Când vorbim de zona anteprenorială ne referim la motorul din societate care generează locuri de muncă, care aduce plus valoare și inovație.
O rubrică despre antreprenoriat, despre provocări, despre educație antreprenorială, despre vânzări, despre prețuri, despre avantajele și dezavantajele antreprenoriatului, despre implicarea angajaților în firmele în care muncesc, despre tot mediul anteprenorial.
Prin această serie de reportaje ne propunem să le oferim antreprenorilor români informații care să îi ajute să își dezvolte afacerile și să găsească soluții la provocările cu care se confruntă.
De aceea, dacă există întrebări legate de afaceri, organizarea companiei, soluții pentru rezolvarea unor problemeetc., puteți să ne scrieți pe adresa de mail redactie@ziarul21.ro, iar specialistul nostru în business vă va răspunde întrebărilor.
Am ajuns la cea de-a doua ediție a rubricii “Pagina de business”, unde partenerul Ziarului 21, CEO Arhivatorul, Florin Cuc, ne explică ce înseamnă OPAC.
Adrian Soporan: Despre ce discutăm astăzi?
Florin Cuc: La finalul primului reportaj am spus că urmează o metodologie foarte clară de organizare a companiei numită OPAC. Vom discuta despre obiectivele unei companii. Este esențial ca în momentul în care începi un business să îți propui niște obiective.
Există un acronim pe care eu îl folosesc: SMART. Ce înseamnă acest SMART?
S– specific ( trebuie să fie foarte clar rezultatul pe care vreau să îl obțin. Cum fac, ce trebuie să fac pentru a obține rezultatul)
M– măsurabil ( obiectivul final este măsurabil)
A– Abordabil ( înainte de a ne pune un obiectiv, trebuie să ne întrebam dacă este abordabil, realistic)
R– Relevant ( acest obiectiv este ceea ce eu îmi doresc, este relevant pentru mine?)
T– Timp ( Timpul necesar pentru a-mi duce obiectivul la capăt)
Foarte important este să îți fie foarte clar rezultatul pe care vrei să îl obții, obiectivul trebuie să fie măsurabil la orice moment. Acesta trebuie să fie realistic, care să poată fi pus în funcțiune, dar nu în ultimul rând relevant pentru persoana ta.
Eu încerc din partea tehnică să pot să o transpun în cuvinte înțelese de către toată lumea. Sper să reușesc. O să mai dau câte un exemplu practic pentru facilita înțelesul cuvintelor.
Obiectivele se împart în 3 mari categorii:
- OBIECTIVELE STRATEGICE
Sunt obiectivele pe care ți le setezi pentru companie pe termen mediu și lung acestea ducând la unele oportunități. Acestea sunt ca niste declarații de intenție a unui proprietar de firmă. (Eu îmi doresc să fac asta, îmi setez în cap anumite obiective pentru că s-au văzut unele oportunități din piață care m-ar putea ajuta pentru a-mi transforma compania).
Exemplu: Să presupunem că am o companie care se ocupă cu producerea și vânzarea de scaune. Sunt în primul an de activitate, am 1 milion lei cifra de afaceri și vreau ca în 5 ani să ajung la 5 milioane cifra de afaceri dar să cresc treptat ( anul I- 1milion, anul II- 2 milioane, anul II- 3 milioane, etc.)
- OBIECTIVE OPERȚIONALE care sunt de două feluri: cantitative și calitative.
Obiectivele cantitative se mai impart în 4 categorii:
a)valoric ( cifra de 1 milion de lei.)
b)volumic ( prețul unui scaun este de 500 lei, așadar trebuie să vând 200 de scaune)
- c) specific ( pe categorii de produse. Sunt 200 de scaune dar nu toate sunt de același fel. 100 scaune fixe, 50 scaune directoriale, 50 de scaune de birou.
d)special ( Trebuie să fiu profitabil, rentabil. Să fie și profit și firma să fie rentabilă)
Obiectivele Calitative
Eu ca și companie mi-am stabilit niște standarde de calitate sub care nu scad pentru a avea clienți fideli, nu loiali. Diferența între clienți loiali și fideli este că cel loial stă lângă tine până când găsește o alternativă mai bună altundeva.
- OBIECTIVE TACTICE
Sunt obiectivele care se împart în două categorii: întrinseci și extranseci.
Cele întrinseci- pentru a-ți atinge obiectivul stabilit folosești ceea ce ai. Exemplu: Vinzi cu aceași agenți, aceleași mașini, pe aceleași piețe, pe aceleași canale de vânzări, nu mai faci nici o investiție.
Cele extranseci- s-ar putea ca pentru a-ți atinge obiectivele să ai nevoie de resurse din exterior. Exemplu: Mai ai nevoie de 2 agenți de vânzări, asta înseamnă că o să mai ai nevoie de resurse pentru a mai cumpăra încă 2 mașini, laptopuri, telefoane,.etc. te extinzi și mergi să vinzi și pe alte piețe, folosești și alte canale de vânzări etc.
Rep.: Despre ce vom discuta în ediția cu numărul 3?
Florin Cuc: Vom discuta despre partea „P”, despre procese, sisteme, mecanisme, metodologii după care poate să funcționeze o companie.