai optimiste și mai încărcate cu energie pozitivă. În rubrica pe care Ziarul 21 a început-o privind susținerea HoReCa, vrem să vă prezentăm povestea de succes a unui trio de senzație: mama și două fiice. Dna Marinela și Bianca sunt responsabile de bucătărie iar Mirela de cifre, de domeniul administrativ. În cele 40 de minute pe care le-am petrecut alături de Mirela și Bianca Bița ( deocamdată Bița, fiindcă au fost cerute de neveste și poate își schimbă numele de familie), ne-am încărcat bateriile și am privit cu alți ochi această încercare, această pandemie. Un interviu relaxant, unde am discutat despre surprizele culinare pe care le vom gusta odată cu noul meniu, despre sprijinul autorităților locale și centrale și despre optimism! Vă recomandăm să citiți acest interviu… la o cafea bună!
Rep.: Vă mulțumim că ați acceptat interviul nostru!
Mirela Bița: Noi vă mulțumim!
Rep.: O să începem direct cu prima întrebare. Cum a fost anul 2020 pentru business-ul pe care voi îl conduceți?
Mirela Bița: Nu ușor, chiar deloc ușor, dar plin de provocări și cred că toată lumea poate să confirme asta. Înveți lucruri noi despre tine, cum să te descurci în situații neprevăzute. Este o situație nouă pentru toată lumea, să te descurci cu ceea ce ai la dispoziție..
Rep.: La Pub ”La Strada”, Mirela tu ești pe partea administrativă și Bianca este Cheful care pregătește mâncarea savurată de către noi toți. Bianca, știu că ești foarte pasionată de gătit, ai făcut foarte multe cursuri etc. Să ne spui cum te-ai simțit în momentul în care ai văzut că nu se mai poate, se închide tot, se închid toate restaurantele, toate terasele, pentru că așa au fost la început, cu starea de alertă, de urgență. Tu, gătind zilnic, ai fost nevoită să te oprești. Ți-ai ieșit din mână?
Bianca Bița: Sincer nu, chiar a fost o relaxare pentru noi. Chiar dacă a fost o parte neplăcută în toată povestea asta, dar am luat problema ca atare și ne-am conformat. Am stat izolate o lună întreagă, din mai până în iunie. O lună am stat doar noi trei, ne-am găsit de lucru, am gătit pentru noi, am pus în aplicare idei pentru noul meniu… ne-am adaptat, nu am avut ce face.
Rep.: Să ne mai spuneți, încă un lucru foarte important, pentru că știu că pandemia v-a prins oarecum cu toată sala de evenimente în renovare, practic a fost o chestiune delicată: astăzi facem, de mâine nu mai facem nimic. Cum ați primit voi toate veștile astea?
Mirela Bița: Exact! Păi lucrul era încă în desfășurare, muncitorii erau aici, și apoi au spus stop. Gata, toată lumea trebuie să stea în casă! Renovarea rămas în proporție de 99% terminată. Ulterior s-a terminat dar a rămas exact așa cum a rămas și în ziua de azi. Încă trebuie să cerem iar o mini renovare, pentru că e una când o sală este folosită și una când nu o folosești deloc. Pentru că într-o oarecare măsură, tot se deteriorează. A fost destul de greu că totul s-a închis și renovarea trebuia plătită. Bineînțeles materialele, oamenii, plus marfa, foarte multă marfă, plus salarii. Am ieșit cu o pierdere peste 20 000 de euro, poate mai mult dar să fiu optimistă, în toată perioada de izolare.
Rep.: Asta și vreau să vă întreb. Cum a fost prima perioadă de stare de urgență sau de alertă? Și aici mă refer la marfă, la furnizori și la angajați. Pentru că știu că nu ați dat pe nimeni afară.
Mirela Bița: Nu am dat pe nimeni afară și din 1 iunie de când ne-au dat voie să deschidem terasa, i-am chemat pe toți la lucru indiferent dacă aveam nevoie de toți sau nu, și le-am zis așa: “haideți acum, măcar, cât de cât fiecare să își facă un bănuț că nu știu ce o să fie în continuare”. Noi nu am dat pe nimeni afară dar partea care pentru mine personal a fost partea cea mai grea la toată situația asta cu pandemia, a fost că am pierdut oameni buni, oameni care erau la noi din 2008. Au plecat, nu neapărat că au probleme cu noi și ci pentru că nu au avut siguranța zilei de mâine în domeniul HoReCa. S-au îndreptat spre fabrică, supermarket care cu siguranță o să funcționeze și nu o să întâmpine probleme de la o zi la alta. Când există situația neplăcută în care toată familia să fie în șomaj tehnic, nu poți să te descurci. Cu părere de rău și cu lacrimi în ochi, ne-am luat la revedere de la unii angajați, dar efectiv n-am avut ce face. Nu îi poți opri pe oameni să își caute ceva mai bun. Aș fi absurdă. Toată lumea înțelege că fiecare vrea ceva mai bun pentru el, pentru familia lui. Ne-am luat rămas bun cu inima îndoită dar bineînțeles, toți fac parte din familie, sunt bineveniți oricând.
Rep.: A venit vara și în iunie ați putut să deschideți din nou și Bianca și-a reluat rolul de Chef. S-a simțit un moment de respiro?
Mirela Bița: Da, am simțit un moment de respiro. Am văzut oameni dornici să iasă și să socializeze. Cred că în pandemia aceasta, cel mai mult ne-a afectat lipsa de socializare. Chit că nu e mare lucru, ieși la un restaurant, la o poveste, la un pahar de bere cu un prieten, dar face mult și nu a fost nici vorbă de profit. Dar a fost suficient cât să-mi plătesc angajații și furnizorii și pentru noi asta contează cel mai mult. N-a contat că n-am făcut un ban în plus atât timp cât nu am avut nici o datorie eu am putut să dorm liniștită noaptea.
Rep.: Ați simțit vreun sprijin din partea autorităților locale și naționale?
Mirela Bița: Da, am simțit un sprijin din partea autorităților locale. Dar din punct de vedere al autorităților naționale, am primit în decembrie granturi nerambursabile. A fost o înscriere de tipul primul venit primul servit. Un mare stres, am avut și atac de panică. Am fost a douăsprezecea pe țară și am primit banii în decembrie. O sumă considerabilă care ne-a ajutat, o mană cerească, altfel nu am cum să-i zic. Plus că am luat și un credit IMM cu dobândă foarte mică, deci foarte ok. Știu că am o siguranță, am pe ce să mă bazez și pentru noi asta contează.
Rep.: Știi de ce te-am întrebat asta? Pentru că majoritatea din domeniul HoReCa se plâng de pierderi foarte mari, HoReCa este luată gen –am murit toți—Nu a murit, din moment ce toată această industrie a primit un ajutor și acesta este un lucru foarte bun și mă bucur că voi nu vă plângeți.
Mirela Bița: Noi ne simțim norocoase și mulțumim fiecărui client care ne calcă pragul. Prima zi, când în 28 decembrie ne-au lăsat cu 30% din capacitate și am văzut oameni în pub, dintr-un depozit s-a transformat iar într-un loc plin de viață, nu îmi venea să cred. Era așa o senzație, mai ales că din martie era pur și simplu un depozit, aici a fost living-ul nostru. Am primit sprijin și din partea autorităților locale. Am primit o bonificație la impozitul anual pe clădire de 20 % care ajută considerabil și mulțumim domnului primar și vrem să le mulțumim că au încercat să păstreze regulile și au fost în control și de fiecare dată au văzut că suntem ok. Noi am încercat să respectăm regulile impuse, și credem în proporție de 99% am reușit. Probabil am pierdut clienți în baza asta. Mulți clienți s-au supărat pentru că nu am lăsat mai multe persoane la masă decât câte era legal permis. Erau mese cu patru sau șase persoane. Și noi suntem 6 persoane, 2 familii, dar respectăm regulile, nu avem ce face. Dacă noi nu respectăm regulile cum să așteptăm să le respecte clienții noștri?
Rep.: Am observat că deși a fost nebunia asta cu pandemia, voi nu v-ați oprit din a crea meniuri. Știu că voi călătoriți foarte mult în acest scop. De a crea meniuri cu tente occidentale. Până acum va ieșt. Acum o să mă îndrept spre tine, Bianca. Am înțeles că aveți o surpriză pentru cei care merg la sală și doresc să adopte un stil de viață sănătos inclusiv din punct de vedere culinar, mai exact vreți să introduceți și un meniu fit. Eu o să mă abonez la el pentru că o să am nevoie ca să ajung fit…
Bianca Bița: Ideea a fost a mea. Am văzut pe internet făcând cineva asta la București și mi s-a părut ceva wow, o idee foarte bună. Făcând și eu sport și încercând să mănânc cât mai sănătos, am sunat-o pe Mirela și i-am zis ideea mea. A fost foarte încântată. Ulterior am văzut că se fac aceste meniuri fit și la Cluj-Napoca și în alte orașe. Când am decis să concep acest meniu, mi-am zis că trebuie să îl fac super profi și mai ales să aducă rezultate pozitive celor care doresc să urmeze acest program. Așadar, l-am contactat pe Alin Costea- personal trainer și nutriționist. Colaborăm pentru acest program și lucrăm la acest concept cam de o lună. Din 1 aprilie începem și sperăm ca lumea să aprecieze. Îi invităm să încerce, să primim un feedback, fie el bun sau rău. Din câte am observat, oamenii nu ar avea nevoie în weekend de acest meniu, însă încercăm și pe weekend să introducem ceva gustărele dulci. Toate preparatele sunt sănătoase. Noi o să încercăm preparate din pui, curcan, pește, somon, creveți, ouă, budincă de ovăz etc. Ideea e că o să fie 3 mese principale și două gustări. Meniurile sunt calculate la 1200 kcal, 1800 kcal și 2500 kcal. Meniul o să fie pe bază de abonament, minim o săptămână (l-v) și noi o să livrăm clientului mâncarea de seara, pentru a o avea pentru a doua zi. Este recomandat să își pună mâncarea în frigider iar a doua zi să o încălzească. De punctat este că acele caserole în care vine mâncarea nu sunt toxice, sunt speciale pentru așa ceva, deci se pot încălzi în cuptorul cu microunde și nu devin toxice.
Rep.: Să ne mai spui, ați fost în atâtea țări… Cum te-ai gândit să aduci specificul lor gastronomic la noi în țară? Și culmea, să și prindă, pentru că a prins..
Bianca Bița: Fiind în domeniul acesta al nostru, de a găti, e absolut normal să vrei să încerci orice, să îți faci idei, să vezi ce e în alte țări tradițional și inevitabil te gândești ce au pus în mâncare aceea, cum au făcut? Mai ales dacă îți place ce ai gustat! Fiind pasiune, cum ajungeamacasă îmi ziceam: ”hai să încerc să fac și eu”. Și atunci, împreună cu mama în bucătărie am recreat diferite feluri de mâncare delicioase pe care le-am oferit clienților, și ne bucurăm din suflet că am reușit prin asta să le mai oferim 50% din experiența minunată pe care noi am trăit-o în diferite țări. Evident mâncarea este foarte importantă, fie ea de zi cu zi dar mai ales într-o vacanță este esențială pentru starea de bine.
Rep.: Sunt foarte curios, și cititorii noștri la fel, cum ați intrat în posesia acelor rețete? Pentru că una e să cauți pe internet și alta e să vezi la fața locului.
Bianca Bița: Într-adevăr, au fost rețete pe care doar le-am mâncat și am venit acasă și le-am făcut, dar am fost și la cooking-class-uri, depinde de țară. Cu toate că nu toate ofereau un asemenea curs, dar am fost și la cursuri. De ce nu? Am învățat și acolo și iată..
Rep.: Care este cel mai greu preparat pe care trebuie să îl pregătești în meniul nou “La Strada FitMenu”?
Bianca Bița: Sincer nu mi se pare nici un preparat greu de gătit. Butter-chicken am avut în meniul nostru, nu neapărat că nu a fost prea apreciat, nu l-a prea încercat lumea, să vadă dacă le place sau nu. E o mâncare tipic indiană, durează foarte mult, undeva la 8 ore să-l preparăm dar pentru noi e un fel de mâncare extraordinar, noi iubim mâncarea indiană. În Cluj mă duc oriunde să mănânc așa ceva. Pentru noi e extraordinar. Sau de exemplu, cum livrăm mâncare la Baza Aeriană pentru angajații americani, am introdus butter-chicken în meniu, a avut real succes. Ne comandă aproape în fiecare săptămână. Vrem să mai încercăm să mai reintroducem ceva. Dar când se pregătește un meniu nou, întâi se face o analiză a meniului, ce sortimente au fost apreciate de către clienți, și care nu. Am analizat meniul și au fost multe preparate pe care le-am exclus, de exemplu butter-chicken, dar dacă nu se cere, nu avem cum să îl ținem în meniu.
Rep.: Asta îmi place la voi, că sunteți și foarte raționale.
Mirela Bița: Tot timpul trebuie să fii rațional. Nu ai cum altfel. Deci eu analiza sortimentelor, o fac pe lună, pe zile, care este apreciat de clienți și care nu, care este profitul la fiecare preparat, dacă merită sau nu. Câte farfurii se folosesc, sau câte oale, tigăi și așa mai departe, astfel încât timpul de preparare să fie cât mai scurt și preparatul cât mai delicios. Pentru că sunt unele la care trebuie folosite trei tigăi, nu e simplu. Deci în meniul nostru, teoretic, că practic nu mă implic, alegem preparatul care va continua. Trebuie să fii foarte selectiv, deci nu ai cum altfel, și meniul nostru putem să zicem că e destul de complicat. Deci nu e un meniu clasic și noi am considerat că, Câmpia Turzii trebuie să aibă așa ceva, un meniu diferit și special. Avem foarte mulți clienți care apreciză meniul nostru și le mulțumim pentru asta. Înainte să deschidem pub-ul, sincer părerile erau împărțite, unii erau încrezători, alții ne spuneau că nu e orașul potrivit pentru așa ceva. Însănoi nu ne-am lăsat influențate negativ și am ales să mergem înainte. Știam că o să reușim și o să avem clienți care o să ne aprecieze. De când am deschis pub-ul, avem succes maxim pentru că cerere sau nevoie era, dar nu era spusă exact în cuvinte și trebuie să îți dai seama de ceea au nevoie oamenii. Oamenii s-au săturat de aceleași meniuri, acasă poți să faci un grătar sau un șnițel, dar să-ți faci acasă un butter-chicken, sau știu eu, nu mergi în fiecare zi la Cluj, că acolo găsești de toate, dar așa mergi la pub și găsești altceva.
Rep.: Văd că există și mâncare tradițională reinventată, acolo cred că și-a pus amprenta mama voastră, care, apropo, este o bucătăreasă desăvârșită. Vreau să vă întreb, cât de mult contează sprijinul ei?
Mirela Bița: Extraordinar de mult. Pe ambele părți, nu se poate una fără cealaltă. Noi facem un trio. Nu ne descurcăm una fără cealaltă. Fiecare are rolul ei și dacă nu ar fi una, nu ar merge la fel de bine treaba.
Rep.: Am vorbit înaintea voastră cu mama voastră și mi-a spus că ar veni cu mare drag să vorbească doar că are de făcut mâncare pentru clienți. Se vinde scump meniul fit?
Mirela Bița: Deci o să fie doar abonament, minim o săptămână. Am auzit foarte des afirmația: “Eu aș mânca sănătos dacă mi-ar găti cineva în fiecare zi!”. Acum aveți ocazia, eu zic că merită!
Rep.: Colaborarea cu Alin Costea necesită și timp.
Bianca Bița: Da, și mă ajută foarte mult. Am făcut de curând un curs la București, un curs de bucătar-chef, unde am făcut nutriție, dar din păcate foarte puțin. Nu m-aș fi descurcat fără el. La început, așa e, voiam doar să mă ajute așa un pic, dar când am văzut de fapt cât de pasionat e de așa ceva, se vede că știe, îi place și e foarte strict în domeniul lui, atunci mi-am zis: “Alin Costea este omul potrivit, eu doar o să gătesc!”
Rep.: Bun, și să presupunem că vin la terasă, doar la terasă deocamdată. Și vreau să mănânc…
Mirela Bița: Nu, deocamdată. Ne vom gândi și la soluția asta, nu ne-am gândit până acum. Sunt produse pe care nu le avem în meniu, de exemplu curcan, sau somon și nici nu putem să cumpărăm noi. După cum știi, politica noastră e să cumperi exact cât îți trebuie, nu mai mult ca să nu congelăm mult. Nu putem cumpăra atât de mult pește care se alterează foarte repede, cel puțin așa suntem noi. Mai mult ne organizăm și mult mai bine merge treaba, când totul se știe dinainte. Totul trebuie să fie la gramaj, deci nu-i de joacă cu așa ceva, de aceea o să mă ocup doar eu de aprovizionarea pentru noul meniu.
Rep.: Ce planuri aveți pentru viitor?
Mirela Bița: Să vedem cum ne permite vremea și pandemia, să redeschidem terasa. Vrem să dăm un aer proaspăt. O mică renovare. Avem câteva idei dar o să vă lăsăm pe voi să vedeți cu ce venim nou. Suntem puțin condiționați de lucrările de pe strada Aurel Vlaicu, în momentul în care o să se finalizeze, o să putem și noi să terminăm mica renovare. Sperăm ca până în luna mai cel târziu… odată cu redeschiderea terasei, mai degrabă a noului sezon, vom veni și cu un meniu nou.
Rep.: O ultimă întrebare ..Simțiți dorul nunților?
Mirela Bița: Mi-e dor să văd oameni, să văd oamenii dansând și râzând, feeling-ul acela pe careți-l dă o nuntă.. bucurie…
Rep.: Eu sunt omul care mai pune o întrebare, după ultima întrebare.. Voi anul acesta, ați fost cerute în căsătorie, amândouă.. Păi și cum faceți?
Mirela & Bianca: Așteptăm să treacă pandemia, ca toată lumea.
Rep.: O să faceți nunta în aceeași zi?
Mirela & Bianca: NU. În același an probabil, dar nu în aceeași zi.
Rep.: Fetelor, vă mulțumim pentru timpul acordat și pentru buna dispoziție, pentru că iată, sunteți mereu cu zâmbetul pe buze, și cam de asta avem noi nevoie, și noi ca și jurnaliști și oamenii, pentru că suntem sătui de atâta negativitate, de atâtea lucruri rele. Practic, printr-un zâmbet, poți să faci ziua mai fericită unui om. Vă mulțumim încă o dată! Vă dorim să aveți spor și mult succes în tot ceea ce v-ați propus! Noi așteptăm nerăbdare noul meniu!
Mirela & Bianca: Mulțumim mult! Vă așteptăm cu mult drag la “La Strada”!