Guvernul a adoptat luni proiectul de lege cu măsuri ce vor fi aplicate după 15 mai, adică în perioada stării de alertă. Actul normativ a fost transmis Parlamentului pentru aprobare în regim de urgență.
Ionel Dancă, șeful cancelariei premierului, a anunțat luni, după ședința de Guvern, că în mare parte proiectul cuprinde detalii reglementate în starea de urgență și o parte din acestea vor continua și în perioada stării de alertă.
Reglementări:
Vor fi permise activitățile de comercializare a produselor alimentare /băuturilor dacă nu presupun rămânerea clienților în spații; adică a celor de tip livrare clienți, roomservice, drive-in
Centrele comerciale (mall-urile) rămân închise, cu excepția activităților: vânzare produse electronice/electrocasnice, dacă operatorii economici asigură livrare la domiciliu; activitatea din centre comerciale în spații cu acces direct din exterior, dacă este întreruptă comunicarea cu restul complexului; magazine agroalimentare, farmacii, cabinete stomatologice, curățătorii de haine, centre de îngrijire personală, vânzare produse/servicii de optică medicală; personalul care desfășoară activitățile menționate are obligația de a purta mască ce trebuie schimbată la interval de 4 ore; operatorul economic va asigura măști și dezinfectant mâini în zona de acces în incintă.
Posturile vacante din Ministerul Sănătății și din instituțiile din subordine pot fi ocupate de personal contractual fără organizare concurs dacă perioada angajării nu depășește starea de alertă
Autoritățile pot plafona prețurile la medicamente, seruri, vaccinuri, dezinfectanți, insecticide, dispozitive medicale, alte materiale sanitare și echipamente de protecție
Obligativitatea purtării măștii de protecție în spații publice închise, spațiile comerciale (magazine), la locul de muncă, transport comun
Instituțiile, autoritățile publice și operatorii economici își organizează activitatea astfel încât să fie asigurat triajul epidemiologic pentru tot personalul și dezinfectarea mâinilor înainte de intrarea la serviciu
Valabilitatea contractelor colective de muncă se prelungește în starea de alertă și 90 de zile după încheierea acesteia.
Conducătorii instituțiilor publice implicate în combaterea pandemiei pot dispune unilateral detașarea și fără acordul prealabil al angajatului și al angajatorului care detașează pe o perioadă de maximum 30 de zile pe durata stării de alertă, cu condiția ca angajatorul la care se face angajarea să fie din același domeniu de activitate; pot dispune unilateral întreruperea concediilor de odihnă, de odihnă suplimentare, fără plată, de studii și pentru formare profesională și reluarea activității.
Angajatorul poate modifica temporar locul și felul muncii, fără consimțământul salariatului, pe durata stării de alertă, pentru motivele prevăzute în prezenta lege
Angajatorul poate dispune unilateral desfășurarea activității în regim de telemuncă / muncă la domiciliu
În instituțiile publice centrale și locale și în firmele cu capital de stat (număr mai mare de 50 salariați) se instituie obligația programelor individualizate de muncă astfel încâ între salariați să existe un interval de o oră la începerea, respectiv terminarea programului de muncă, într-o perioadă de trei ore
Autoritățile pot dispune măsuri de protecție pentru angajații aflați în situații vulnerabile
Instituțiile și autoritățile publice pot angaja personal fără concurs în funcție de nevoile determinate de prevenirea și combaterea situației care a generat starea de alertă pe durată determinată de 6 luni
Educație/cercetare: în starea de alertă, unitățile de învățământ preuniversitar organizează online activitățile prevăzute în planurile de învățâmânt; unde nu este posibil, autoritățile au obligația de a asigura resursele educaționale pentru elevii care nu au acces la tehnologie în conformitate cu instrucțiunile ministrului Educației; măsuri pentru desfășurarea activităților pentru finalizarea anului școlar, pregătirea anului școlar următor și susținerea examenelor naționale (2-12 iunie)
Cultele religioase: activitatea acestora se exercită liber, cu respectarea regulilor de disciplină sanitară stabilită de autoritățile cu atribuții în domeniu, inclusiv de Comitetul Național pentru Situații de Urgență, cu consultarea Departamentului cultelor
Decalarea unor termene în procedura insolvenței
Amenzi: s-a schimbat regimul contravențiilor, astfel încât regimul juridic al contravențiilor este asimilat și pus în raport cu prevederile Ordonanței Nr.2/2001 pentru a evita situația ivită în contextul în care regimul contravențiilor stabilit în baza Ordonanței 1/1999 a fost declarat neconstituțional.