Conducerea PNL a Ministerului Educației a lansat o schemă de granturi pentru construcția de campusuri școlare rurale, apel de proiecte finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta C15: Educație, Reforma 6: Actualizarea cadrului legislativ pentru a asigura standarde ecologice de proiectare, construcție și dotare în sistemul de învățământ preuniversitar.
Proiectele realizării consorțiilor școlare din zona rurală se înscriu în prevederile PNRR privind actualizarea cadrului legislativ în vederea asigurării standardelor ecologice de proiectare, construcție și dotare în sistemul de învățământ preuniversitar.
Consorțiile școlare sunt structuri asociative, fără personalitate juridică, constituite din două sau mai multe unități de învățământ preuniversitar, de stat ori particulare și confesionale autorizate să funcționeze provizoriu/acreditate, în baza unui acord de parteneriat, care stabilește modul de colaborare între respectivele unități de învățământ preuniversitar, precum și principalele domenii de activitate.
Realitatea arată că zonele marginalizate din România necesită intervenții rapide, atât prin programe de reabilitare a infrastructurii existente, prin construcție de noi infrastructuri, amenajări de spații publice, cât și prin îmbunătățirea accesului la servicii publice de bază, în mod deosebit de sănătate și educație.
În acest context, investițiile preconizate sunt destinate sprijinului regiunilor și localităților vulnerabile, precum și celor cu declin demografic, scopul urmărit fiind dezvoltarea bazei materiale educaționale, precum și a serviciilor conexe aferente.
Decidenții liberali ai educației au gândit astfel o nouă abordare a provocărilor legate de declinul demografic, având în vedere numărul restrâns de elevi din unitățile de învățământ de dimensiuni mici, majoritatea situate în zone rurale. Din această perspectivă, îmbunătățirea infrastructurii școlare este imperios necesară, inclusiv prin organizarea unor consorții școlare moderne, puse la dispoziția elevilor din mai multe unități administrativ teritoriale rurale asociate. Realizarea acestor consorții va conduce la definirea unui proces educațional exponențial îmbunătățit din punct de vedere calitativ elevilor din comunitățile respective și, totodată, va eficientiza investițiile în educație efectuate din bugetele locale.
Un alt obiectiv scontat prin implementarea acestei scheme de granturi este diminuarea procentului de părăsire timpurie a școlii, destul de mare îndeosebi în zonele rurale, pe fondul disparităților la scară largă a accesului la educația de calitate. De asemenea, se edificarea consorțiilor școlare rurale vizează creșterea performanțelor școlare ale elevilor din mediile defavorizate, semnificativ mai scăzute decât media națională.
Înființarea consorțiilor școlare rurale urmărește dezvoltarea unei infrastructuri educaționale moderne, care să cuprindă săli de curs, laboratoare, cabinete școlare, ateliere de practică, spații de luat masa, spații de lectură etc. pentru elevii din localități apropiate. Definitivarea investițiilor propuse prin acest program este strâns legată de cooperarea teritorială la nivel microregional între actorii relevanți pentru educație, astfel asigurându-se o dezvoltare durabilă și echilibrată la nivelul regiunilor rurale și crearea unei reale coeziuni teritoriale.
Deputat PNL Cluj,
CRISTINA BURCIU