În perioada 11 noiembrie -15 noiembrie, 2019, un grup de trei profesori ai Liceului Teoretic „Pavel Dan”, Giurgiu Daniela, Chicinaș Mihaela și Ceclan Aurora, au participat la prima activitate de mobilitate transnațională din cadrul proiectului Erasmus+ KA1,intitulat ”Feel FREE. For a Revival of the Educational Environment”. Proiectul se desfășoară la Liceul Teoretic „Pavel Dan” pe o perioada de doi ani, respectiv 2019-2021, și are drept scop formarea de resursă umană necesară promovării, în instituția noastră, a unui învățământ modern, menit sa dea comunității generații de tineri instruiți, pregătiți pentru societatea mileniului IIIprin: promovarea și utilizarea sistematică a metodelor şi tehnicilor active; încurajarea inovației didactice sprijinită pe elementele specifice noilor tehnologii; practicarea de modele şi stiluri eficiente de învățare care să le dezvolte elevilor gândirea critică și abilitatea de a aplica cunoștințele studiate în contexte practice.
Primul curs de formare la care au participat cele trei cadre didactice anterior menționate, s-a desfășurat în Italia, Roma și s-a intitulat „Dezvoltarea școlilor europene: planificarea și managementul Proiectelor Erasmus +”. A fost un curs destinat cadrelor didactice cu sau fără funcții de management, interesate de dezvoltarea unor abilități specifice scrierii, derulării și implementării cu succes a unor proiecte europene.
Orele petrecute la activitățile cursului au presupus parcurgerea, în cadrul unor ateliere de lucru interactive, a tuturor pașilor necesari implementării în Proiecte Erasmus + și / sau eTwinning, de la scriere de proiect, căutare de parteneri, organizare de activități de succes, coordonare, până la aspecte legate de buget, administrare financiară și tehnică. Împreună cu echipe de profesori din Portugalia, Spania și Irlanda, cadrele didactice au fost ghidate spre a cunoaște elementele cheie ale construirii unui proiect viabil, valoros și sustenabil, care să aibă ca principali beneficiari elevii școlilor implicate. Pe parcursul trainning-ului, s-a insistat de asemenea asupra aspectelor legate de tipurile de proiecte Erasmus, durata minimă și maximă de derulare, numărul de participanți, link-uri care duc la informații despre proiecte și posibili parteneri.
Impresii, gânduri de la participanți:
„Partea teoretică a cursului a fost bine fundamentatăși îmbinată armonios cu ativități practice. Am desfășurat activități de elaborare a documentației necesare aprobării proiectului. Am stabilit problemele cu care ne confruntăm în școala noastră. Aceste probleme le-am transformat în obiective operaționale, relevante, care vor duce la transformarea aspectelor negative cu care ne confruntăm, în aspecte pozitive. Pentru realizarea obiectivelor propuse, am specificat activități concrete prin care să ajutăm elevii să își îmbunătățescă nivelul cunoștințelor, nivelul atenției, deprinderile practice astfel încât să fie atrași de activitățile școlare.” (prof. pentru înv. primar Aurora Celclan)
„Proiectele conturate au urmat pașii precizați în partea teoretică: formarea echipei, fixarea obiectivelor, alegerea practicilor prin care putem operaționaliza obiectivele, prezentarea rezultatelor scontate și a impactului la nivelul elevilor, ca și formele de diseminare,valorizare ale proiectului. Evaluarea cursanților a fost realizată ingenios de moderatoare: un joc interactiv prin care eram solicitați să demonstrăm măsura în care am reținut atât elementele teoretice prezentate la întâlniri, cât și cunoștințe legate de istoria și tradițiile Italiei.” (prof. Chicinaș Mihaela)
„Bucuria noastră a fost mare deoarece am întâlnit oameni deschiși spre dialog, empatici, cu un zâmbet ce le-a luminat chipul în permanență, atât la orele de curs, cât și în școala pe care am vizitat-o – prima școală de stat din Roma. Ne-am întors în liceul nostru cu mai multă încredere în posibilitățile noastre, cu, convingerea că vom reuși să colaborăm cu parteneri europeni, astfel încât să devenim vizibili atât în comunitatea locală cât și în comunitatea europenă. Experiența trăită ne-a învățat că adevăratele schimbări se petrec la nivel micro, și deci, vinde la noi, cadrele didactice,prin implicarea noastră, prin exersarea unor practici educaționale deschise spre colaborare și schimburi de experiențe, ca și prin valorizarea acestora asfel încât ele să producă schimbări în bine și la nivel macro (școală, instituție). (prof. Daniela Giurgiu).