Cei care posedă mașini vechi ar putea primi un bonus de la stat coroborat cu un bonus primit de la autoritățile locale pentru a-și radia automobilele, fara să fie impusă obligativitatea de a se achiziționa o mașină nouă, așa cum prevede programul Rabla. Această măsură de întinerire a parcului auto românesc ar urma să intre in vigoare din acest an.
Totodată, Ministrul Tanczos Barna a spus că nu va fi introdusă nicio taxă nouă pentru mașinile poluante și nici nu cresc taxele locale pentru acestea.
„Pregătim un program Rabla mai eficient, care să vină în întâmpinarea cerințelor exprimate de producătorii, comercianții, importatorii de autoturisme și de către cetățeni. Rabla nu a făcut diferență între mașini mai vechi de 15 ani, mașinile cele mai poluante, sub Euro 3, și din acest punct de vedere va trebui să găsim soluții de eficientizare. Analiza se face în continuare”, a spus Tanczos Barna.
O asumare avută de guvernanți în PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență) prevede scoaterea din circulație a cât mai multe mașini poluante. Aproximativ 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani, până în 2026.
Barna a spus că s-a inspirat după modelul implementat anul trecut în Sfântu Gheorghe, unde proprietarii de „rable” au primit un bonus de 3.000 de lei pentru a le lua de pe spațiul public și de a le casa.
Ministrul spune că un astfel de proiect ar putea fi implementat la nivel național, iar banii pentru „rable” ar putea fi asigurați „jumi – juma”. Agenția Fondului de Mediu ar asigura jumătate din sumă, iar cealaltă jumătate ar veni de la administrațiile locale.