La începutul lunii decembrie 2019, elevi și profesori ai Școlii Gimnaziale ”Avram Iancu” din Turda au participat la o activitate transnațională de învățare/formare/predare în Batalha, Portugalia. Mobilitatea, finanțată în cadrul proiectului Erasmus+ ”A lab in my pocket: application of the scientific method and experimentation with smartphones sensors”, a adus împreună școli din Italia, Turcia, Spania, Portugalia, Ungaria și România, care au făcut schimb de idei, practici, experiențe pe parcursul a cinci zile, în concordanță cu obiective prestabilite.
Toți participanții, lucrând pe grupe, au prezentat tema mobilităţii deja fixate în cadrul unei întâlniri online anterioare, prin intermediul Skype și eTwinning, la capitolul C3, respectiv –LET’S DO IT!: planning the activities and getting trained. Elevii români au participat la toate activitățile propuse de instituția organizatoare a mobilității, respectiv Agrupamento de Escolas da Batalha, lucrând în grup, alături de elevii din celelalte țări partenere. S-a lucrat în cinci grupe, utilizând tablete și telefoane mobile /smartphone, pe care a fost descărcată aplicația Science Journal (între tablete și telefoanele mobile existând conexiune). Profesorul formator a enunțat situația-problemă, a demonstrat modul de utilizare a aplicației, iar elevii au rezolvat prin colaborare sarcina propusă. Elevii portughezi, familiarizați cu aplicația, au servit drept mentori elevilor din celelalte țări partenere.
Elevii au avut oportunitatea de a se familiariza cu etapele şi elementele necesare aplicației Science Journal şi au învăţat despre măsurarea frecvenței notelor muzicale, observarea efectelor radiațiilor asupra creșterii și dezvoltării plantelor, casa acustică, robotică -microbit, pictură cu lumini, caleidoscop. Profesori ai școlii -gazdă, prin jocuri didactice și ateliere de lucru, i-au ajutat pe elevi, la modul concret, să înveţe să creeze un poster intercultural, să măsoare frecvența notelor muzicale, să observe efectele radiațiilor asupra creșterii plantelor, să compare efecte acustice ale diferitelor materiale, să creeze un caleidoscop, să lucreze cu microbit, să studieze intensitatea luminii, să creeze iluzii optice
Deosebit de interesante și instructive au fost vizitele culturale: la mănăstirea din Batalha, însoțită de o lecție de istorie în aer liber, la Lisabona, capitala ţării, în centrul vechi și la Acvarium (Oceanario de Lisboa), în Coimbra, oraş universitar funcțional de la sfârșitul sec. al XIII-lea până în prezent unde elevii au făcut turul universității, au participat la experimente în laboratorul de chimie, în laboratorul de științe naturale, precum și la atelierele desfășurate de studenții de la Facultatea de Științe pe coridoarele universității.
Mobilitatea din Batalha, Portugalia a dat șanse de schimb profesional și intercultural atât elevilor cât și profesorilor. Cu ocazia acestei reuniuni, participanţii și-au dezvoltat competenţele şi aptitudinile lingvistice, aptitudinile şi competenţele interpersonale, interculturale și sociale. A fost exersată capacitatea de a coopera în cadrul unei echipe.
Elevii din Școala Gimnazială ”Avram Iancu” au stabilit conexiuni cu colegii lor din celelalte țări participante, lucrând cot la cot timp de 5 zile, ei îmbunătățindu-și competențele de comunicare în limba engleză, dar învățând și cuvinte de bază din alte limbi. Acest schimb de experiență a condus la o mai bună cunoaştere între elevi, dar mai ales a tradiţiilor, culturii poporului portughez.
- Gabriela Ileana Crișan
coordonator proiect România