„Astăzi ne răspunde la câteva întrebări despre teatru, spectatori și lecții învățate în timpul pandemiei, Grațiela Bădescu, actriță TNAMT pe care o puteți urmări în spectacolele de tip one-woman show „Oracol”, după un text de Rucsandra Pop și „O cameră”, regia Luana Hagiu.
𝑪𝒖𝒎 𝒄𝒐𝒏𝒔𝒊𝒅𝒆𝒓𝒊 𝒄𝒂 𝒔-𝒂 𝒔𝒄𝒉𝒊𝒎𝒃𝒂𝒕 𝒓𝒂𝒑𝒐𝒓𝒕𝒖𝒍 𝒅𝒊𝒏𝒕𝒓𝒆 𝒂𝒄𝒕𝒐𝒓𝒊 𝒔𝒊 𝒔𝒑𝒆𝒄𝒕𝒂𝒕𝒐𝒓𝒊 𝒑𝒆 𝒕𝒊𝒎𝒑𝒖𝒍 𝒑𝒂𝒏𝒅𝒆𝒎𝒊𝒆𝒊?
Grațiela Bădescu: Sunt două laturi de luat în considerare când încercăm să răspundem la această întrebare. Pe de-o parte, raportul dintre actori și spectatori a fluctuat inevitabil în funcție de restricțiile, regulile și modificările impuse de pandemie, atât în plan legislativ și medical, cât și la nivelul obiceiurilor și rutinelor colective.
Pe de altă parte, legatura dintre spectatori și actori a rămas la fel de prezentă, ca structură afectivă ce alimentează arta teatrală, chiar și atunci când spectacolele doar se repetă. Și cred că din ambele părți s-a manifestat o nevoie mai mare de conectare. La începutul acestui an, în puținele evenimente teatrale cu public, am simțit din partea spectatorilor bucuria de a fi în sală, de a participa și a se entuziasma de reprezentațiile live.
𝑪𝒂𝒓𝒆 𝒔𝒖𝒏𝒕 𝒔𝒑𝒆𝒄𝒕𝒂𝒄𝒐𝒍𝒆𝒍𝒆 𝒊𝒏 𝒄𝒂𝒓𝒆 𝒗𝒊𝒔𝒆𝒛𝒊 𝒔𝒂 𝒋𝒐𝒄𝒊?
Grațiela Bădescu: În urma experiențelor mele artistice, mi-am dat seama că uneori poate fi riscant ca actorul sau actrița să viseze să joace numai în anumite spectacole de mare notorietate culturală. În astfel de cazuri, atenția profesională poate fi distrasă de la propunerile care alcătuiesc repertoriul unui colectiv dat. Spectacolele pe care le urmăresc și care mă interesează tratează teme și subiecte contemporane, într-o abordare empatică, critică și atentă la variațiile masive de perspectivă pe care le aduc spectatorii în sală. Pe scurt, nu primează faima produsului cultural, ci capacitatea sa de a mișca ceva în inimile și mințile publicului, înțelegându-le totodată situația, atât cât e posibil, și integrând vulnerabilitatea tuturor, prin formule artistice cât mai îndrăznețe.
𝑪𝒂𝒓𝒆 𝒆𝒔𝒕𝒆 𝒄𝒆𝒂 𝒎𝒂𝒊 𝒃𝒖𝒏𝒂 𝒍𝒆𝒄𝒕i𝒆 𝒑𝒆 𝒄𝒂𝒓𝒆 𝒂𝒊 𝒊𝒏𝒗𝒂𝒕𝒂𝒕-𝒐 𝒄𝒂 𝒂𝒄𝒕𝒐𝒓, 𝒑𝒆 𝒕𝒊𝒎𝒑𝒖𝒍 𝒑𝒂𝒏𝒅𝒆𝒎𝒊𝒆𝒊?
Grațiela Bădescu: Cea mai puternică conștientizare din această perioadă ține de modul în care domeniul treatral, fie instituțional, fie independent, crește odată cu publicul său și se sprijină pe sănătatea acestuia, oricare ar fi ea. Într-o formulă concisă, nu e vorba despre un actor sau o actriță anume, ci despre constanta adaptare la un mediu care se schimbă neîntrerupt, cu atât mai vizibil într-un moment provocator cum este acest timp al pandemiei. Într-un cuvânt, am învățat lecția rezilienței.
Foto spectacol: „Oracol”, concept și interpretare Grațiela Bădescu, după un text de Rucsandra Pop
„O cameră”, regia Luana Hagiu, după eseul „O cameră doar a ei”, de Virginia Woolf”.