Proiectul noii legi a educației naționale va fi completat cu propunerile pertinente ale tuturor celor implicați în acest domeniu, astfel încât, la final, să rezulte un act normativ complet și complex, cu beneficii evidente pentru învățământul românesc.
Una dintre componentele esențiale ale acestei reforme inițiate de PNL este legată de digitalizare, capitol la care Ministerul Educaţiei va aloca un miliard de lei pentru digitalizarea universităţilor româneşti acreditate. Suma va fi folosită pentru implementarea unor proceduri standardizate de predare online, în condiţiile respectării tuturor standardelor de calitate, având în vedere că, în urma pandemiei coronavirusului, a crescut considerabil importanța comunicării online în activitatea didactică universitară.
Conform proiectului noii legi a învăţământului superior, se dorește accelerarea integrării cursurilor online în activitățile curente de predare – învăţare – evaluare organizate de universitățile românești. De altfel, în întreg spațiul universitar european, se menține această tendință crescătoare a participării online a studenților la cursuri, în condițiile incertitudinilor existente în prezent pe tema abordării efectelor pandemiei în educației.
În aceste condiții, digitalizarea este un obiectiv fundamental pentru reforma educaţiei în învăţământul universitar românesc, iar acest demers însemnat este cuprins în noul pachet legislativ al învățământului, aflat în dezbatere publică națională.
Cu ajutorul finanțărilor primite de către universități, toate activitățile aferente digitalizării și dezvoltării procedurilor de predare-învățare- evaluare pe sistem online vor fi dinamizate și organizate corespunzător, astfel încât diferențele dintre participarea fizică și cea de la distanță a studenților să fie total estompate.
Nu în ultimul rând, investiția Ministerului Educației în digitalizare va contribui esențial la susținerea unui program național de creştere a competitivităţii universităţilor noastre în plan internaţional.
Traversăm o nouă etapă a dezvoltării învăţământului, nu doar în România, ci peste tot, în Europa şi în lume, iar aceste programe de studii digitalizate, introduse deja de facultăți din întreaga lume, constituie motive solide pentru atragerea unui număr cât mai mare de studenţi pe plan internaţional.
În plus, proiectul noii legi a educației mai prevede, pe segmentul învățământului universitar, creșterea cu 50% a finanţării burselor acordate studenţilor, de la 201 lei/lună la 300 lei/lună, pe toată durata anului universitar.
Acest fapt reprezintă unmotiv concludent pentru creșterea motivației studenților din universitățile românești acreditate, precum și o condiție beneficăîn vederea scăderii riscului de abandon pe perioada cursurilor.
Deputat PNL Cluj,
CRISTINA BURCIU