Conducerea liberală a Ministerului Educaţiei este preocupată în mod activ de diminuarea fenomenului îngrijorător al abandonului şcolar, mai ales în ceea ce priveşte copiii ai căror părinţi au venituri reduse. O soluţie pentru rezolvarea acestei probleme importante a societății românești este multiplicarea susținerii elevilor proveniți din familiile aflate în risc de sărăcie și vulnerabilitate socială, în vederea stimulării trimiterii copiilor la şcoală.
Analizele de specialitate din ultimii ani au relevat fără echivoc faptul că abandonul şcolar atinge cea mai ridicată rată în zonele rurale, majoritatea copiilor provenind din familii cu posibilităţi materiale reduse. Realitatea ne arată că multe familii de la ţară preferă să îşi ţină copiii acasă, pentru a-și ajuta părinţii în gospodărie şi la creşterea animalelor, decât să le dea voie să meargă la școală, unele dintre acestea situându-se la distanţe mari, fără a dispune de un transport adecvat. De asemenea, chiar dacă primesc burse sociale, mulți dintre acești elevi rămân practic în afara sistemului de învățământ, pe fondul neimplicării părinților în a-i determina să frecventeze cursurile școlare.
Strategia elaborată de PNL în vederea susținerii prezenţei la şcoală a copiilor proveniţi din familii cu posibilităţi materiale reduse cuprinde măsuri concrete, materializate atât prin creșterea valorii burselor școlare și a alocațiilor pentru acești elevi, acordarea de rechizite școlare, uniforme și alte materiale educaționale necesare, precum și a transportului gratuit pentru cei care locuiesc departe de școală.
De asemenea, sprijinul educațional și psihologic este transpus în extinderea programelor de tip „școală după școală”, care oferă atât suportul suplimentar la teme și activități educative, cât și o masă caldă.
Elevii au acum acces la serviciile profesioniste acordate de către consilieri școlari și psihologi, care pot ajuta copiii și familiile acestora să facă față dificultăților emoționale și sociale, dar și la programe de mentorat, prin care elevii mai mari sau voluntari îndrumă și susțin copiii cu dificultăți școlare. În paralel, s-au organizat multiple campanii de sensibilizare în unitățile de învățământ din zonele rurale, pentru a promova importanța educației și a încuraja părinții să își trimită copiii la școală.
Nu în ultimul rând, progresele înregistrate în ceea ce înseamnă îmbunătățirea infrastructurii școlare, printr-o serie de investiții în renovarea și modernizarea școlilor, au creat în ultimii ani un mediu educațional atractiv și sigur.
Extinderea accesului la educația preșcolară, pentru a asigura o bază solidă de cunoștințe și abilități încă de la o vârstă fragedă, a fost o altă măsură implementată de ministrul liberal al Educației în ideea reducerii abandonului școlar, în paralel cu monitorizarea atentă a elevilor predispuși, astfel încât să se poată interveni rapid și preventiv în aceste situații.
Sunt încrezătoare că printr-un efort concertat din partea guvernului, autorităților locale, școlilor, comunității și organizațiilor non-guvernamentale, precum și printr-o abordare integrativă, se poate reduce semnificativ fenomenul abandonului școlar în România.
Deputat PNL Cluj,
CRISTINA BURCIU