„Ei sunt eroii noștri!” – un interviu realizat de Nicușor Lăcătuș
Viața reprezintă pentru om cel mai de preț dar pe care Dumnezeu ni l-a dat. Pe parcursul vieții, se întâmplă să ne îmbolnăvim s-au chiar să ne fie pusă viața în pericol. În astfel de cazuri nu de puține ori am apelat la ambulanță pentru a ne acorda îngrijirle medicale necesare. Această profesie de asistent medical de urgență pe ambulanță, presupune cunoștiințe, dăruire și abnegație.Câți dintre noi știu că ei își desfășoară activitatea într-un stres continuu și nu de puține ori viața lor a fost pusă în pericol. În aceste momente grele pentru omenire personalul medical se luptă în permanență cu un inamic nevăzut, acest Coronavirus. Ei, asitenții medicali de urgență, ambulanțierii, sunt în prima line, ei sunt eroii noștri,cei care care au luptat în linia întâi cu această pandemie,a noului Coronavirus. În acest număr, al săptămânalului Ziarul 21, îi avem ca interlocutori pe câțiva dintre asistenții medicali de urgență de laServiciul de Ambulanță, Cluj, substația Câmpia Turzii. Le mulțumim pentru amabilitatea de a ne acorda un scurt interviu despre această nobilă meserie de a salva vieți.
Mariana Dumitru, asistent medical la Serviciul de Ambulanță, Cluj, substația Câmpia Turzii:
Rep.: Vă rog să ne spuneți câteva date legate despre dumneavoastră.
Mariana Dumitru, asistent medical la Serviciul de Ambulanță, Cluj, substația Câmpia Turzii: Mă numesc Mariana Dumitru și sunt asistent SAJ Cluj din data de 1 august 1980. Am aproape 40 de ani de experiență în salvarea și resuscitarea urgențelor.
Rep.: În calitate de asistenți medicali de urgență pe ambulanță, cum ați primit această veste legată de noul coronavirus?
Mariana Dumitru: Ca orice patologie nouă, am primit-o cu îngrijorare, dar nu cu panică. Fiind vorba despre o infecție a căilor respiratorii, se știa în linii mari ce afecțiuni poate genera. În momentul în care a apărut primul caz în județul Cluj, stația S.A.J. Câmpia Turzii era pregătită, din punct de vedere moral, pentru a înfrunta această pandemie. Spun doar din punct de vedere moral, pentru că la fel ca toate entitățile sanitare am întâmpinat probleme în chestiunea dotării cu materiale de protecție.
Rep.: Care au fost măsurile de protecție a personalului medical pe timpul și în cursul pandemiei?
Mariana Dumitru: La început aceste materiale au fost puține, însă prin donații de la prietenii noștri și prin achiziții realizate de SAJ Cluj s-a reușit, într-un timp relativ scurt, surmontarea acestui deficit. Pe această cale vreau să aducem mulțumiri conducerii Serviciului de Ambulanță, Cluj, care într-un timp foarte scurt ne-au asigurat materiale necesare de protecție a personalului medical. Măsurile de protecție au fost standard. La orice caz suspect de Covid-19 personalul de pe ambulanță s-a prezentat cu materiale de protecție (combinezoane, măști, mănuși etc).
Rep.:Ați avut cazuri suspect de coronavirus în intervențiile voastre?
Mariana Dumitru: Am avut atât cazuri suspecte, cât și cazuri confirmate. Chiar personal am transportat la Cluj Napoca un pacient, în vârstă de 67 de ani, cu boli asociate, care ulterior a sucombat, fiind infectat cu Sars-Cov-2. Înainte de acest caz, am avut 4 colegi care au fost nevoiți să rămână în autoizolare la domiciliu, pentru 14 zile, după ce au transportat un caz din comuna Ceanu Mare. A fost greu, a trebuit să ne suplinim unii pe alții pentru a face față situației și lipsei colegilor care au fost autoizolați la domiciliu, dar cu ajutorul lui Dumnezeu, până acum nu am avut niciun coleg, la stația SAJ Câmpia Turzii, care să fie infectat cu acest virus.
Rep.: Ați avut de suferit din partea cuiva pentru că ați fost la cazuri de COVID 19, ca asistent medical de urgență pe ambulanță?
Mariana Dumitru: De-a lungul carierei de asistent medical de ambulanță întâlnești sute de cazuri care pot deveni un pericol pentru tine, ca asistent medical sau pentru colegii de pe ambulanță. Am avut pacienți cu afecțiuni psihiatrice sau în stare de ebrietate sau a substanțelor psihoactive care au devenit violenți și care ne-au amenințat. Chiar anul trecut am avut un caz al unui pacient în stare de ebrietate, al cărui aparținători ne-au amenințat cu moartea. Firește, și aceștia erau în stare de ebrietate.Cu calm sau, dacă e nevoie, cu ajutorul colegilor de la Poliție sau Jandarmerie, situațiile se rezolvă.
Rep.: Care au fost cele mai dificile cazuri în această perioadă?
Mariana Dumitru: Toate urgențele reale sunt dificile. Spun „urgențe reale” deoarece există și pacienți care solicită intervenția ambulanței pentru afecțiuni de genul „unghie încarnată, abces dentar sau menstruație”. Revenind, în momentul în care un pacient suferind de infarct miocardic sau accident vascular cerebral, solicită intervenția ambulanței, este un caz dificil. Acel pacient trebuie stabilizat și dus la cea mai apropiată unitate medicală, în cel mai scurt timp. Am avut, inclusiv în această perioadă, afecțiuni cardiovasculare, pacienți cu afecțiuni oncologice, pacienți cu complicații gastrointestinale, sinucigași, însă… pentru noi este o altă zi de muncă – nimic deosebit.
Rep.: Care au fost cele mai emoționante momente?
Mariana Dumitru:Fiecare moment în care preiei un pacient într-o stare gravă și-l predai stabilizat la UPU este un moment emoționant. Un lucru care m-a marcat foarte tare, deși era greu de crezut după 40 de ani de stat la aceeași masă cu moartea, a fost tusea specifică pe care o avea unul dintre pacienții identificați cu Covid-19. Vă spusesem că am dus la Cluj un pacient care a și decedat. Ei bine, tusea acestui pacient era așa cum nu mai auzisem niciodată. Am momente când încă îmi vin în minte acele sunete … și mă înfioară.
Rep.: Vă rog să spuneți câteva cuvinte legate de șoferul cu care faceți echipă.
Mariana Dumitru:Ioan Morea este unul dintre cei mai experimentați ambulanțieri din Câmpia Turzii. Este omul cu care fac echipă și care știe mereu ce este de făcut. După atâția ani de lucru împreună, ne înțelegem din priviri. De fiecare dată când mergem la un caz, îmi încredințez viața și siguranța mea și a pacienților în mâinile sale. Este un om și un coleg de excepție. Totodată, vreau să vă spun, din suflet, că întreg personalul stației S.A.J. Câmpia Turzii și întreg personalul S.A.J. Cluj este compus din oameni de excepție. Oameni frumoși la suflet și valoroși din perspectiva capacităților profesionale și umane.
Rep.: Cum priviți aceste măsuri de relaxare?
Mariana Dumitru: Din punct de vedere medical și uman, aceste măsuri de relaxare pot fi ca o sabie, cu două tăișuri. Depinde de fiecare dintre noi și de educația noastră să respecte măsurile de distanțare socială și să se protejeze, folosind mască în spațiile publice închise, pentru a evita reînmulțirea cazurilor. Nu cred că este atât de greu să ne spălăm pe mâini cu apă și săpun, să păstrăm 1.5 metri între noi și să avem, în principiu, un comportament civilizat.
Rep.: Ce ați transmite cititorilor Ziarului 21 în perioada următoare?
Mariana Dumitru:Să aibă încredere în sistemul de sănătate din România, să știe că noi – angajații S.A.J. suntem la datorie pentru fiecare dintre ei, să apeleze cu decență și responsabilitate la 112, să discearnă între urgențe și „urgențe” și să se protejeze atât pe ei, cât și pe cei din jur. Pandemiile vin și trec, dar omenia rămâne.
Rep.: Vă rog să nominalizați cui doriți să mulțumiți pentru sprijinul primit în perioada pandemiei și pentru ce?
Mariana Dumitru: Mă simt mândră că în aceste momente grele pentru noi, comunitatea din Câmpia Turzii și nu numai, au răspuns apelurilor noastre de a ne sprijini cu anumite materiale sanitare de strictă necesitate în lupta cu acestă pandemie. Le mulțumesc tutuor în numele Serviciului de Ambulanță Cluj,substația Câmpia Turzii,într-o ordine aleatorie aceștia sunt,d-nului Oană Marian Corneliu și d-nei Oana Diana,d-nuluiAvram Marius Gal, d-nuluiArdelean Marian, Asociației ”Beard Brothers”, Asociației “Autism” Câmpia Turzii, d-neiAna Maria Hopîrtean, U.S.R. Turda, d-neiElena Matei, d-nei Adriana Uțiu, S.C. Nevan Luna SRL, d-nei Bianca Sebeni, Parohia Ortodoxă Urca, d-nuluiRadu Călin, d-nei Cocan Elita, d-nuluiDorin Nicolae Lojigan, S.C. Viamso Câmpia Turzii, SRL și mulțialții.
Pálfi Huno, asistent medical la Serviciul de Ambulanță, Cluj, substația Câmpia Turzii:
Rep: Vă rog să ne spuneți câteva date legate de dumneavoastră?
Pálfi Huno: Mă numesc Pálfi Hunor și sunt asistent medical la Serviciul de Ambulanță, Cluj. Sunt angajat doar pe perioada pandemiei COVID 19.
Rep.: În calitate de asistenti medicali ambulanțieri, cum ați primit această veste legată de coronavirus?
Pálfi Huno: Când am auzit prima dată de epidemia de coronavirus, n-am luat în serios, cu toate că trebuia.
Rep.: Care au fost măsurile de protecție a personalului medical pe timpul și în cursul pandemiei?
Pálfi Huno: Ca măsuri de protecție folosim combinezoane de unică folosință, viziere, mănuși, ochelari, măști FFP2 care corespund normelor O.M.S.
Rep.: Ați avut cazuri suspect de coronavirus în intervențiile voastre?
Pálfi Huno: Cazuri suspecte de Covid-19 am întâlnit, deoarece în situația de față orice febră sau patologie asociată tractului respirator se consideră suspect şi trebuie aplicate procedurile și măsurile necesare.
Rep.: Ați avut de suferit din partea cuiva pentru că ați fost la cazuri de COVID 19, ca asistent medical de urgență pe ambulanță?
Pálfi Huno: De suferit, mult zis. Doar o ușoară distanțare am sesizat din rândul prietenilor, cunoștințelor,deoarece știau că lucrez cu pacienți posibil infectați cu COVID 19.
Rep.: Care au fost cele mai dificile cazuri în această perioada?
Pálfi Huno: Cazuri dificile au fost şi vor fi în continuare, noi fiind pe prima linie, sper să facem față cu brio.
Rep.: Vă rog să spuneți câteva cuvinte legate și de șoferul cu care faceți echipă.
Pálfi Huno: Noi, în teren, ne desfășurăm munca în echipă, adică asistenții medicali şi ambulanțieri.
Este foarte importantă colaborarea, mai ales la cazuri grave,unde ajungem să ne înțelegem doar din priviri.
Rep.: Cum priviți aceste măsuri de relaxare?
Pálfi Huno: Sperăm că pe urma „relaxării” adică trecerea la starea de alertă, să nu crească numărul infectaților
Rep.: Vă rog să nominalizati cui doriți să le mulțumiți pentru sprijinul primit în perioada pandemiei și pentru ce?
Pálfi Huno:Personal vreau să mulțumesc conducerii Serviciului de Ambulanță Cluj, care ne-a oferit materiale şi echipamente pentru a ne putea desfășura activitatea în siguranță. Nu în ultimul rând mulțumesc şi cetățenilor, care au făcut tot posibilul să ne ajute şi să contribuie fiecare cu ce au putut.Ajutorul lor chiar a contat enorm. De asemenea vreau să vă spun că eu sunt angajat pe perioada determinată, adică pe perioada stării de urgență, cu posibilitatea prelungirii. Personal, sper să rămân în sistem deoarece asta mi-am dorit întotdeauna să fac, și nu mă văd lucrând în altă parte sau în alt domeniu.
Ceclan Simona, asistent medical la Serviciul de Ambulanță, Cluj, substația Câmpia Turzii:
Rep.: Vă rog să ne spuneți câteva date legate de dumneavoastră?
Ceclan Simona: Mă numesc Ceclan Simona și lucrez în funcția de asistent medical de urgență de 12 ani la substația Câmpia Turzii.
Rep.: În calitate de asistenți medicali de urgență pe ambulanță, cum ați primit această veste legată de coronavirus?
Ceclan Simona: După cum știți de la începutul acestui an, ne-am confruntat cu pandemia Covid-19,care a luat amploare în ultimele luni. La începutam primit vestea acestei pandemii cu teamă,deoarece nu știam ce proporții va lua în timp.Era un virus necunoscut cu morbiditate și mortalitate globală crescută,dar m-am obișnuit cu ideea că sunt în linia întâi și trebuie să fiu optimistăși săîmi ajut semenii.
Rep.: Care au fost măsurile de protecție a personalului medical pe timpul și în cursul pandemiei?
Ceclan Simona:În ceea ce privesc măsurile de protecție,echipamentele complete COVID-19,acestea au existat întotdeauna,nu am dus lipsă de așa ceva în această perioadă.Am fost echipați corespunzător la toate cazurile care au necesitat echipament de protectie.Le mulțumesc tuturor persoanelor care s-au implicat în sprijinul nostru(echipamente,măști,viziere, botoșei etc).
Rep.: Ați avut cazuri suspect de coronavirus în intervențiile voastre?
Simona Ceclan: Cred căeste cea mai simplă intrebare.Sigur!Atât eu cât și colegii mei,cu siguranță am intrat în contact cu pacienți confirmați sau suspecți de coronavirus.Eu personal împreună cu colegul meu de echipaj am avut pacienți cu COVID -19.Bineințeles am fost echipați corespunzător,urmat de dezinfecția autosanitarei.
Rep.: Ați avut de suferit din partea cuiva pentru că ați fost asistent medical de urgență pe ambulanță?
Ceclan Simona: În această perioadă,deși se știa că lucrez la Serviciul de Ambulanțăși am intrat în contact cu foarte mulți pacienti,nu am fost niciodatămarginalizată sau exclusă din anumite activități, din contră am fost susținută moral de familie,prieteni,cunoștințe și le mulțumesc din suflet pe această cale.
Rep.: Care au fost cele mai dificile cazuri în această perioadă?
Ceclan Simona: Nu pot să zic de cazuri dificile.Sunt cazuri cu care noi ne confruntăm aproape zilnic.Deși este o perioadă mai grea datorită pandemiei și acum ne confruntăm cu accidente vasculare cerebrale, inconștienți, come, accidente rutiere,sindroame dureroase abdominale, doar că sunt cazuri unde necesită echipament de protecție.Nici un caz nu seamănă cu altul.Fiecare caz are gradul lui de dificultate.
Rep.: Care au fost cele mai emoționante momente?
Ceclan Simona: Normalcă la început au fost momente emoționante legate de acest virus, în ideea căîl pot transmite celor din familia mea,eu putând să fiu purtător asimptomatic,de aceea am decis că e mai bine să mă izolez de familie în această perioadă.
Rep.: Vă rog să spuneți câteva cuvinte legate de șoferul cu care faceți echipă.
Ceclan Simona: Când spun “coleg de echipaj” spun un tot unitar,deoarece în acest domeniu nu poți lucra altfel.Sunt cazuri foarte grave în care trebuie să ne înțelegem din priviri,să fim pe aceeași lungime de undă.Sunt minute,secunde prețioase pe care nu îti permiți să le pierzi.Colegul meu de echipaj are aceste calități.Este un bun profesionist,sufletist,optimist,acestea fiind calitățile unui ambulanțier,colegul meu.
Rep.: Cum priviți aceste măsuri de relaxare?
Ceclan Simona: Din punctul meu de vedere aceste măsuri de relaxare sunt binevenite,dar încă trebuie să fim precauți.Pericolul nu a trecut încă!Dat fiind faptul că este un virus care ”tace și face” nu se știe niciodată când și unde va izbucni un nou focar.
Rep.: Ce ați transmite cititorilor Ziarului 21 în perioada următoare?
Ceclan Simona: În primul rând să fie optimiști,să aibă încredere că totul se va sfârși cu bine,iar atunci cand vor apela la ajutorul nostru,ne vom face datoria cu drag și profesionalism. Încă trebuie respectate măsurile de protecție.Din această lecție ne-am dat seama că viața nu esteîntotdeauna asa cum vrem noi și că merită să o trăim frumos.
Rep.: Vă rog să nominalizați cui doriti să le mulțumiți pentru sprijinul primit în perioada pandemiei si pentru ce?
Ceclan Simona: Doresc să le mulțumesc tuturor asociațiilor,firmelor,persoanelor care au fost alături de noi și ne-au sprijinit atât din punct de vedere moral, cât și material, prin donații. De asemenea aducem mulțumiri și conduceri S.A.J., colegilor meipe care îi consider a doua familie și de ce nu pacienților care de multe ori ne-au susținut și încurajat.