Portret de DASCĂL: Interviu cu Ligia Mînican: ,,Consider că generațiile mai tinere sunt mai conștiente de problemele sociale și sunt mai implicate în activități de voluntariat și activism”
Educația pentru orice națiune civilizată joacă un rol fundamental. Cele mai multe profesii, unde necesită studii superioare și nu numai, medic, inginer, it-ist, profesor, asistent medical…. etc, nu ar fi fost posibile fără acea bază primită din școala primară, gimnazială, liceu și facultate. Cine poate uita aceste cuvinte pe care învățătoarea ne învăța să le silabisim, de profesorii care ne învățau să deslușim tainele diferitelor discipline, româna, matematica, istoria, biologia, geografia, muzica…etc. Cu siguranță că nu, dascălul va rămâne veșnic întipărit în memoria fiecărui copil. În acest număr, Ziarul 21 are onoarea și plăcerea de a avea un dascăl de suflet, un dascăl care se implică educațional, afectiv dar și social în rezolvarea problemelor elevilor.
Rep.: Pentru început Ziarul 21 vă felicită pentru această distincție!,,Profesor de 10”. Pentru cititorii noștri, cine sunteți?
Ligia Mînican, profesor de biologie la Colegiul Național ”Mihai Viteazul” Turda: Mă numesc Ligia Mînican, am 47 de ani, locuiesc în comuna Mihai Viteazu, județul Cluj, sunt căsătorită și am doi copii cuminți și frumoși.
Rep.: Unde ați terminat școala primară și gimnazială, dar și alte forme de învățământ?
Ligia Mînican: Am fost elevă în primii ani de școală, ciclul primar și gimnazial la Școala Gimnazială din comuna Mihai Viteazu, apoi am fost admisă la Liceul Teoretic ”Mihai Viteazul” din Turda (azi Colegiul Național ”Mihai Viteazul”). La terminarea liceului am decis să urmez cursurile Facultății de Biologie și Geologie a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.
Rep.: După terminarea facultății unde ați prins repartiție?
Ligia Mînican: În 1998, când am terminat facultatea a fost un post liber și l-am primit ca suplinitor. A fost primul an. Apoi am dat examenul de titularizare când s-a eliberat un post la Colegiul Național ”Mihai Viteazul” din Turda (CNMV) și am luat cea mai mare medie, motiv pentru care, din 2000 m-am titularizat la CNMV.
Rep.: Vă place să fiţi profesor?
Ligia Mînican: Profesia de dascăl oferă o anumită flexibilitate și varietate înmunca pe care o desfășor. Pot lucra cu diferite grupuri de vârstă, pot preda prin diverse metode și în plus, pot să mă implic în activități extra curriculare. Această varietate îmi oferă satisfacție și provocări noi în fiecare zi.
Rep.: De cât timp sunteți profesor?
Ligia Mînican: – Anul acesta se împlinesc 25 de ani de când sunt profesor de biologie. Un sfert de secol!
Rep.: A fost meseria pe care v-ați dorit-o din totdeauna?
Ligia Mînican: -Da! Nu am luat în calcul alte variante, încă din gimnaziu mi-am propus acest scop.
Rep.: Vă mai amintiți de cea care v-a fost învățătoare, o puteți descrie?
Ligia Mînican: -Bineînțeles! De asemenea îmi amintesc de toți profesorii cu care am interacționat. Probabil că m-am bucurat de interacțiunecu oameni valoroși pe toată perioada de școală, care și-au pus amprenta asupra mea tocmai prin diversitatea lor de manifestare. Pe doamna învățătoare mi-o amintesc ca o persoană răbdătoare, dar fermă, cu o exprimare impecabilă (și acum îmi răsună anumite cuvinte spuse la clasă), cu sufletul apropiat de copii și mereu gata să ne dea sfaturi și să ne fie alături.
Rep.: Observați schimbări între generații și ce anume?
Ligia Mînican: -Fiecare generație a avut ceva unic în modul de manifestare și dezvoltare, dar cred că o schimbare puternică s-a produs la nivelul modului de învățare și comunicare, care acum se întâmplă în interacțiune cu tehnologia. Și asta nu este un lucru rău, după părerea mea. Eu lucrez acum la dezvoltarea unei platforme educaționale unde elevii pot găsi toată materia școlară explicată într-un mod atractiv, de către mai mulți profesori la aceeași disciplină, care nu va înlocui predarea de la școală, care este unică și nu poate fi echivalată, dar îi va facilita elevului accesul nelimitat la conținuturi de calitate, dincolo de programul de la școală. Fac acest lucru tocmai pentru a duce în zona lor de interes, tehnologia, instrumente de care au nevoie pentru a se dezvolta. În același timp, consider că generațiile mai tinere sunt mai conștiente de problemele sociale și sunt mai implicate în activități de voluntariat și activism. Eu îi încurajez pe elevi să colaboreze, să-și exprime gândurile și să-și dezvolte abilitățile de gândire critică și de rezolvare de probleme și se pare că ei reușesc lucrul acesta.
Rep.: Cum considerați materia pentru nivelul lor, ce ați schimbadacă ar fi cazul?
Ligia Mînican: Referitor la conținuturi, aici este discutabil. Peste tot este o abundență de informație pe care elevii o pot prelua, de aceea cred că manualele ar trebui să reprezinte primul conținut științific avizat și de încredere cu care elevii să interacționeze. Aș schimba modul în care acesta este prezentat acest conținut; trebuie să fie permanent adaptat la specificul generației prezente. Nu neapărat cantitatea de informații este problema, ci modul de livrare a informației este important. De aceea, cred că pentru a facilita învățarea materiei sunt necesare următoarele: manuale interesante, care să-i determine pe elevi să le folosească, câte un caiet de lucru cu aplicații la lecție pentru fiecare disciplină, profesori care au deprinderi de a utiliza diferite metode de predare, o clasă primitoare, dotată cu echipamente necesare fiecărei discipline.
Rep.: Cum ați caracteriza generația de azi?
Ligia Mînican: -Generația de azi a crescut într-o lume complet digitală, fiind familiarizată cu internetul, dispozitivele mobile și rețelele sociale de la o vârstă fragedă. Acest fapt le-a format abilitățile tehnologice înalte și pentru preferința lor pentru comunicare online. Este clar că harta lor mentală diferă de a noastră și poate de aceea suntem ușor speriați cu privire la ce se va întâmpla în viitor, dar s-ar putea să asistăm la surprize frumoase din partea tinerilor și să reușească să aducă schimbări în bine cum nu ne așteptam. Consider că generațiile mai tinere sunt mai conștiente de problemele sociale și sunt mai implicate în activități de voluntariat și activism. Eu îi încurajez pe elevi să colaboreze, să-și exprime gândurile și să-și dezvolte abilitățile de gândire critică și de rezolvare de probleme și se pare că ei reușesc lucrul acesta.
Rep.: Cine sau ce vă motivează în această meserie?
Ligia Mînican: -Cred că motivația vine din dorința de a acționa, de a face o diferență și din dorința de a contribui cumva la binele comun al societății. Provine și din exemplele pozitive și negative pe care le-am avut în fața ochilor în calitate de elevă. Profesorii au această putere de a influența și de a modela următoarea generație, de a le oferi instrumentele necesare pentru a avea succes și de a le inspira să își atingă potențialul maxim. Dacă îți dorești să aduci schimbări pozitive în lume, pasiunea pentru predat poate fi o cale prin care să faci acest lucru.
Rep.: Desfășurați activități extrașcolare cu copiii, ce anume și câtde important este?
Ligia Mînican: Studiile arată că implicarea în activități extrașcolare poate avea un impact pozitiv asupra rezultatelor școlare. Elevii care participă la astfel de activități dezvoltă abilități precum organizarea timpului, gestionarea stresului și concentrarea, ceea ce poate duce la o mai bună performanță în clasă. În plus, oferă elevilor oportunitatea de a-și explora și cultiva interesele și pasiunile. Prin participarea la cluburi sportive, coruri, teatre, cluburi de dezbateri sau alte activități, elevii pot descoperi abilități și talente ascunse, pe care le pot dezvolta și le pot îmbunătăți pe parcursul anilor.
Rep.: Ce activități le plac copiilor în mod deosebit?
Ligia Mînican: Am constatat că elevii preferă activitățile care îi provoacă să găsească soluții cu mintea, dar să își determine să acționeze concret sau să facă ceva practic. Copiilor le plac proiectele, pentru că au părțile de analiză, desfășurare și au finalitate. Probabil din cauza faptului că au nevoia aceasta de a duce cevala bun sfârșit și de a primi un feedback, o recompensă, o validare.
Rep.: Cum vă vedeți peste 10, 15 ani?
Ligia Mînican: -Sper să fiu sănătoasă și cu o experiență mai bogată pentru că eu consider că meseria de profesor și prin asta este interesantă, fiind o provocare continuă la adaptare. Niciodată nu știi destulsau cu cât știi mai mult, cu atât ai mai mult de învățat!
Rep.: Țineți legătura cu foștii elevi?
Ligia Mînican: -Cu o parte dintre ei, da! Este o bucurie imensă când îmi trimit mesaje în care îmi vorbesc despre rezultatele lor, despre performanțele lor ulterioare. În perioada aceasta din an se întâmplă și întâlnirile tradiționale peste timp, de 10 ani, 20 de ani…. Un bun prilej de a ne reîntâlni și de a ne simți minunat împreună.
Rep.: Dacă ați avea șansa să dați timpul înapoi ați alege aceiași meserie?
Ligia Mînican: Cu siguranță, da! Dascălul are oportunitatea unică de a asista la progresul și reușita elevilor săi. Momentul în care un elev înțelege un concept nou sau obține rezultate bune sau depășește o dificultate este extrem de satisfăcător pentru un dascăl dedicat. De asemenea, posibilitatea de a face o diferență în societate prin educație poate genera un sentiment profund de împlinire profesională. Și de aceea, consider că am ales meseria potrivită!