<
Actualitate

Un dansator prin evoluția lui îți predă viață. Interviu cu Emil Udrea, maestru coregraf, fost dansator al ansamblului profesionist ,,Maramureșul” Baia Mare

Viața unui om poate fi oglindită prin realizările sale, iar moștenirea lăsată urmașilor reprezintă, un patrimoniu de neprețuit. Cu atâteste mai prețioasă zestrea, atunci când vine vorba de taradiții și obiceiuri populare. Aceste tradiții și obiceiuri populare trebuie promovate, și lăsat ca moștenire pentru generațiile viitoare. În acest număr doresc să îl fac cunoscut pe d-nul Emil Udrea, un dansator și coregraf de carieră. În interviurile mele realizate de-a lungul timpului cu coregrafi de folclor din zona Câmpia Turzii și Turda, toți aveau un singur lucru în comun, d-nul Emil Udrea, un coregraf de o mare valoare națională și internațională. Când spui Emil Udrea spui profesionalim în arta coregrafică.

Rep.: Dle Emil Udrea, Ziarul 21 este foarte onorat să vă aibă ca intervievat și vă mulțumim în acest sens. Pentru început puteți să ne spuneți câteva date biografice?

Emil Udrea, maestru coregraf, fost dansator al ansamblului profesionist ,,Maramureșul” Baia Mare: Mă numesc Emil Udrea și m-am născut la 13 octombrie 1946 în comuna Luncani, județul Cluj din părinții Emil și Leontina. Sunt căsătorit cu Ana Munteanu, îndrăgita solistă de muzică populară. Am o fată de 51 de ani care, în momentul de față este în Spania.

 

Rep.: Unde ați făcut școala primară și gimnazială?

Emil Udrea: Școala primară și gimnazială am terminat-o aici la Luncani, după care am plecat la Câmpia Turzii, unde, am făcut  3 ani de școală profesională la ,,Liceul Industrial” Câmpia Turzii în meseria de strungar. Ulterior am terminat și liceul la seral. De asemenea am terminat și Școala Tehnică de Maiștri la Baia Mare.

Rep.: După terminarea școlii profesionale ați făcut armata, unde?

Emil Udrea: Stagiul militar l-am făcut la transmisiuni în Ploiești, unde și acolo am încropit un ansamblu de jocuri populare.

Rep.: Care au fost primii pași spre jocul popular, când și unde?

Emil Udrea: Dansurile populare am început să le practic încă de pe clasa a V-a la Școala din Luncani, cu profesorul Dragoste Ion, un mare iubitor de folclor, el se ocupa cu dansurile. Cu ansamblul școlii am fost la diferite festivaluri, la Cluj, și aici la diferite serbări pe care școala le organiza. Un profesor care a știut să ne insufle dragostea pentru dans. La acest ansamblu al școlii din Luncani am fost până când m-am dus la școala profesională, (Liceul Industrial Câmpia Turzii) unde dnul Stolneanu Ioan, ne-a ales pe mine și încă patru băieți. Așa am ajuns să fac parte din ansamblul de dansuri populare al ,,Industriei Sârmei” Câmpia Turzii.

Rep.: Vă mai aduceți aminte de numele celor trei colegi de ansamblu aleși de dnul Stolneanu?

Emil Udrea: Da, desigur, eu, domnii Tulai Ioan, Mihășan Gheorghe și Dondoș Vasile.

Rep.: Cum l-ați descrie pe dnul instructor Ioan Stolnean?

Emil Udrea: Un mare profesionist al jocului popular, el ne-a inițiat în tainele jocului popular. Un om cu o mare influență în conducerea uzinei.

Rep.: Cum ați ajuns la Ansamblul Profesionist ,,Maramureșul” din Baia Mare?

Emil Udrea: În timpul unui spectacol pe l-am susținut cu Ansamblul Folcloric din Câmpia Turzii, la militarii garnizoanei din Turda, a venit unul de la Ansamblul Profesionist ,,Maramureșul” care erau și ei invitați, i-a plăcut cum dansez și mi-a făcut o propunere de a merge la Baia Mare la ,,Maramureșul”. Am plecat la Baia Mare, unde am dat concurs și am reușit. Asta a fost în 1965 pe când aveam 19 ani.

Rep.: Care erau cerințele la acest ansamblu profesionist?

Emil Udrea: Când am ajuns aici la Baia Mare am dat peste un ansamblu artistic complex cu multe formații artistice, teatru, dansuri populare, cor, orchestră de muzică populară, balet, și orchestră de muzică simfonică. Aici am învățat enorm de multe în ceea ce privesc elementele coregrafice din mai toate zonele geografice ale României. Am învățat toate stilurile de dans, balet, clasic, folclor…..etc. La dans clasic făceam balet zilnic cel puțin o oră. Am dansat și în operete, Manzelnituși, Voivoțiganu, Ana Lugojana, iar cel mai mare rol l-am avut în ,,Luceafărul de ziuă”, eu am fost Grinca.

Rep.: Ați venit din Baia Mare de la un ansamblu profesionist la Câmpia Turzii, ce va determinat?

Emil Udrea: În 1970 la Ansamblul Profesionist ,,Maramureșul” a avut loc o restructurare, s-au desființat  anumite formații artistice, s-a desființat corul, orchestra simfonică și soliștii clasici. Fosta soție a fost flautistă și a trimis-o cu serviciul la Satu Mare. Eu am venit atunci acasă, (Câmpia Turzii) iar președintele sindicatului mi-a zis să vin să formez o grupă de dansatori la Clubul Muncitoresc. Mi-au dat apartament, m-au angajat în fabrică, după care m-au scos din producție ca să pregătesc viitorii dansatori. Am acceptat și m-am apucat de treabă. Am început de la zero, am recrutat tinerii de la profesională, de la liceu, de la școli, iar printre primii dansatori din anii 1970, unii sunt instructorii coregrafi de azi pe care eu i-am format, Hădărean Gligor, Nelu Mihășan, Canta Martin, Sangoti Vasile, Țurloi Vasile și mulți alții. De asemenea am ales și vreo 30 de fete și am  pus în scenă jocul de la Căpâlna. Dar mie să știți mi-a fost dragă meseria asta. Am avut o ambiție mare, ori fac treabă, ori nu mai fac.

Rep.: Cum s-a numit ansamblul pe care l-ați format și la ce festivaluri ați participat?

Emil Udrea: Ansamblul a purtat atunci numele de ,,Doina Arieșului” și după o pregătire temeinică am fost cu acest ansamblu la Festivalul Național ,,Cântarea României” unde am ajuns până la faza națională și am luat locul I.

Rep.: Autoritățiile locale, uzina, puneau accent pe ansamblu sau pe alte formații artistice?

Emil Udrea: Sindicatul uzinei punea mare accent pentru promovarea folclorului, atât la nivel de școli, licee cât și la nivelul Clubului Muncitoresc. La repetițiile finale, dansatorii erau scoși din producție, sindicatul punea la dispoziția noastră de tot ceea ce era nevoie.

Rep.: Ați revenit după doi ani la ansamblul  ,,Maramureșul” din Baia Mare?

Emil Udrea:Da, așa este, la Câmpia Turzii nu am stat decât doi ani, după care am revenit la ansamblul profesionist ,,Maramureșul” de unde am ieșit în 1991 la pensie. După pensie am mai lucrat la Centrul Creației Populare din Baia Mare vreo trei ani, unde am avut două ansambluri populare ,,Flori de Maramureș”. În 1996 am plecat cu ei într-un turneu în Mursia – Spania, de altfel după turneu am rămas acolo vreo 15 ani, la fiica mea.

Rep.: Din ce zone geografice ați montat elementele coregrafice?

Emil Udrea: Am abordat, absolut tot ce era în țară, Maramureș-Codru, Chiuar-Lăpuș, Oaș, pe urmă am făcut dansuri de Bihor, dansuri din zona Câmpiei Transilvane, dansuri de Făgăraș, dansuri de Sibiu, dansuri moldovenești, dansuri de Sălaj, dansuri de Zarand, dansuri oltenești, deci cam toate elementele coregrafice din țară.

Rep.: Ce personalități artistice colaborau în spctacolele sau în turneele pe care le făceați împreună cu ansamblul ,,Maramureșul”?

Emil Udrea: Am avut onoarea ca pe parcursul carierei mele să colaborez în spectacole cu mari maeștri ai scenei românești, de la actori, soliști vocali de muzică ușoară, populară și chiar de muzică clasică și i-aș aminti pe câțiva, Jean Constantin, Dem Rădulescu, Puiu Călinescu, Florin Piersic, Corina Chiriac, Mirabela Dauer, Angela Similea, Nicolae Furdui Iancu, Sava Negrean Brudașcu și mulți, mulți alții.

Rep.: Am înțeles că ați fost ales dintre mai mulți dansatori din țarăsă faceți filmări la TVR București alături de solista de muzică ușoară Corina Chiriac, puteți să detaliați?

Emil Udrea:Așa este, Corina Chiriac a trebuit să facă un calup de folclor la un festival în Italia. Din mai mulți dansatori eu am fost ales să fac această filmare. A fost greu până am  realizat acest  calup de folclor, am filmat o zi întreagă pe platourile de filmare de la TVR București, dar a ieșit foarte bine. A fost o mare onoare pentru mine.

Rep.: Care erau ansamblurile folclorice din țară cu care vă ,,băteați”?

Emil Udrea: În afară de ansamblul profesionist ,,Maramureșul” mai erau în țară ansambluri folclorice profesioniste foarte valoroase, cum ar fi ansamblul folcloric ,,Junii Sibiului” ansamblul folcloric ,,Ciprian Porumbescu” din Suceava și mai era ansamblul folcloric din Târgu Jiu. Erau adevărate întreceri când ne întâlneam. Erau adevărate ,,dueluri”, fiecare ansamblu sau solist dansator încerca să arate tot ce are mai bun.

Rep.: În ce țări ați fost cu ansamblul ,,Maramureșul” și în ce ani?

Emil Udrea: În cariera mea de dansator am participat cu ansamblul folcloric ,,Maramureșul” la foarte multe turnee în străinătate, Mongolia, Coreea, China, Sudan, Egipt, Algeria, Mexic, Costa Rica, Ecuador, Columbia, Venezuela, America în 42 de state, Canada, Anglia, Franța, Rusia ….etc. Asta a fost în perioada 1972-1991.

Rep.: Acum la Câmpia Turzii sunt instructori de valoare pe care dumneavoastră i-ați format, Hădărean Gligor, Nelu Mihășan, Canta Martin, Sangoti Vasile,  puteți să ne spuneți câteva cuvinte despre ei?

Emil Udrea: Să luăm în ordinea în care m-ați întrebat, despre dnul Hădărean Gligor, un mare dansator, avea un nerv când dansa, a fost și un foarte bun coregraf, dnul Nelu Mihășan, un om minunat, ambițios, meticulos, și un bun profesionist. Despre dnul Canta Martin pot să îți spun că a fost și el un mare dansator iar acum pune în practică cu mare măiestrie jocul popular românesc. Iar dnul Sangoti Vasile vine bine din urmă, ansamblul lui a obținut în 2018 sau 2019 premii importante. De altfel coregrafii menționați anterior au obținut de-a lungul timpului foarte multe premii pe la toate festivalurile din țară și din străinătate. Nu vreau să mă laud, dar mă bucur că după mine a rămas ceva, coregrafi valoroși cu care Câmpia Turzii  se poate mândri.

Rep.: Cum ați primit la momentul respectiv înființarea ansamblului folcloric ,,Ardeleana” și ulterior și ansamblul folcloric ,,Mugurelul”?

Emil Udrea: Minunat, un moment înălțător, de fapt tot ceea ce promovează datinile și obiceiurile populare sunt binevenite. Felicitări coregrafilor Canta Martin și Nelu Mihășan.

Rep.: Aici la Câmpia Turzii ați sprijinit și ajutat cu un sfat în montarea unor suite și elemente coregrafice? 

Emil Udrea: Deși eram angajatul ansamblului profesionist ,,Maramureșul” veneam ori de câte ori era nevoie la Câmpia Turzii și la Turda pentru a monta noi elemente coregrafice sau să punem la punct anumite părți ce nu mergeau. La Turda, erau niște coregrafi foarte valoroși, Ioan Cuc, Baciu Vasile și Mocean Adrian, așa cum am mai zis le-am  montat dansuri la U.T.C., la I.M.C. în perioada lui Ceaușescu. De altfel am cam fost prin toată țara unde mi s-a cerut ajutorul să le montez niște suite populare, Casa de Cultură Constanța, Casa de Cultură din Făgăraș, la ansamblul profesionist ,,Junii Sibiului”, ansamblul din Baia Borșa…etc

Rep.: Despre dnul Ioan Cuc am scris un reportaj, interviu acum doi ani (2019). Cum îl puteți descrie?

Emil Udrea: Un  om sufletist, un bun coregraf cu mare putere de muncă. Un om nativ cu un mare talent. De altfel rezultatele s-au văzut în premiile obținute de ansamblul său la concursuri.

Rep.: Cum erau repetițiile atunci și câte se făceau?

Emil Udrea: Oooo, se făceau câte 3 repetitții săptămânale și dura câte 3, 4 ore. După repetiții toți erau transpirați!

Rep.: În anii lui Ceaușescu, nu existau negative, cum vă asigurați muzica atât de necesară dansului popular?

Emil Udrea: Atunci nu era cu discuri, CD, totul era cu orchestră, totul era live.  Era orchestra marelui Nelu Gabor, un mare instrumentist, un taragotist de neegalat. Mai erau și alți instrumentiști cu care colaboram, marele violonist Ghezo, Dundi, tatăl Andrei, Erno la acordeon și saxofonisul Czuli.

Rep.: Cum e corect să se spună dansuri populare sau jocuri populare?

Emil Udrea: Să știți un singur lucru, corect e jocuri populare, țăranul n-o fost de dansuri, nu era  balerin pe vremuri.

Rep.: E vreo diferență între evoluția dansatorilor pe o scenă cu platou de beton sau de lemn?

Emil Udrea: Evoluția dansatorilor trebuie să fie pe o scenă din lemn, pentru că una e ritmul și auzul pe o scenă din lemn și alta pe beton. Într-o altă ordine de idei e vorba de sănătatea dansatorilor, de amortizarea picioarelor și de protecția cizmelor.

Rep.: Care era ținuta dansatorilor?

Emil Udrea: La ținută eu am ținut enorm de mult, când dansezi te uiți în față, capul sus, zâmbetul, viață, pentru că un dansator îți dă viață. Un spectator nu se uită numai la picioarele tale, se uită și la corp și la tot ce vrei. Dacă nu ai asta nu ai nimic. Un țăran când dansează, dansează de bucurie nu de supărare.

Rep.: Ce a reprezentat folclorul pentru cariera dumneavoastră?

Emil Udrea: Folclorul a reprezentat viața mea. Bucuria și satisfacția. De altfel în familie toți au dansat, soția dar și fiica mea.

Rep.: Am ajuns și la finalul interviului nostru, cui doriți să-i mulțumiți pentru întreaga dumneavoastră carieră?

 Emil Udrea: În primul rând îi mulțumesc primului meu instructor care m-a ,,recrutat” dlui Stolnean Ioan, Dumnezeu să-l odihnească în pace, pe urmă  maeștriilor cu care am lucrat Bodeuț Vasile care mi-a montat opereta în care eu am avut rolul principal, a mai fost Bucium Valer și mulți alții. Într-un cuvânt vreau să le mulțumesc tuturor celor cu care am colaborat.

Canta Martin, dansator și coregraf al ansamblului folcloric ,,Ardeleana” Câmpia Turzii:  Emil Udrea a fost un nume greu al ansamblului folcloric ,,Transilvania” din Baia Mare (Maramureșul). El a adus la Câmpia Turzii suite de dansuri din toate zonele țării. A colaborat cu diferite ansambluri profesioniste din țară unde a pus în scenă tablouri ample și montări coregrafice pretențioase a Câmpiei Transilvane. Și-a adus aportul pentru a nu dispărea tradițiile și obiceiurile românești din Câmpia Turzii. Îmi amintesc cu drag de repetițile pe care le făceam cu ansamblul folcloric ,,Industria Sârmei” Câmpia Turzii. A fost foarte pretențios în ceea ce privește executarea elementelor coregrafice. Mă bucur că am avut onoarea să am un coregraf cu așa calități de la care am avut ce învăța și să pun în scenă cele învățate.

 

Ioan Cuc, fost dansator și coregraf al ansamblurilor folclorice,,Comori Ardelene” și ,,Datina Turdeană”:   Emil Udrea a fost și este unul dintre  cei mai valoroși maeștrii coregrafi ai României. Am avut onoarea să îl cunosc încă de pe vremea când activam ca dansator la ansamblul de cântece și dansuri ,,ARIEȘANA,, Cimentul -Turda. În acea perioada am învățat de la dânsul multe suite de jocuri populare, pe care mai târziu le-am pus în scenă cu alte coregrafii. Sunt onorat că am avut ocazia să cunosc  și să colaborez  cu maestrul coregraf Emil Udrea, un mare om de cultură, onest și întotdeauna deschis pentru a transmite și generațiilor mai tinere jocul popular românesc. Eu ii doresc multă sănătate, numai bine.

 

Nelu Gabor, muzician, instrumentist: Un dansator și un coregraf foarte valoros. Un dansator profesionist care și-a reprezentat cu cinste zona Câmpiei Transilvane. Era cam singurul  coregraf care știa la momentul respectiv să monteze suite din zona noastră. Emil Udrea a avut un cuvânt greu de spus în zona coregrafiei, a fost întotdeauna la nivel înalt nu-i plăcea jumătățile de măsură. Ansamblurile pe care le pregătea sau le îndruma obțineau  întotdeauna locul I. A fost profesionist din toate punctele de vedere.

 

Hădărean Gligor, fost dansator și coregraf: Îmi aduc aminte cu plăcere de Emil Udrea, la un festival de folclor coregrafii discutau despre valoarea lui Emil Udrea. Dacă unele ansambluri chemau perechi de dansatori din diferite  zone folclorice din țară să le arate cum se monează o suită de bihor sau de zona Oașului… dnul Emil Udrea singur punea în scenă nu una ci șapte suite din diferite zone din țară. Un coregraf de neegalat.

 

Sungoti Vasile, dansator și coregraf: Mi-a fost coregraf când am început dansurile populare la Industrial. Era o adevărată plăcere să mergi la repetiții, un om minunat și un foarte bun coregraf și dansator. Avea acel dar de a preda încât nu aveai cum să nu prinzi mișcările dansului. Îi mulțumesc pentru tot ceea ce a făcut pentru mine.

 

Click aici pentru a adăuga un comentariu

Adaugă un comentariu

Comentariile trebuie să respecte regulile de utilizare.
Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Farmacia Dr.Max
Bitcoin Exchange Liga 1 Case Pariuri Online

Ziarul care te prinde

© Ziarul 21 Turda | Materialele de pe acest site pot fi preluate doar cu acordul scris al reprezentanţilor publicaţiei Ziarul 21.

  SUS