Vizitatorii Salinei din Tuda vor putea vedea ”pe viu” procedeul de extracție a sării folosit acolo în perioada în care mina era funcțională.
Joi, 6 aprilie, la Salina din Turda s-a pus în funcțiune o machetă funcţională ce reconstituie întregul procedeu de extracţie a sării. Macheta, ce cuprinde ansamblul de construcţii şi instalaţii miniere, la scara de 1:20, cuprinde camera crivacului, sala puţului de extracţie, puţul de extracţie, canalele pentru cablu şi galeriile miniere folosite pentru transportul sării între camera de exploatare (Mina Rudolf) şi orizontul Galeriei de transport Franz Ioszef. Elementul principal al machetei, crivacul acţionat de cai, s-a păstrat până azi, în Salina de la Turda, singura din Europa unde mai există o astfel de mașinărie, rămasă pe amplasamentul unde a funcționat.
Crivacul din ocna turdeană, construit în anul 1881, a înlocuit primul crivac, de dimensiuni mai mici, montat în subteran cu 17 ani mai devreme. Anul dării sale în exploatare este sculptat pe axul vertical al maşinii. După încetarea exploatării sării, în anul 1932 și închiderea salinei, o serie de piese ale crivacului au fost demontate sau pur şi simplu tăiate (tovelele, suportul tobei, toba de cablu, sistemul de acţionare al frânei, tamburul de frână, etc.
La punerea în funcțiune a machetei, eveniment desfășurat joi, 6 aprilie, în camera Crivacului, din Salina Turda, de față s-au aflat profesorul universitar dr. Călin Felezeu, istoric, directorul Muzeului de Istorie din Turda, Mariana Pâslaru și muzeograful Horațiu Groza, de la aceeași instituție. Alături de aceștia, la eveniment au asistat directorul Salinei, Simona Baciu și dr. ing. Ovidiu Mera, cel care a pus în practică ideea construirii unei machete ce reconstituie procedeul de extracție a sării folosit în ocna turdeană.
La veritabilă „lecție deschisă” de istorie, susținută de cărte Călin Felezeu, Mariana Pâslaru, Horațiu Groza și Ovidiu Mera, au asistat elevi de la Școala Gimnazială ”Ioan Opriș” din Turda, însoțiți de către profesoara Stanca Minea.
Sarea exploatată la Turda era trimisă, pe drumul apelor, ce urma itinerariul Arieș-Mureș-Tisa-Dunăre, în întreaga Europă.