Atunci când ajungi cu mașina la mecanic pentru revizia auto sau pentru a rezolva o defecțiune, ai avut surpriza neplăcută ca acesta să te taxeze mai mult decât ați stabilit, ți-ai găsit autoturismul într-o stare deplorabilă sau ai nimerit pe mâna cuiva nepriceput, ai intrat cu o problemă la mașină în service și ai ieșit cu două probleme.
Există numeroase povești de groază ale experiențelor pe care șoferii cinstiți le-au avut în service-uri auto obscure sau mai bine zis niște garaje unde se repară mașini, însă este ușor să te păzești de nepricepere, de înselăciuni și pagube, dacă știi la ce să te uiți atunci când alegi un astfel de loc:
Cum arată locul pe dinafară și pe dinăuntru
Pe de altă parte, service-urile sunt obligate să afișeze la vedere prețurile pentru reparații, modul de calcul, precum și numărul de telefon de la Protecția Consumatorului. Lipsa acestor informații îi face pasibili de sancțiuni, așa că un loc care funcționează respectând regulile ar trebui să bifeze aceste lucruri.
Primești o notă de comandă
Nota de comandă sau nota de reparație trebuie să fie redactată pe un formular care cuprinde data, identitatea clientului, modelul autovehiculului și kilometrajul, natura reparațiilor, costul estimativ, dar și durata imobilizării autovehiculului. Aceasta funcționează ca probă, în cazul în care descoperi o discrepanță prea mare între suma estimată inițial și cea de pe factură și face service-ul responsabil în cazul în care țin mașina mai mult decât termenul stabilit sau sau nu fac reparațiile corespunzător.
Grija cu care îți inspectează mașina
Mecanicul este obligat ca, dacă observă vreo defecțiune iminentă sau o piesă uzată care este posibil să cedeze în viitorul apropiat, să vă anunțe înainte să se apuce să facă reparații și să obțină acordul dumneavoastră pentru acestea. Service-ul este obligat să restituie toate piesele înlocuite, cu excepția acelora care sunt utilizate la reparație în perioada garanției. De asemenea, pentru piesele de schimb pe care le cumperi de la ei, sunt obligați să acorde o garanție stabilită de politica internă a service-ului.
Îți dau factură și chitanță
Legea obligă service-urile auto să emită, pentru fiecare client, o factură în dublu exemplar, originalul fiind remis clientului, însoțit de chitanță (formularul fiscal) sau chitanța eliberata de POS (la plata cu cardul), ca dovadă a plății. Facturarea te ajută în cazul în care apar defecțiuni acoperite de garanție, dar este și o bună metodă de a te asigura că service-ul nu lucrează „la negru’. Un service profesionist îți va elibera factura și chitanța fără să fii nevoit să le ceri tu în mod expres.
Service-ul este acreditat și funcționează legal
Pentru a funcționa în legalitate, orice service auto trebuie să fie înregistrat, acreditat și omologat de Registrul Auto Român, organismul desemnat de Ministerul Transporturilor în acest sens. Așa poți afla cel mai simplu dacă service-ul la care intenționezi să mergi este acreditat, dar și ce servicii de reparații oferă.
Un astfel de service auto l-am descoperit în Parcul Industrial din Câmpia Turzii, unde surpriza mare pentru mine a fost atunci când am ajuns pentru schimbarea unui senzor de la ABS (defect), unul dintre mecanicii care mi-au inspectat mașina a descoperit și cauza defectării senzorului. Astfel el mi-a recomandat și schimbarea rulmentului de la roata de pe spate a cărui defect mi-a stricat și senzorul. Profesionalismul acestui service m-a făcut să scap de o cheltuială în plus dar și siguranța mea în trafic să fie sigură. La sfârșit am primit senzorul defect dar și rulmentul cu pricina care întradevăr nu mai avea viață lungă. Costurile și intervenția în sine au fost stabilite în nota de reparație și le-am primit împreună cu factura și chitanța, un semn al garanției serviciilor oferite de Autovalera.
#recomand