Un interviu de Lăcătuș Nicușor
Solidaritatea, abnegația, tăria de caracter, așa s-ar putea descrie acțiunea voluntarilor de a face bine, de a sprijini semenii noștri, în momente dificile. Ei, sunt cu atât mai mult de prețuit atunci când pe timp de crize, conflicte militare și pandemii,aceștia s-au implicat înfrânâdu-și fricile pentru o cauză nobilă. Comunitatea din Câmpia Turzii se poate mândri cu acești minunați voluntari care sub coordonarea Direcției de Asistență Socială a Primăriei municipiului Câmpia Turzii, pe timp de pandemie și nu numai, au coordonat cu succes voluntarii în sprijinul persoanelor aflate în monitorizarea sa.În acest număr al săptămânalului Ziarul 21 dorim să vă prezentăm un interviu cu doi din voluntarii care s-au implicat și se implică în această perioadă grea. De asemenea dorim să-i mulțumim și dnei Vasinc Tamara care, prin amabilitatea domniei sale,a fost de acord să ne răspundă la câteva întrebări legate de rolul Direcției de Asistență Socialăîn această perioadă grea pentru Câmpia Turzii.
Socaciu Renata – Georgiana
Rep.: Încă de la început vreau să vă spun că Ziarul 21 a relatat în nenumărate rânduri acțiunile voastre de voluntariat în această perioadă de pandemie. Pentru început vă rog să vă prezentați.
Socaciu Renata-Georgiana, voluntar Primăria municipiului Câmpia Turzii: Mă numesc Socaciu Renata-Georgiana, am 21 de ani și sunt voluntară în cadrul Primăriei Câmpia Turzii.
Rep.: Cine v-a îndrumat să participați la această acțiune?
Socaciu Renata-Georgiana: Acțiunea de voluntariat pentru vârstnicii din orașul nostru a fost îndrumată de către doamna Vasinc Tamara, Director Executiv al Direcției de Asistență Socială. Pe de altă parte, inițiativa de a face voluntariat pentru cei din linia întâi în timpul stării de urgență datorată pandemiei, ne-a aparținut nouă, unui grup de prieteni.
Rep.: Ce înseamnă pentru voi voluntariatul?
Socaciu Renata-Georgiana: După cum am mai spus-o și cu alte ocazii, pentru mine, voluntariatul reprezintă aportul meu pentru comunitatea din care fac parte. Este un mod prin care îmi pot exprima dorința de a-i ajuta pe cei din jurul meu, iar acest lucru îmi aduce o mare satisfacție sufletească.
Rep.: Cum ați primit vestea în legată de acest virus?
Socaciu Renata-Georgiana: La început, nu eram conșientă că va fi o problemă atât de complicată, dar mai apoi mi-am dat seama de gravitatea situației. Totuși, am încercat să-mi păstrez calmul și o gândire pozitivă.
Rep.: De ce ați ales să faceți voluntariat în pandemie, nu v-a fost frică?
Socaciu Renata-Georgiana: Puțină frică a existat… însă, m-am gândit și la cei din jurul meu, mai ales la cei în vârstă. Știind că erau impuse restricții mai mari pentru aceștia și că unii dintre ei nu aveau familia aproape, nu am stat pe gânduri și mi-am oferit ajutorul.
Rep.: Cine au fost beneficiarii acțiunii de voluntariat?
Socaciu Renata-Georgiana: Beneficiarii acțiunilor de voluntariat au fost vârstnicii din comunitatea noastră, precum și cei din linia întâi: cadrele medicale, armata, jandarmeria, poliția locală și poliția națională.
Rep.: Cum ați găsit beneficiarii în momentul în care ați ales să-i ajutați?
Socaciu Renata-Georgiana: Acțiunile de voluntariat pentru vârstnici au fost coordonate de către Direcția de Asistență Socială din cadrul primăriei, beneficiarii fiind contactați telefonic. În privința acțiunii de voluntariat pentru cei din linia întâi, (cadrele medicale, armata, jandarmeria, poliția locală și poliția națională) noi am fost cei care i-am contactat și am fost prezenți cu un mic gest la locurile acestora de muncă.
Rep.: Cum au primit beneficiarii ajutorul vostru?
Socaciu Renata-Georgiana: În ambele cazuri, beneficiarii ne-au primit cu căldură, fiind foarte încântați de ceea ce facem.
Rep.: V-a fost vreodată teamă să nu vă îmbolnăviți sau să-i îmbolnăviți intrând în contact cu ei?
Socaciu Renata-Georgiana: Mi-a fost teamă, însă a dispărut pe parcurs deoarece bucuria de a aduce un zâmbet pe buze celorlalți, era mult mai mare decât frica în sine.
Rep.: Care au fost cele mai emoționante momente?
Socaciu Renata-Georgiana: Cele mai emoționante momente le-am petrecut alături de vârstnicii mei de suflet. Eu am avut trei bătrânei pentru care mergeam să le fac cumpărăturile etc… dar, am prins mare drag de aceștia și abia așteptam să-i vizitez. În urma acestor experiențe, am rămas cu bunici de suflet cu care păstrez în continuare legătura.
Haiduc Antonio
Rep.: Pentru început vă rog să vă prezentați.
Haiduc Antonio: Mă numesc Haiduc Antonio, am 19 ani și sunt voluntar al Asociației Civice pentru Inițiativă și Acțiune Comunitară CâmpiaTurzii.
Rep.: Cine v-a îndrumat să participați la această acțiune?
Haiduc Antonio: D-nul Lăcătuș Nicușor a scris pe grup, întrebându-ne care din voluntarii majori dorim să ne implicăm, sub tutela Direcței de Asistență Socială, în acțiuni de voluntariat, pentru a veni în sprijinul persoanelor bolnave și în vârstă. La început am fost trei din asociație, eu (Haiduc Antonio), Hărăstășan Alexandru și Herculea Tudor. Între timp ei s-au angajat la o firmă de curierat și am mai rămas eu. Toată acțiunea de voluntariat din această perioadă s-a făcut sub coordonarea d-nei Vasinc Tamara de la DAS.
Rep.: Ce înseamnă pentru voi voluntariatul?
Haiduc Antonio: Voluntariatul pentru mine înseamnă un mod prin care pot să ajut pe cineva fără să primesc nimic în schimb, doar un simplu mulțumesc, e tot ce îmi doresc și îmi ajunge.
Rep.: De ce ați ales să faceți voluntariat în pandemie, nu v-a fost frică?
Haiduc Antonio: Nu mi-a fost frică, am vrut să ajut oamenii care sunt în nevoi, în special vârstnicii care nu puteau să iasă din casă. Voluntariatul pentru ei reprezenta ultima lor speranță. Am avut echipament, mască și mănuși, și am respecat toate instrucțiunile de distanță și protecție.
Rep.: Cine au fost beneficiarii acțiunii de voluntariat?
Haiduc Antonio: Beneficiarii în mare parte sunt familii de persoane vârstnice, mi-a făcut o mare plăcere să-i ajut.
Rep.: Cum erau beneficiarii în momentul în care ați ales să-i ajutați?
Haiduc Antonio: Unii din ei erau puțin speriați, se temeau de noi, dar cu timpul s-au mai destins.
Rep.: Cum au primit beneficiarii ajutorul vostru?
Haiduc Antonio: Cu mare plăcere și plini de recunoștință.
Rep.: V-a fost vreodată teamă să nu vă îmbolnăviți sau să-i îmbolnăviți intrând în contact cu ei?
Haiduc Antonio: Da, mi-a fost pentru că nu știam ce poate fi cu mine sau cu ei, dacă suntem purtători de Covid-19.
Rep.: Care au fost cele mai emoționante momente?
Haiduc Antonio: Fericirea de pe chipul lor, în timp ce le duceam alimente.
Vasinc Tamara
Rep.: Care a fost rolul DAS în această perioadă de stare de urgență, datorată pandemieicu noului Coronavirus?
Vasinc Tamara, director executiv al Direcției de Asistență Socială a Primăriei municipiului Câmpia Turzii:
Încă din luna februarie, când pe plan internațional se vorbea de nivele de alertă privind virusul SARS CoV-2 am început să ne documentăm în ce privește munca în condiții epidemice și să construim strategii pentru problemele cu care se putea confrunta comunitatea locală, modalități de a crea sau adapta serviciile pe care le oferim în condiții epidemice, pentru a proteja atât personalul implicat cât și beneficiarii serviciilor noastre.
Am stabilit grupurile vulnerabile în condițiile generate de pandemie și am gândit o modalitate în care putem oferi servicii de suport și ne putem organiza activitatea fără a ne expune riscului de contaminare. Direcția de Asistență Socială a fost în situația de a găsi soluții la provocări complexe prin noutatea situației create, organizarea activității ținând cont de faptul că lucrăm direct cu beneficiarii, comunitățile vulnerabile, gestionarea temerilor și îngrijorărilor personalului și ale beneficiarilor legate de riscul de contaminare, volumul mare de lucru când toate instituțiile județene și centrale și-au încetat relațiile publice, toate documentele privind obținerea beneficiilor sociale fiind preluate de Direcțiile de Asistență Socială de la nivel local și transmise prin mijloace de comunicare la distanță.
În momentul declarării stării de urgență a trebuit să asigurăm suport tuturor categoriilor de persoane care au fost afectate de restricțiile de circulație sau de izolare. Pentru a acoperi volumul de lucru am recrutat voluntari din comunitate astfel am asigurat servicii de suport prin efectuarea cumpărăturilor, asigurarea relației cu medicii de familie și specialiști, eliberarea rețetelor, cumpărarea medicamentelor, asigurarea alimentelor de bază pentru cei care nu au avut posibilitatea de a-și procura cele necesare traiului zilnic.
Persoanele care au primit servicii de suport din partea DAS și a voluntarilor au fost:
– Comunitățile vulnerabile care locuiesc la periferia municipiului
– Persoanele fără adăpost
– Seniorii cu vârste de peste 65 de ani, la solicitare
– Mame singure cu copii mai mici de 12 ani, la solicitare
– Bolnavii cronici greu deplasabili
– Persoane izolate la domiciliu
– Copii ai căror părinți au fost în șomaj tehnic, disponibilizați sau se află în imposibilitatea asigurării traiului zilnic
În toată această perioadă în care ne-am confruntat cu situații noi care necesitau soluții rapide am avut parte de sprijinul primarului, al viceprimarului și al altor factori de decizie din aparatul propriu al primarului astfel încât nici o solicitare de sprijin adresata nouă, nu a rămas fără răspuns.
Această perioadă prin care am trecut cu bine, fără să avem provocări la care nu găsim soluții, ne-a demonstrat că fiecare din noi avem o responsabilitate în situații de criză și doar solidaritatea și seriozitatea în abordarea problemei epidemice poate duce la reușită. Ne-am dorit o comunitate liberă de COVID și împreună am reușit!
Rep.: Care dintre voluntari și în ce fel s-au implicat în această perioadă de pandemie?
Vasinc Tamara: Recrutarea voluntarilor a început încă din februarie. Fiecare voluntar a fost instruit asupra muncii în condiții epidemice, i s-au comunicat riscurile la care se expune și modalitatea de a le putea reduce. Au fost recrutați 22 de voluntari și fiecare a desfășurat activități care i se potrivesc și pe care și le-a asumat. Voluntarii au avut un coordonator care a preluat solicitările și le-a repartizat voluntarilor, în același timp a asigurat comunicarea între DAS și voluntari privind nevoile specifice fiecărui caz în parte. Unii voluntari s-au retras pe parcurs din diferite motive astfel încât activi pe toată această perioadă au fost 17 voluntari.
Nu o să dau nume, dar implicarea voluntarilor în aceste condiții de criză, când toți ne confruntam cu temeri și îngrijorări legate de pandemie, de ce anume va urma după, ne-a dat o lecție despre implicare, compasiune, solidaritate și curaj. Și pentru ei a fost o experiență benefică și sper să își dorească și pe viitor implicarea în acțiuni de voluntariat privind grupurile vulnerabile, în așa fel încât să putem construi un mediu prietenos pentru toți. Ei ne-au demonstrat că împreună putem reuși, că ”Câmpia Turzii este a noastră, a tuturor”, mesaj transmis și de primarul localității.
Activitatea voluntarilor a vizat:
– Mediatizarea proiectului privind serviciile de suport
– Strângere de fonduri pentru ajutorarea persoanelor rămase fără venit
– Achiziționarea alimentelor de bază și distribuirea lor
– Servicii de suport pentru seniorii și mamele singure care au solicitat sprijin – efectuare cumpărături, plată facturi, cumparare medicamente, etc.
Rep.: Un mesaj pentru voluntarii care s-au implicat în această pandemie.
Vasinc Tamara: A fost o onoare să lucrez cu voi în situații de criză, când soluțiile sunt greu de găsit și nimeni nu poate să îți ofere rețete de succes pentru că nu le are. V-am simtit grijile și temerile pe care uneori le-ați și expimat dar și curajul de a le depăși din compasiune față de aproapele nostru! Fiecare din voi are un loc special în sufletul meu și sper că a fost o experiență interesantă pentru fiecare, ați demonstrat că voluntariatul poate ajuta administrația locală să performeze! Vă mulțumesc și mă gândesc deja la proiecte viitoare!