<
Actualitate

Interviu cu edilul municipiului Turda, Cristian Octavian Matei: „Turda se dezvoltă într-o manieră incredibilă”

Municipiul Turda se află într-o dezvoltare incredibilă, multe proiecte, pe bani europeni sau guvernamentali, s-au implementat sau sunt în curs de implementare pentru dezvoltarea Turzii. Edilul municipiului Turda, Cristian Octavian Matei are o viziune foarte clară privind dezvoltarea orașului  aducând multe elemente pentru noul concept de Smart City, un concept despre care se vorbește tot mai mult în spațiul public.


Despre conceptul de Smart City, proiecte de dezvoltare, noua companie de salubritate, campania de vaccinare și măsurile anti covid 19, într-un interviu marca Ziarul 21 cu edilul municipiului Turda, Cristian Octavian Matei.

Rep.: Bun găsit domnule primar. Vă mulțumesc pentru timpul acrodat în vederea realizării acestui interviu.

Cristian Matei: Mulțumesc pentru invitație!

Rep.:  Cum a fost anul 2020 pentru administrația pe care o conduceți?

Cristian Matei: Un an bun, aș putea spune. Poate că ar fi fost mai bun dacă elementele birocratice românești cât și cele europene nu ar fi fost de așa mare durată. Eu speram să ne putem descurca într-un an cu tot ceea ce a însemnat atragerea de fonduri europene. Mă refer în special la cel mai mare succes al mandatului trecut: Planul de Mobilitate Urbană, care din păcate a durat prea mult până am reușit să îl implementăm dar în final s-a reușit și acest lucru. Ne-am întins foarte mult cu acele notificări în jurnalul Uniunii Europene pentru faptul că doream să cumpărăm, pe comunitatea locală, prin fonduri europene, aceste autobuze și acest lucru presupune o anumită procedură care trebuie respectată.  Ne-am conformat și în final am reușit cu mare succes acest nou transport de calitate în municipiul Turda. Am avut foarte multe șantiere, am dat drumul la foarte multe lucrări. Am fost acuzat de opoziție că deschid prea multe șantiere însă eu aș vrea ca populația să înțeleagă că suntem mai conștienți decât s-ar crede și am încercat ca aceste lucrări să nu se suprapună de așa manieră încât în anumite zone ale orașului să nu se poată circula sau să existe tot felul de sincope în activitatea și desfășurarea transportului în municipiu, cu atât mai mult cu cât Turda are și o parte foarte bine industrializată, în special pe artera 21 Decembrie, ( Armata Roșie) unde avem foarte multe firme multinaționale care presupun export și dezvoltare și atunci intră foarte multe mașini de gabarit mare în Turda dar și ies foarte multe mașini. Toate aceste lucruri am încercat să le surprindem și să ne pregătim pentru absolut toate domeniile de care avea nevoie Turda. În acest moment am rezolvat problemele stringente ale municipiului Turda respectiv, transportul în comun, infrastructura stradală, reușind să facem 93 de străzi construite de la zero, de la pământ. Avem multe străzi la stadiul de pământ lăsate moștenire de administrațiile dinaintea noastră. Ne-am confruntat cu niște probleme legate de infrastructură provenite din faptul că tramele stradale nu aveau lucrările edilitare făcute, drumurile nu erau întărite. Nu puteam să lăsăm nici o arteră de circulație la voia întâmplării care să aibă probleme după. Au fost și asfaltări masive, dar înainte de asta a fost foarte mult de lucru pe reabilitarea și modernizarea a stratului de bază a unui drum. S-au făcut lucrări de amploare, lucrări de lungime destul de mari. Am încercat să surprindem prin toate proiectele pe care le-am obținut prin munca noastră și să aducem cât mai mulți bani europeni. Am și reușit să aducem fonduri europene. Una peste alta mă declar mulțumit de ceea ce s-a întâmplat. A fost un mandat riguros cu multe realizări, chiar în situație de pandemiei cum a fost anul 2020, cu probleme. Am lucrat tot timpul, nu am avut sincope, a ținut și vremea cu noi, deci este bine. Lumea, din rezultatului campaniilor care au avut loc cu puțin timp în urmă, a înțeles că s-a lucrat, ne-au acordat votul pentru a continua în forță și să aducem fonduri în Turda. Am fost o alternativă la o alta administrație care, până la urmă, și-a spus cuvântul.

Rep.: Ați avut și ceva probleme de sănătate. Cum ați trecut peste ele?

Cristian Matei: Știți cum e cu sănătatea? Toată lumea are o problemă, doar că nu și-o scoate în fața casei. Sigur, eu fiind un personaj ultra public, fiind edilul orașului, sunt foarte urmărit, lumea e curioasă, este și firesc să fie așa. Am avut o intervenție care a fost speculată de opoziție la o manieră destul de murdară. S-a scris că am cu totul altceva decât ce se întâmpla defapt. A fost vorba de un stimul cardiac care mi s-a indicat să îl pun pentru a crește vivacitatea, vitalitatea în lucru. Este o chestiune obișnuită, nu este nici măcar o operație, ci o intervenție externă foarte ușoară. Cam atât a fost. Toată intervenția a durat 25 de minute. Nu pot spune că am avut o problemă de sănătate, ci o problemă de a-mi întări sănătatea. Acolo unde scârțâie ceva trebuie să repari.

Rep.:  Turda a început compania de vaccinare a populației. Cum a debutat?

Cristian Matei: Sunt foarte încântat de cum a debutat. Eu cred că asta se datorează foarte mult echipei pe care mi-am format-o. Eu am mai spus-o și cu alte ocazii și cred că aceasta este și una dintre cheile succesului nostru, faptul că se spune că a fi un bun manager rezultă în urma modului de formare a echipei. Nimeni nu poate să facă nimic de unul singur. Este foarte important cum îi atragi pe membri echipei, foarte importantă este vârsta echipei, eu am căutat să fie o vârsta cât mai fragedă, să folosim tinerețea oamenilor, puterea de care dau dovadă la aceste vârste. Sunt tineri de mare perspectivă, sunt tineri cu multă expertiză și am reușit încet să creez emulația în rândul acestei echipe și tot ceea ce ne dorim să facem, să facem repede și bine. Acest lucru s-a văzut și la debutul campaniei de vaccinare. Vreau să vă spun că am numit o echipă, prin decizia primarului, care să se ocupe de aceste probleme și a funcționat ireproșabil. Am fost tot timpul informat de cum se desfășoara lucrurile acolo. În Turda am ales să fie trei puncte de vaccinare, trei săli de sport de la trei școli din oraș. Primul centru de vaccinare l-am început la CNMV, în sala de sport. Am rămas profund impresionat de cum s-a mișcat echipa și ce plăcut poți face și un astfel de centru dacă îți dai interesul și dacă pui suflet în ceea ce faci. Mai mult, ceea ce mă încântă cel mai tare, este aportul cadrelor medicale. Avem și un avantaj, la Turda renovând toate școlile și partea spitalicească, avem foarte multe cabinete școlare iar aceste cabinete nefiind foarte uzitate, datorită faptului că cursurile se desfășoară online, a făcut ca toți medicii și asistenții din cabinetele școlare, pe lângă medicii de familie, să vină acolo. Nu am avut probleme de refuz, din contră a fost un aplomb fantastic. Foarte mulți erau încântați că pot veni în sprijinul semenilor. Un nou motiv de încântare a fost când am văzut primii oameni care se vaccinează. Erau un grup de tiriști care urmau să plece în cursă și abia așteptau să se vaccineze să poată pleca. Până în 8 februarie avem acoperite toate locurile disponibile pentru această etapă de vaccinare, după care va începe cealaltă etapă, cu mult mai multă populație, în acest moment se vaccinează categoriile speciale de populație. M-au impresionat, de asemenea, niște domni și doamne, cu o vârsta de aproximativ 80 de ani, foarte drăguți, fericiți că s-au vaccinat printre primii. Până în acest moment, această campaniei de vaccinare este un succes. Am avut o emisiune în direct cu dna doctor Benedek de la Târgu Mureș, unde s-a discutat și despre aceste fake news legate de campaniei de vaccinare. Se face o întreagă anticampanie la aceste vaccinuri. Este dreptul fiecăruia să facă, problema este să nu denatureze adevărul și să nu manipuleze. I-am dat o sugestie doamnei doctor în ceea ce privește combaterea acestor fake news prin executarea unor video-uri scurte, pe înțelesul populației, de către medici care sunt foarte notorii din România.

Rep.:  Cazurile au scăzut și la Turda, astfel, în acest moment Turda se află în scenariul galben, la un pas de cel verde. Activitățile culturale au început, HoReCa s-a deschis. Scăpăm de acest virus? 

Cristian Matei: Eu zic că da. Orice pandemie nu a fost ușoară. Încetul cu încetul trebuie să scăpăm de această pandemie. Fiind nevoiți și noi să trăim o pandemie de genul acesta, nefiind obișnuiți, încercăm să învățăm, să colaborăm, să respectăm niște reguli. Populația se comportă bine. Cel puțin la noi în Ardeal nu am văzut să fie excese.
Noi am fost puțin mai curajoși și am făcut câteva evenimente. Am fost primii de județ care am dat drumul la patinoar și nu s-a întâmplat nimic. Am avut un eveniment în 15 ianurie, Ziua Culturii Naţionale, Ziua lui Eminescu, a fost un eveniment deosebit. A participat multă lume. Am avut și probleme că de ce nu primim mai mulți. Nu am putut, am respectat toate regulile și restricțiile.

Rep.: Să ne spuneți câteva cuvinte despre noua firma de salubritate care va gestiona deșeurile din Turda.

Cristian Matei: Nu pot să mă declar nemulțumit. Din 2016 de când am preluat mandatul nu am stat pe loc. Am mers și am rezolvat anumite probleme în ceea ce privește rampele de gunoi. Pas cu pas am început monitorizarea orașului. Am avut succes acolo unde am instalat camere. Am început să întețim ritmul de instalare al camerelor. Suntem în discuții să monitorizăm tot orașul. Avem și pe Planul de Mobilitate Urbană privind monitorizarea traficului din oraș. Au ajuns și aparatele de monitorizare. Cred că suntem pe drumul cel bun. Fiecare proiect pe care îl facem, preuspune dezvoltare. Pas cu pas, se adună la conceptul de Smart City, acum o parte destul de însemnată privind noi achiziții de soft conduc la acest concept de Smart City. Spre exemplu, vis-a-vis de parcări, eu îmi doresc să avem parte de un soft prin care să aflăm câte locuri de parcare sunt goale în oraș. Acest lucru va presupune montarea de senzori în toate parcările din Turda. Este foarte mult de lucru, suntem deficitari la capitolul hotelieri. Preconizez că va fi o dezvoltare infernală la Turda, iar această dezvoltare fără precedent în municipiul Turda va conduce la multe elemente noi, inclusiv la mărirea numărului de locuitori, creșterea municipiului Turda și atracția de investiții în Turda, de relocări. Dorim ca în zona Comunității Urbane Arieș să surprindem investiții nepoluante și relocări de fabrici din Eco Metropolitanul Cluj. Având în vedere faptul că noul Centru de Management Integrat al Deșeurilor a devenit operațional, serviciile de salubritate în județul Cluj vor fi asigurate de alți operatori, în baza licitațiilor organizate de Consiliul Județean Cluj, prin intermediul ADI Eco-Metropolitan Cluj. Astfel, pentru municipiul Turda licitația a fost câștigată de SUPERCOM S.A.

Potrivit informațiilor pe care le avem până în acest moment, noua firmă va începe activitatea în municipiul Turda cel tarziu în luna mai a acestui an, iar reprezentanții companiei ne-au informat că vor veni cu circa 25 de mașini noi, euro 6, din 2020, și vor asigura servicii de înaltă calitate (cu sistem de cântărire, sistem GPS la mașini pentru urmărirea trasabilității deșeurilor, etc).

În anul 2020 în Turda am lansat și un proiect pilot de colectare selectivă, constând în colectarea separată a deșeurilor în zona de case din cartierul Turda Nouă. Astfel, locuitorii din cartierul Turda Nouă primesc regulat sacii necesari pentru colectarea selectivă a deșeurilor și pliantele de informare, acest proiect urmând să fie extins la nivelul întregului municipiu, astfel încât să ne aliniem normelor europene în vigoare.

Odată cu aceste schimbări, vom intra într-o cu totul altă etapă în ceea ce privește gestionarea deșeurilor atât în municipiul Turda cât și în întreg județul Cluj, aceste servicii urmând să fie prestate la o calitate net superioară și cu costuri mai reduse.


Rep.:  Miercuri, în data de 21 ianuarie, ați fost invitat de Asociația Romană pentru Smart City la o emisiune live unde ați discutat, printre altele, despre deschiderea unei noi mine în cadrul Salinei, extinderea Planului de Mobilitate Urbană și despre acel transport pe cablu ( un fel de telegondola între obiectivele turistice ale Turzii, Cheile Turzii etc. ). Așadar, domnul primar, pe când devine Turda un SmartCity?

Cristian Matei: Practic noi discutăm despre un concept de Smart City. Nu am putea spune când devine Turda un Smart City, deoarece nu avem noțiunea a ceea ce înseamnă Smart City. Am reușit cu un PMU, gândit de români, să luăm locul 1 în față la două orașe mult mai mari decât noi, cu alte posibilități de investiții, cu alte mijloace de transport. Acolo a contat politica pe care am surprins-o în planul nostru de mobilitate. Am reușit prin acel plan de mobilitate să impresionăm Europa. Acum se lucrează la continuarea lui. Primul pas a fost aducerea autobuzelor, următorul pas este rezolvarea infrastructurii, monitorizarea traficului, monitorizarea orașului. Planul de Mobilitate Urbană a fost gândit ca până în 2030 să putem aducem prin proiecte subsecvente pe care trebuie să le gândim, până la 86 milioane de euro, noi în acest moment accesând doar 32. Au apărut 93 de artere noi în Turda. Oamenii au asfalt și deja pretenții la mijloace de transport public în comun. Un alt element Smart City este să îngropăm cablurile electrice. Intenționăm ca în zona centrală să fie cu rețelele îngropate. Am și pregătit acest lucru să îl facem. Este costisitor, dar trebuie să le facem. Frământările noastre sunt multe, nu vrem să ne scape nimic și la un moment dat se înlănțuie de la sine. Apar multe trasee noi care vor presupune o extindere a PMU pe municipiul Turda și cu ocazia asta vor veni din nou autobuze electrice pe care le dorim articulate și mai dorim să aducem și microbuze. Proiectele care urmează după, vor atrage niște curse mai rapide. Sunt foarte multe amănunte ale proiectelor care urmează. Sunt proiecte mari, de nivelul proiectelor strategice. În colaborare cu Metropolitanul Cluj, acel proiect cu tren rapid în Eco Metropolitan, să îl aducem până la Turda, Câmpia, Luna. Trebuie să începem să ne obișnuim cu noul element NATO, a doua unitate militară ca importanță din blocul NATO. Treburile se vor schimba foarte mult. O să fie multe construcții, spitale, școli. Clujenii se arată interesați de transportul pe cablu, pe care vor să îl extindă până în apropiere de Cluj. Vrem ca județul Cluj să fie numărul 1 în România. Aqua Parc este primul proiect care va începe acum. De el se va lega și reabilitarea râului Arieș, cu zonă de plimbare, etc., în colaborare cu Apele Române.

Deja se lucrează la studiul de oportunitate pentru transportul pe cablu. Ținând cont de faptul că există ADI Comunitatea Urbană Arieș care este cam de mărimea Eco Metropolitan Cluj, dorim să realizăm lucruri frumoase în această zonă și să începem prin a ajuta populația să se întâlnească, să socializeze, să nu mai aibă problemele de zi cu zi. Când nu mai sunt problemele de zi cu zi, orice comunitate se dezvoltă. Ne-am gândit să realizăm acest PMU pe cele 20 de comune din CUA. Probabil că vom renunța la autobuzele electrice deoarece știm că au o anumită autonomie de mers iar distanțele sunt mult mai lungi decât într-un oraș și atunci, probabil că vom recurge la hibrid. Prin toate marile proiecte: Aqua Parc, extindere PMU, Noua Salină- Mina Iosif, transportul periurban, întrepătrundem niște zone județene și așa poate veni implicare Consiliului Județean Cluj în toate aceste proiecte. Avantajele implicării CJC sunt: la valori mai mari, la o susținere mai mare, la o unire a eforturilor tuturor, putem accesa fonduri și de la valori mai mari chiar de la Bruxelles, în situația programelor regionale. Am încercat să ne axăm pe tot ce e modern, avem multe proiecte în desfășurare. Sala Polivalentă, Castrul Roman, mormântul lui Mihai Viteazu, teatrul… Vom construi la Băile Sărate, în zona balneo, un parc mare pe fonduri europene, știind faptul că acolo sunt multe sărături, multe zone nămoloase care trebuie protejate. Fiind în comunitate, comunitatea este foarte pretențioasă și nu se mai pot face lucrări ca înainte și trebuie să ne conformăm la toate acestea.

Rep.: Să vorbim puțin despre Mina Iosif…

Cristian Matei: O salină este un concept. Ea s-a format datorită unor galerii care au fost săpate pentru exploatarea sării la început, ulterior pentru agrement. Turda stă pe un masiv de sare care se întinde înspre Est până la Mănăstirea Dumbrava, iar înspre Vest se întinde până la Salonta. Au rămas niște mine neexploatate turistic, ci doar economic. Acum putem să dublăm capacitatea de vizitare dacă edificăm și această mină Iosif care este și cea mai spectaculoasă. În acest moment nu poți să stai drept în această mină însă va avea o prelucare de excepție. Este costisitoare, va fi vreo 27 de milioane construcția ei. A fost foarte bine proiectată, sunt și randări foarte impresionante chiar SF le-aș putea spune eu. Spre exemplu, înăuntrul minei va fi o simulare de râu cu apă sărată. De asemenea, vor apărea vechile ustensilele ale meșterilor din perioada anilor când a pornit exploatarea minieră. Trebuie să respectăm și tradițiile locului și chiar legendele locului. Salina are o legendă cum că înăuntru lucrau uriași, de aceea a apărut și biserica de pe strada Salinelor, Biserica Șovagăilor, care este în legătură și cea mai apropiată de mină presupunându-se că acea biserică a fost edificată, ctitorită de acești uriași. Noi nu am stat pe loc, am atras foarte multe fonduri, deci se poate. Aceste fonduri care la început păreau de domeniul fantasticului, nu s-a auzit în Turda de atâția bani, uite că au devenit curente și vor deveni banale în momentul în care  vom implementa noile proiecte pe care eu le-aș numi strategice pentru munincipiul Turda ținând cont de latura NATO, de uniunea cu Eco Metropolitan Cluj, ținând cont de faptul că folosim proiecte regionale, că rezolvăm probleme pentru comunitatea din Comunitatea Urbană Arieș și de ce nu, după ce lumea începe să empatizeze și vor avea mijloace de locomoție și se vor putea întâlni foarte ușor, am dori să facem și niște depozite en-gros ecologice și alimentare. Avem și o zonă în jurul Turzii și a Câmpiei Turzii care este foarte pretabilă la legumicultură, avem zone apropiate pentru pomi fructiferi, deci am putea să rezolvăm multe probleme și pentru copiii noștri care sper să fie la fel de echilibrați ca noi și să ducă înainte tot ceea ce facem.


Rep.:  Un mesaj pentru cetățenii municipiului Turda?

Cristian Matei: Mesajul pentru Turdeni este: „să faci’. Turdeanul trebuie să fie apropiat de administrația publică care vrea și dorește să facă iar acest lucru l-am dovedit cu vârf și îndesat. Le doresc sănătate, să scăpăm din această pandemie și să stea aproape cu absolut toate problemele, să fie cetățeni vigilenți, să nu mai acceptăm nimic din ce este reprobabil din acest moment în societatea românească fiindcă până la urmă, toți avem o menire pe acest pământ iar această menire este să ne creștem copiii și nepoții. Așadar, muncind toți la un loc vom reuși aceste lucruri, altfel niciodată. Eu zic că în comunitatea Turda, Câmpia Turzii, Comunitatea Urbană Arieș și de ce nu, județul Cluj, sunt oameni destoinici care vor face acest lucru. Vreau să le multumesc tuturor cetățenilor pentru faptul că în momentele grele ale administrației de început, au dat dovadă de înțelegere, răbdare și de compasiune pentru tot ce se face. Este lăudabil acest lucru, avem nevoie de asemenea oameni, care să înțeleagă că dezvoltarea este mai presus decât orice.

Rep.: Vă mulțumim pentru timpul acordat. Vă dorim sănătate și spor în implementarea proiectelor!

Cristian Matei: Vă mulțumesc!

Click aici pentru a adăuga un comentariu

Adaugă un comentariu

Comentariile trebuie să respecte regulile de utilizare.
Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Farmacia Dr.Max
Bitcoin Exchange Liga 1 Case Pariuri Online

Ziarul care te prinde

© Ziarul 21 Turda | Materialele de pe acest site pot fi preluate doar cu acordul scris al reprezentanţilor publicaţiei Ziarul 21.

  SUS