<
Actualitate

Interviu cu Irina Munteanu, subprefectul județului Cluj: „Am constatat nevoia întocmirii unui ghid cu cele mai frecvente întrebări și nelămuriri, care să vină cu răspunsuri punctuale și pe înțelesul tuturor”

Interviu cu Irina Munteanu, subprefectul județului Cluj: „Am constatat nevoia întocmirii unui ghid cu cele mai frecvente întrebări și nelămuriri, care să vină cu răspunsuri punctuale și pe înțelesul tuturor.”

Într-o lume a digitalizării, într-o eră a informației și a vitezei, tindem în a ne rezolva problemele, chiar și cele medicale, cât mai simplist, cât mai rapid. Ei bine, din această perspectivă, Clujul stă foarte bine… sus de tot.

Recent a fost elaborat și prezentat un ghid al pacientului infectat cu covid, cu toți pașii pe care pacientul trebuie să îi urmeze și mai nou, o aplicație care te scapă de mersul la spital. Întrebări de genul: „Ce fac la primele simptome specifice gripei sau COVID-19?”, ”Dacă sunt depistat pozitiv cu COVID-19, toți membrii familiei mele intră în carantină?”, ”Dacă mă pot duce singur la spital sau trebuie să aștept Ambulanța?” sau ”Dacă la forme ușoare pot să primesc tratament la domiciliu?”, au răspunsuri detaliate gândite de specialiștii în medicină. Ghidul mai răspunde și la întrebări cu privire la concediul medical, la cine trebuie să îi spună angajatorului sau cine anunță medicul de familie. Subprefectul județului Cluj, Irina Munteanu, spune că o echipă multidisciplinară a lucrat două săptămâni la redactarea ghidului.

De cealaltă parte, aplicația inovatoare, telemedicină, gândită și pusă în aplicare de specialiști din cadrul Universtății Tehnice, ai Clusterului Cluj IT și medicii de la UPU este folositoare atât pacienților COVID, cât și celor non-COVID. Aplicația are menirea să ajute pacienții cu sfaturi medicale și consultații la distanță. ClujMedicApp se numește aplicația și poate fi descărcată gratuit din Google Play.

În acest sens, Ziarul 21 a intervievat-o pe Irina Munteanu, subprefectul județului Cluj, cea care a început acest demers de informare a cetățenilor prin elaborarea acestor ghiduri practice. Alături de specialiști în medicină și IT, subprefectul județului Cluj își arată latura creativă și implicarea în combaterea, prin diverse moduri, a acestei pandemii.

Rep.: Bună ziua, doamna subprefect! Mulțumim pentru timpul acordat acestui interviu. Vom vorbi în mare parte despre ghidurile pe care d-voastră, în calitate de reprezentant al Instituției Prefectului Cluj, le-ați conceput precum și despre aplicația medicală.

Irina Munteanu: Bună ziua! Cu mare drag o să răspund întrebărilor d-voastră!

Rep.: De ce un astfel de ghid, acum când există în spațiul public atât de multă informație?

Irina Munteanu: Răspunsul este tocmai în întrebare: “atât de multă informație…”. Necesitatea conceperii unui astfel de ghid în contextul pandemic  în care ne aflăm a venit ca solicitare indirectă a comunității, prin zecile, poate sutele de întrebări pe care le-am primit atât eu, cât șicolegii mei, în mod direct, online, telefonic…
Faptul că există atât de multă legislație, au loc modificări frecvente, este o situație atipică farăprecedent și fără modele de urmat, generează multă confuzie în rândul populației. Mai mult decât atât, circulă diferite “mituri” care deformează realitatea și multe idei interpretate și eronate, care nu de puține ori generează îngrijorare, confuzie. Nu toată lumea urmărește încontinuu știrile la tv, nu toată lumea citește presa în permanență.
Astfel că, analizând împreună cu domnul prefect toate aceste aspecte, am constatat nevoia intocmirii unui ghid cu cele mai frecvente întrebări și nelămuriri, care să vină cu răspunsuri punctuale și pe înțelesul tuturor. Dată fiind buna colaborare între instituțiile județene, ne-am pus ideile împreună și am început să îl dezvoltăm.

Rep.: Cum ați procedat ca acest ghid, această informație, să ajungă la toată lumea?

Irin Munteanu: Pentru a ajunge la cât mai multă lume, ghidul a fost transmis tuturor instituțiilor publice din județ, cu solicitarea de a prelucra informația angajaților și de a-l distribui totodată colaboratorilor/partenerilor etc. Am stabilit cu Inspectoratul Școlar Județean că acest ghid să fie distrubuit în format electronic către toate unitățile școlare din județ și de acolo pe toate grupurile de părinți, astfel încât să ajungă la cât mai multă lume și să poată folosi informația la nevoie. De asemenea, în funcție de vârsta și nivelul de înțelegere, unele aspecte, la propunerea inspectoratului, vor fi prelucrate elevilor, mai ales că, cuprinde și informații legate de un mod de viață sănătos și sfaturi practice în sezonul rece. Informația sintetizată cu sprijinul medicilor specialiști, a fost avizată de către Direcția de Sănătate Publică. De asemenea, am ales să “circule” online și într-o formă mai viu prezentată, colorată și altfel structurată decât informațiile uzuale, tocmai pentru a se putea diferenția de acestea și a fi vizibil. Feedback-ul primit din comunitate sau din rândul personalului medical și nu numai, a fost pozitiv și considerat ca fiind complex, corect, ușor de înțeles și absolut necesar.

Rep.: Am observat o colaborare inedită cu diferite ONG-uri din Cluj.

Irina Munteanu:  Încă din primăvară, am dezvoltat o frumoasă colaborare cu o serie de ONG-uri și mișcări civice, alături de care am reușit să acoperim o serie de nevoi ale populației, dar și ale sistemului sanitar, și pentru asta le sunt recunoscătoare și le multumesc pentru atitudinea proactivă și pentru colaborarea cu autoritățile în această perioadă dificilă. Este vorba despre: Cert Transilvania, Beard Brothers, Rescue 4*4, mișcarea “Un singur Cluj”, mișcarea civică “Vă ajutăm din Cluj”. Și de această dată avem sprijinul lor în diseminarea informațieicuprinsă în ghid, prin mijloace proprii, în modul și stilul ales de către fiecare. Cred că este primul din țară conceput în acest fel, accesibil și ușor de înțeles pentru fiecare. Prin intermediul instituțiilor de profil, acesta va ajunge și în mediul privat, la agenți economici, în vederea prelucrării către angajați.

Rep.: Ce mai urmează în acest sens?

Irina Munteanu: Este în lucru un al doilea și al treilea ghid, pe același format; unul este realizat în colaborare cu Colegiul Farmaciștilor și se referă la relația medic-pacient- farmacie. Și anume, posibilitatea de prelucrare și transmitere online a rețetelor către farmacie și distribuirea medicamentelor către pacienți, la domiciliu, prin intermediul unor voluntari. La fel, oamenii pot contacta direct farmacia de proximitate sau cea de la care cumpăra în mod uzual medicamente, în cazul în care nu necesită prescripție medicală, iar farmacia poate livra direct la dimiciliu cele necesare. Toate acestea respectând intreaga suită de norme de protecție individuală, cu responsabilitate și confidențialitate. Dacă ne gândim la persoanele aflate în izolare la domiciliu, pozitivi cu forme ușoare sau contacți direcți, acesta este un demers absolut necesar și mulțumesc farmaciștilor pentru deschiderea de care au dat dovadă și pentru inițiativă. Toate datele de contact vor fi disponibile online și totodată afișate la sediul farmaciilor din județ și oricine va putea avea contact direct cu acestea. Mișcarea civică “Vă ajutăm din Cluj” și-a exprimat disponibilitatea, prin coordonatorii lor, pentru a se implica în acest demers și a-l susține, urmând ca în cel mai scurt timp să fie definitivată procedura de lucru și stabiliți pașii clari de urmat.
Un al treilea ghid aflat de asemenea în lucru cu sprijinul colegilor din cadrul Direcției de Sănătate Publică se referă la angajatori și la demersurile lor în mod punctual, atât în ceea ce înseamnă prevenirea răspândirii virusului în rândul angajaților, cât și pașii de urmat în situația apariției simptomelor specifice sau a pozitivării unui angajat. Ghidul va aduce lămuriri cu privire la: ce fac? cum și pe cine anunț în prima fază? cine face dezinfecția? care sunt substantele necesare în acest sens?, dar și altele. Informația ține de reguli de sănătate publică, organizare, intervenție și prevenție, nu are o componentă economică.


Rep.: Ce ne puteți spune despre cea mai în vogă aplicație medicală, aplicația ClujMedicApp?

Irina Munteanu: Asa cum era de așteptat la Cluj, a fost dezvoltată o aplicație de tele-asistențămedicală, de către Universitatea Tehnică Cluj Napoca și al cărei beneficiar este Spitalul Clinic Județean de Urgenţă.

Aplicația ClujMedicApp poate fi descărcată deja din GooglePlay și utilizată de către orice pacient, pentru orice formă de afecțiune, astfel încât să se poată evita un drum la spital și totodată să poată intra în contact direct cu medicii, inclusiv în sistem video. Aplicația este menită să ajute pacienții cu sfaturi medicale și consultații la distanță, în sistem tele-asistență medicală.

Rep.: Care sunt pașii?

Irina Munteanu: Se face un cont în care se pot încărca informații medicale, pe mai multe categorii în funcție de nevoile fiecăruia. Operatorul din UPU poate vedea istoricul și poate face consultația la distanță și discută cu pacientul în funcție de aceste date, urmărindu-se astfel în timp și evoluția. Funcționează, deocamdată, doar pe sistem Android, însă este în lucru de a fi extinsă și dezvoltată. Este atât pentru parte de COVID, cât și pentru parte de non-COVID, pentru pacienți externați, care necesită o anumită perioadă de monitorizare sau pentru pacienți care se confruntă cu o problemă de sănătate care necesită asistență de specialitate.
Medicii care răspund solicitărilor prin aplicație pot cere sprijinul altor colegi de specialitate și pot apela chiar ei numărul de urgență 112, dacă situația o impune.

Rep.: Dna subprefect vă dorim să rămâneți la fel de implicată și să aveți succes în toate.

Irina Munteanu: Vă mulțumesc!

Ghidurile au fost redactate de Prefectura Cluj, în colaborare cu DSP, CAS, Spitalul de Boli Infecțioase, Spitalul de Urgență, Serviciul de Ambulanță, Asociația Medicilor de Familie, cu suportul Colegiului Farmaciștilor, al UMF Cluj al organizațiilor neguvernamentale de profil, cum ar fi “Vă ajutăm din Cluj”, “CERT Transilvania”, “Beard Brothers”, “Rescue 4×4” și mișcarea ”Un singur Cluj”.

Click aici pentru a adăuga un comentariu

Adaugă un comentariu

Comentariile trebuie să respecte regulile de utilizare.
Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Farmacia Dr.Max
Bitcoin Exchange Liga 1 Case Pariuri Online

Ziarul care te prinde

© Ziarul 21 Turda | Materialele de pe acest site pot fi preluate doar cu acordul scris al reprezentanţilor publicaţiei Ziarul 21.

  SUS