De ce NU PARTICIPĂ Turda la Programul „Rabla Local”? Câmpia Turzii a primit 240.000 lei
Comunicat USR TURDA: De ce NU PARTICIPĂ Turda la Programul „Rabla Local”, prin care proprietarii de mașini mai vechi de 15 ani primesc o primă de casare de 3 000 de lei, fără obligația de a cumpăra o mașină nouă
Banii veneau 80% de la UE, iar 20% din bugetele locale. Participă însă Cluj-Napoca, Dej, Gherla sau Câmpia Turzii! Citește CRONICA unui nou EȘEC
Începând de luni, 31 Iulie 2023, ora 10, persoanele fizice (cetățenii) din 500 de localități din țară se pot înscrie în Programul privind casarea autovehiculelor uzate – „Rabla Local”. NU ÎNSĂ ȘI TURDENII! De ce? Vă prezentăm mai jos istoricul faptelor care demonstrează INDIFERENȚA administrației PNL față de turdeni (pentru a câta oară, oare?!):
în 31 octombrie 2022, USR Turda, prin consilierul local Gabriela Blăniţă, a solicitat participarea Turzii la Programul „Rabla Local”, care urma să fie lansat de Agenția Fondului de Mediu (ulterior, programul a fost amânat, din toamna 2022, pentru primăvara lui 2023). Administrația locală a răspuns că există o problemă cu asigurarea finanțării, dar că va veni cu un proiect de HCL în direcția aceasta până în 11 Noiembrie 2022 (nu a venit cu nimic, evident…); în 31 Ianuarie 2023, în contextul dezbaterii și adoptării bugetului local, USR Turda a depus un amendament la buget pentru cuprinderea sumelor necesare participării Turzii la „Rabla Local”, respins de majoritatea PNL-UDMR pe motiv că AFM nu lansase încă apelul programului (deși era clar că apelul urma să se producă în scurt timp); în 6 Aprilie 2023, AFM lansează apelul programului, UAT-urile putându-se înscrie în program între 21-28 Aprilie, după criteriul „primul venit, primul servit”;
în 20 Aprilie 2023, înaintea deschiderii procedurii de înscriere a localităților în program, USR Turda a depus un proiect de HCL pentru participarea Turzii la „Rabla Local” cu 1 000 de autovehicule uzate, ceea ce însemna o participare de 600 000 de lei din bugetul local în beneficiul turdenilor. Deși proiectul USR Turda putea fi votat într-o ședință extraordinară a Consiliului Local, chiar în ziua următoare, pentru ca Turda să se înscrie în program încă din prima zi, 21 Aprilie, asta nu s-a întâmplat (probabil primarul are alergie la USR Turda…); în 21 Aprilie 2023 a fost convocată sedința ordinară a Consiliului Local, care urma să aibă loc în 27 Aprilie și care avea pe ordinea de zi un proiect de HCL similar cu cel al USR Turda, inițiat de… primarul Cristian Matei; în 27 Aprilie 2023, proiectul participării Turzii la „Rabla Local” este votat în ședința de Consiliu Local, dar fondurile erau EPUIZATE încă din 26 Aprilie, ora 10! în 2 Mai 2023, USR Turda întreabă administrația locală dacă a aplicat la „Rabla Local”, răspunsul fiind „în coadă de pește”.
Se nasc, firesc, câteva întrebări:
Administrația Matei chiar a dorit să participe la „Rabla Local”, prin acordarea a 600 000 de lei din bugetul local pentru turdeni De ce administrația Matei nu a acceptat proiectul USR Turda și nu l-a pus pe OZ a unei ședințe extraordinare, pentru ca Turda să se înscrie în program încă din prima zi Oare proiectul propus de primarul Matei a fost determinat de înregistrarea proiectului USR Turda în 20 Aprilie De ce s-a așteptat ședința ordinară din 27 Aprilie, cunoscându-se criteriul restrictiv „primul venit, primul servit”? Oare proiectul primarului Matei a fost făcut la alibi, în fapt nedorindu-se acordarea de sume din buget pentru acest program în beneficiul turdenilor
Noi nu mai suntem nici măcar dezamăgiți de primar și de majoritatea lui PNL-UDMR care pun interesul turdeanului în cel mai îndepărtat sertar. Suntem deciși să schimbăm starea lucrurilor și să punem prioritățile turdeanului pe primul loc2024 trebuie și va fi anul schimbării
240.000 lei primiți de Câmpia Turzii de la Mediu pentru casarea „rablelor” din oraș. Cum pot obține 3.000 de lei cei care vor să scape de mașinile vechi
Administrația Fondului pentru Mediu a publicat, lista cu autoritățile publice locale care au obținut finanțarea pentru derularea programului privind casarea autovehiculelor uzate, „Rabla Local”.
Municipiul Câmpia Turzii se numără printre puținele UAT-uri din județul Cluj care au obținut finanțare.
Este vorba de 240000 lei pentru casarea a 100 de autovehicule. Comuna Luna este comuna care a obținut 120.000 pentru casarea a 50 de autovehicule
Cofinanțarea AFM reprezintă 80% din valoarea sumei totale alocate acestui proiect la nivelul municipiului Câmpia Turzii, iar diferența va fi acoperită din bugetul local adică 600 lei/autovehicol.
CE CONDIȚII TREBUIE ÎNDEPLINITE PENTRU A PRIMI BANII
Conform ghidului de finanțare, AFM asigură 80% din stimulentul de casare, iar Primăria Câmpia Turzii va cofinanța proiectul cu 20% din stimulent. Astfel, fiecare locuitor din Câmpia Turzii care vrea să scape de mașina lui veche va primi suma de 3.000 de lei, adică stimulentul acordat beneficiarului care va preda spre casare și radiere din circulație și din evidența fiscală a unui autovehicul uzat.
Pentru a putea beneficia de stimulentul de casare, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) să fie o persoană fizică cu domiciliu în municipiul Câmpia Turzii;
b) să dețină în proprietate un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său de cel puțin 5 ani și să se afle în evidențele fiscale ale municipiului Câmpia Turzii, cu excepția persoanei fizice care a devenit proprietar ca urmare a partajului judiciar sau a dezbaterii procedurii succesorale;
c) să nu aibă obligații restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor și contribuțiilor către bugetul de stat și bugetul local, conform prevederilor legale în vigoare;
d) să nu fi obținut și nici să nu fie pe cale să obțină finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, fonduri comunitare, inclusiv prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020—2024 sau prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2020—2024, pentru același autovehicul uzat cu care participă în program;
e) să nu fie condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;
f) să se angajeze să predea spre casare și să radieze din circulație și din evidențele fiscale autovehiculul uzat pentru care solicită stimulentul pentru casare;
g) să se angajeze că nu va achiziționa un autoturism cu norma de poluare Euro 5 și/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare.