Context:
Studiul de fezabilitate pentru Drumul Expres A3 (Turda) – DN1 (Tureni) e blocat de opt luni în cercul vicios al avizelor.
Situația pe larg:
Studiul de fezabilitate a fost depus la beneficiar în iunie 2021. Avizarea de către CNAIR a fost amânată până în luna decembrie 2021, din cauza lipsei acordului de mediu. Acesta din urmă nu se poate emite din cauza lipsei avizului de gospodărire a apelor.
Ca în multe alte asemenea proiecte, acest aviz de gospodărire a apelor e condiționat de cadastrarea cursurilor de apă, care, la rândul ei, depinde, în unele cazuri, de expropierea terenurilor aparținând unor persoane fizice.
Dacă această cadastrare există, se trece la realizarea unui protocol între ANAR și CNAIR, prin care prima instituție predă către CNAIR terenul necesar în diverse proiecte de infrastrctură.
În cazul Drumului Expres A3-DN1 mai există o problemă suplimentară ce ține de relocarea cursului de apă prin deschiderea 3 sub pasaj, în condițiile în care CNAIR nu deține acest teren.
Rezultă blocaj de 8 luni. Rezultă neîncadrarea în programele de finanțare, lipsa absorbției banilor europeni.
Punctual, pentru Drumul Expres A3-DN1, se așteaptă o OUG pe baza căreia să se poată emite avizul de gospodărire a apelor, apoi acordul de mediu și a restul avizărilor.
Ce am propus eu:
1. Emiterea unei OUG aplicabile în cazul tuturor obiectivelor de interes național, având același scop ca OUG pentru Drumul Expres A3-DN1
2. Modificări legislative care să prevadă obligația pentru Beneficiar de a gestiona situația juridică pe parcursul implementării proiectelor de interes național / județean / local, în baza HG de expropiere
Vă țin la curent cu răspunsul Ministerului Transporturilor.”