Datorită faptului că cerințele cititorilor noștri sunt pe toate domeniile de activitate și pentru că ni s-a cerut și o rubrică în care sa fie prezentată partea frumoasă a bisericii, (orice pădure are uscăturile ei) am hotărât să realizăm o nouă rubrică în care să avem ca invitat un preot care să ne ofere tuturor „Sfaturi duhovnicești”.
Așadar, în fiecare săptămână o să fie o rubrică special dedicată bisericii în care preoții o să ne explice, cuvânt cu cuvânt, înțelesul sărbătorilor de peste săptămână și din cuvânt din evanghelia de duminică.
Pr. Raul Rațiu a binevoit să ne explice câteva detalii legate de Perioada Triodului. Mai jos o să regăsiți câteva aspecte sumare legate de Perioada Triodului, în care credincioșii Ortodocși au intrat odată cu Duminica trecută.
Conform rânduielii tipicului slujbelor din Biserica Ortodoxă, Anul Bisericesc se împarte în trei mari perioade, care toate au că punct comun marele Praznic al Învierii Domnului nostru Iisus Hristos din morți, denumite după numele cărții principale folosite la slujbe de cântăreții de la strană:
1. Perioada Triodului (perioada prepascală-zece săptămâni)
2. Perioada Penticostarului (perioada pascală-opt săptămâni)
3. Perioada Octoihului (perioada postpascală- toate săptămânile de după cele ale Penticostarului, până la începutul Triodului).
Etimologic, cuvântul Triod, vine din grecescul “Triodion”, format din cuvintele ”tria” (trei) și “odi” (ode), ceea ce tradus înseamnă: “cântare” sau “imn în trei ode” (strofe). Cuvântul Triod așadar are două sensuri:
A. Carte de cult, cu cântări și texte din această perioadă liturgică.
B. Perioada liturgică din Anul Bisericesc, care ține zece săptămâni, trei înaintea Postului Mare și încă șapte săptămâni ale Postului. Perioada Triodului începe cu Duminica ”Vameșului și a Fariseului”, cu trei săptămâni înaintea începutului Postului Paștilor și se încheie cu “Sâmbătă Mare” (Ajunul Sfintelor Paști).
Așadar cele trei săptămâni constituie o perioadă de pregătire duhovnicească în vederea începutului Postului Mare, iar celelalte șapte săptămâni (ale postului propriu-zis) sunt timp de pocaință, post, rugăciune, fapte bune, îndreptare a vieții, spre a întâmpina cu vrednicie marea sărbătoare a Învierii Domnului.
Perioada Triodului este un ghid duhovnicesc-spiritual, de înălțare al omului din păcat, oferindu-i pe parcursul postului, povățuirea necesară pentru a ajunge la bucuria învierii, este o perioada de sfințire a vieții și de îndrumar pentru suflet. Învierea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, spre care ne îndreptăm, odată cu începutul Perioadei Triodului în Biserica noastră strămoșească Ortodoxă, să fie și propria noastră înviere din somnul păcatului și al morții. Slava Lui Dumnezeu pentru toate. Amin.
Cu prețuire în Hristos Domnul nostru, Pr. Raul Rațiu, Preot Misionar al Protopopiatului Ortodox Român Turda.