Clasa 5 de risc pentru podul de peste Arieş de la ieşire din Turda spre Alba Iulia. Podul de peste râul Arieş sau puntea suspinelor pentru şoferi cum au declarat jurnaliştii de la TVR Cluj. Podul este în stare avansată de degradare şi de multe ori sunt cozi interminabile la semafor care limitează accesul doar pe mijlocul acestuia. O alternativă pentru intrare în Turda ar fi zona industrială, unde traficul este greu iar drumul într-o stare destul de proastă. De anul viitor sunt promise lucrări ample de modernizare şi vor fi restricții de circulație.
Pe “puntea suspinelor” pe o portiune de zeci de metrii, trotuarul este desprins de partea carosabilă, accesul pietonilor fiind limitat cu nişte indicatoare, fiind extreme de periculos. Podul a fost construit în anul 1965 iar la începutul anilor 2000 podul a fost trecut din administrarea Ministerului Transportului în administrarea Primăriei Turda dar autoritățiile turdene nu au avut bani pentru reparații aşa că în urmă cu trei luni a revenit din nou în administrarea Ministereului Transporturilor.
Prin Hotărârea de Guvern nr. 376 din 24 mai 2018 privind preluarea podului peste râul Arieş, situat pe drumul naţional DN 1, proprietate publică a statului, din administrarea Consiliului Local al Municipiului Turda, judeţul Cluj, în administrarea Ministerului Transporturilor şi în concesiunea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere în vederea realizării de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a activităţilor de interes naţional în domeniul administrării drumurilor naţionale”.
Ministerul Transporturilor a anunțat că lucrăriile vor demara de anul viitor. Purtătorul de curând al CNAIR Alin Şerbănescu a anunțat că “ noi ne-am mişcat rapid, vom identifica sursa de finanțare, am întocmit documentația iar acum se află în fază finală pentru proiectarea şi execuția lucrăriilor, este vorba de o consolidare, o activitate mai amplă de reparație a podului”. Primarul municipiului Turda a declarat pentru TVR Cluj că “ noi avem monentan doua intrări dinspre autostradă în Turda, ambele sunt supuse unor reablitări şi modernizări, fiind vorba despre acest pod şi fiind vorba despre artera 22 Decembrie, care este prinsă în proiectul de mobilitate urbană şi în martie ar putea începe lucrăriile pe această arteră”.
Senatorul Mihai Goțiu spunea săptămâna trecută că situația extrem de gravă a singurului pod peste Arieș din municipiul Turda este cunoscută și recunoscută inclusiv în actele emise de către Inspectoratul Județean de Construcții (IJC) Cluj, în urmă cu doi ani. Conform procesului verbal întocmit de către această instituție, „podul prezintă degradări majore la elementele principale de rezistență ale structurii, menționate și în expertiza tehnică nr. 82/2016”. Recomandările specialiștilor de la IJC Cluj, efectuate în 2016, au fost ca lucrările de consolidare să fie realizate în regim de urgență. „S-au constatat degradări și deplasări ale grinzilor marginale pe deschiderile 2, 3, 4, fapt care a dus la apariția unor crăpături de 10 centimetri între cale și trotuar pe cele trei deschideri, punând în pericol siguranța circulației, degradări ale elementelor care susțin calea podului (culei de beton exfoliat, pile cu beton erodat și reducere a secțiunii armăturilor datorate ruginei etc.)”, se arată în procesul verbal al IJC.
Reabilitarea podului ar costa 4 milioane de lei (plus TVA)
Potrivit documentațiilor tehnice realizate în urmă cu doi ani de către autoritățile județului Cluj, costurile intervențiilor necesare pentru reabilitarea podului sunt de 4 milioane de lei (plus TVA), respectiv aproximativ un milion de euro (cu tot cu TVA).