<
Actualitate

Construirea podului de la A&A a devenit bătaie politică „e meritul meu vs ba e al meu”

Marți, 31 august a început montarea grinzilor pe șantierul de reconstrucție a podului peste Arieș în Turda.

Deputatul USR PLUS Cluj Viorel Băltărețu, care s-a implicat în urgentarea lucrărilor la pod, a anunțat că această etapă va fi monitorizată pentru a nu fi înregistrate întârzieri.

În luna martie  circulația rutieră pe DN 1 la km 444+840 a fost închisă, pentru executarea lucrărilor de reparații la podul peste râul Arieș, municipiul Turda. Din acel moment traficul în Turda devenit un calvar.

Termenul estimat de finalizare a lucrărilor este 22.12.2021.

Traficul rutier a fost deviat pe următoarele variante de rute ocolitoare:

– Fără restricții de tonaj (tur-retur): sensul dinspre Cluj-Napoca spre Câmpeni, Alba Iulia, București va fi deviat pe traseul str. G-ral Drăgălina – str. Ștefan cel Mare, str. 22 Decembrie 1989 (DJ 161 B), continuare pe str. 22 Decembrie 1989 (DN 75) pentru cei care se deplasează spre Câmpeni și pe str. Armatei pentru cei care se deplasează spre Alba Iulia, București.

– Cu restricții de tonaj de 7,5 tone: direcția Câmpeni și Turda spre Cluj-Napoca se va realiza pe ruta Mihai Viteazu (dinspre Turda, Alba Iulia, București) – Cheia –Săndulești – Tureni – Cluj-Napoca și pe ruta Cluj-Napoca – Tureni – Săndulești – Cheia – Mihai Viteazu (spre Turda, Alba Iulia și București) dinspre Cluj-Napoca spre Câmpeni, Turda, Alba Iulia și București.

Construirea podului a devenit bătaie politică „e meritul meu vs ba e al meu”

După ce deputatul USR PLUS Cluj Viorel Băltărețu a anunțat începerea montării grinzilor, Cristian Matei, primarul municipiului Turda a anunțat că a montat camere de luat vederi (live) unde turdenii pot urmări desfășurarea lucrărilor.

„Dragi turdeni, așa cum am promis, pentru buna dumneavoastră informare cu privire la progresul lucrărilor de la pod vă punem la dispoziție camera live amplasată în zonă. (camera transmite live pe

YouTube)

Așa cum știți deja, încă de când am preluat mandatul de primar, am făcut tot ce era omenește posibil ca acest pod să intre în reparații, iar costurile să fie suportate de Ministerul Transporturilor și nu din bugetul local. Ei bine, chiar dacă a fost nevoie de multe discuții săptămânale, vizite la București, la ministere și multe compromisuri, mă bucur că astăzi vorbim despre un pod în lucru și nu despre un pod lăsat în paragină.

Deși au început timid, sperăm ca ritmul lucrărilor să crească, iar la sfârșitul anului, podul să fie redat circulației”, a anunțat Cristian Matei, primarul municipiului Turda.

În replică, Viorel Băltărețu, deputat USRPLUS cere montarea de camere și pe celelalte șantiere din Turda:

„Vă mulțumesc domnule primar Matei Cristian pentru că ne permiteți tuturor să vedem mersul lucrărilor la podul peste Arieș. Pentru mine este de un real folos pentru că încerc să mă împart între București și teritoriu în județul Cluj.

Având în vedere că dispuneți de camere video și legături la internet vă rog să oferiți acces la imagini video live si de pe alte șantiere din oraș.

Eu personal, și sunt sigur că și mulți alți cetățeni, am aprecia să vedem cum decurg lucrările de exemplu pe strada 22 Decembrie. Aș mai dori să văd cum merg lucrările pe Strada Alba Iulia (acum îmi dau seama, puteți lărgi cadrul camerei ce urmărește lucrările la pod sau o puteți întoarce puțin).

Aș mai dori să văd cum gestionează Poliția Locală Turda circulația infernală de la orele de vârf în giratoriul de la Dedeman pentru a face viața mai ușoară celor ce pierd zeci de minute să treacă prin această intersecție.

Dragi turdeni, ce alte lucrări doriți să vedeți live pe internet? Dl. Primar Matei o să facă toate eforturile pentru a monta camere și a vă arăta cum merg lucrările în Turda. Sunt sigur de asta, vă reprezintă și tot ce face, face pentru dumneavoastră, turdenii”, a transmis Viorel Băltărețu,deputat USRPLUS.

Cine este Viorel Băltărețu, deputat USRPLUS?

Viorel Băltăreţu, antreprenor, cu peste 20 de ani de experienţă, în domeniul producţiei de mobilă pentru industria HoReCa. Compania pe care o deţine(a) funcţionează din 2003 şi are în portofoliu clienţi din ţări ca Olanda, Germania, UK.

A intrat în politică în decembrie 2018, 

„Dacian Cioloş a lansat partidul PLUS, iar eu am ales să fac parte din el. Am activat, iniţial, ca membru simplu, apoi, din ianuarie 2020, am intrat în conducerea filialei judeţene Cluj. Ulterior, prin votul colegilor, am câştigat un loc eligibil pe lista pentru Camera Deputaţilor”, declara într-un interviu Viorel Băltăreţu, politicianul care pozează în „salvatorul podului de peste Arieș”.

Care este situația defapt?

Problema podului de peste Arieș, cel de la A&A cum îl știm cu toții, este una veche. De pe vremea lui Tudor Ștefănie acesta a intrat în discuții, în reparații, în cârpeli dar timpul a trecut iar podul a devenit impracticabil, punând în pericol participanții la trafic.

În februarie 2018, într-o ședință de Consiliu Local al municipiului Turda, problema podului de peste Arieș (din zona A&A) a fost readusă în discuție.

Obiectivul declarat al administrației de la Turda era acela de a rezolva problema acestui pod, rezolvare la care și-au adus aportul toți consilierii locali turdeni, nici unul dintre ei nu a încercat să pună piedici.

Astfel, unul dintre proiectele de hotărâre supuse dezbaterii a privit aprobarea modificării Hotărârii nr. 372/2017 privind exprimarea acordului Consiliului Local al municipiului Turda în vederea predării în administrarea Ministerului Transporturilor și în concesiunea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. a podului peste Arieș, situat pe DN1 km 444+840 (podul de la A&A).

În baza hotărârii nr. 372/2017, s-a aprobat transmiterea dreptului de administrare din necesitatea strigentă de realizare de către CNAIR S.A. a lucrărilor de reabilitare a obiectivului menționat, dată fiind starea de degradare accentuată a acestuia stabilită în baza unor expertize tehnice de specialitate. Urmând prevederile legale, actele administrative au fost înaintate structurilor administrative publice competente în vederea finalizării predării dreptului de administrare. De precizat este faptul că podul de la A&A figurează în inventarul bunurilor care fac parte din domeniul public al Statului.

Pentru ca CNAIR să poată demara lucrările de reabilitare a podului de peste Arieș, se impunea modificarea art. 1 alHCL 372/2017, în sensul eliminării sintagmei referitoare la dreptul de proprietate al municipiului Turda asupra podului raportat la art. 2 alin (3), respectiv art. 6 alin (1) din OG 43/1997.

Pentru o mai bună înțelegere a situației existente, primarul municipiului Turda a menționat în plenul Consiliului Local:

Declarație Cristian Matei: “În luna iulie, am început să facem demersuri pentru preluarea podului peste Arieș. În anul 2010 printr-o lege, i s-a impus municipiului Turda să preia toate drumurile naționale din municipiu, și acest pod.

Conducerea de atunci a primăriei a refuzat preluarea acestor poduri, drept urmare a fost acționată în instanță de către CNADNR, și procesul a durat șase ani. În 2016, la început de an, s-a câștigat procesul de către CNADR și primăria a fost obligată să preia aceste sectoare de drum și poduri, în administrare, fiindcă exista o ordonanță de guvern din 1999, care spunea așa: nici un sector de drum național nu poate intra în proprietatea UAT-urilor. Această ordonanță, în momentul în care am făcut noi demersuri, nu s-a ținut cont și s-a elaborat un proiect de hotărâre de guvern care s-a făcut în colaborare cu Serviciu Tehnic de la noi, și această hotărâre a fost înaintată către Guvern, după care urmează un circuit ministerial.

Primul minister, în speța de față, este Ministerul Transporturilor, după ce se obține aprobarea se trece la Ministerul de Finanțe, de la Ministerul de Finanțe se trece pe la Ministerul Justiției. Fiecare își completează solicitările de care are nevoie, pentru ca în final, proiectul de Hotărâre de Guvern să fie bine documentat din punct de vedere juridic”.

Între timp podul este închis pe un sens de drum (circulația desfășurându-se alternativ)

În urmă cu 5 ani autoritățile constatau că podul pune în pericol siguranța participanților la trafic.

Situația critică a podului a fost semnalată autorităților centrale și de către administrația turdeană iar Consiliul Local Turda a aprobat în februarie 2017 o hotărâre de transfer a dreptului de administrare a podului către Ministerul Transportului prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere

La baza transferului dreptului de administrare a stat o expertiză comandată de Inspectoratul de Stat în Construcții care arăta că podul pune în pericol siguranța circulație.

Potrivit documentelor ISC Cluj, ”podul prezintă degradări majore la elementele principale de rezistență ale structurii menționate și în expertiza tehnică 82/2016 iar la pct. 13”.  S-au constatat degradări și deplasări a grinzilor marginale pe deschiderile 2,3,4 fapt care a dus la apariția unei crăpături de 10 cm între cale și trotuar pe cele trei deschideri, punând în pericol siguranța circulației, degradări ale elementelor de rezistență care susțin calea podului (culei de beton exfoliat, pile de beton erodat, și reducere a secțiunii armăturilor datorate ruginei), parapet pietonal degradat, ruginit, calea de pod din beton asfaltic se prezintă cu degradări tip ciupituri, faianțări în zona rosturilor de dialatație.

Podul prezintă degradări majore la elementele principale de rezistență ale structurii menționate și în expertiza tehnică 82/2016 întocmită de Amex Pres srl.

Intervențiile cerute de experți vizau izolarea zonelor afectate și luarea măsurilor imediate de punere în siguranță inclusiv interzicerea accesului pietonal sub pod conform recomandărilor expertului tehnic.

Pe pod s-a putut circula doar pe un sens de mers (alternativ), montându-se un semafor. Situația a durat 2 ani. după acest interval de timp nu au fost realizate lucrări de reabilitare, ci doar a fost înlăturat semaforul, circulația fiind posibilă pe ambele sensuri. 

Astfel, începând cu august 2020 semaforul care restricționa mersul pe un singur sens a fost desființat, revenindu-se la circulația pe ambele sensuri.

„În urma verificării Podului situat pe DN1 KM 444+840 peste Râul Arieș la Turda de către Serviciul Proiectare și Biroul Poduri din cadrul DRDP Cluj, începând cu data de 05.08.2020, se va relua circulația în ambele sensuri, cu restricții de viteză, cu respectarea semnalizării orizontale și verticale”, a transmitea CNAIR.(!!!)

(n.r. s-a reparat de la sine? a dispărut problema semnalată de ISC Cluj de la sine?)

Începerea reparării podului de la A&A oportunitate de politizare, Matei Cristian anticipând această mutare cu o săptămână înaintea demarării lucrărilor:

Pe 21 martie 2021, înaintea demarării lucrărilor de la podul de peste Arieș, Cristian Matei, primarul municipiului Turda, declara:

„Când am preluat mandatul de primar, Podul peste Arieș a fost una dintre cele mai importante probleme pe care le-am preluat și am făcut tot ce era omenește posibil ca acest pod să intre în reparații, iar costurile să fie suportate de Ministerul Transporturilor, cum era normal. Timp de 4 ani am primit doar promisiuni.
– Între timp, că doar n-am stat pe loc, am atras o multitudine de fonduri europene, printre care și proiectul de modernizare a coridoarelor de Mobilitate Urbană și a Transportului Public, din care face parte modernizarea străzii 22 Decembrie 1989 (singura rută pe care ar putea fi deviat traficul în cazul închiderii podului).
– Încă de acum 3 ani, am avut discuții săptămânale, vizite la București la ministere și tot ce era necesar pentru a urgenta lucrările la pod, în contextul în care, dacă lucrările pe 22 Decembrie s-ar fi derulat simultan cu cele de la pod, am fi pus în mai mare dificultate circulația rutieră. Promisiunile nu au fost respectate și ne-am văzut nevoiți să începem lucrările pe 22 Decembrie pentru a nu pierde banii europeni.


– Lucrările s-au defășurat greoi tocmai pentru că a trebuit să ținem cont de această eventuală reparație a podului, motiv pentru care, în baza promisiunilor repetate că în ,,45 de zile începem”, nu am închis complet strada 22 Decembrie, deși așa am fi putut lucra mai repede, pentru că trebuia să facem în așa fel încât să se poată circula.
– De câteva săptămâni încoace, apar niște personaje noi, total rupte de realitate și de istoricul eforturilor REALE depuse de noi pentru rezolvarea acestei probleme, personaje care încearcă să își facă imagine în baza acestui subiect, acum, când problema este exact în punctul în care urmează a fi rezolvată (în sfârșit)!
– La sfârșitul acestei săptămâni am reușit să îi conving, după multe insistențe, pe cei de la DRDP să vină să asfalteze porțiunea de drum de pe strada Armatei, iar lucrările au început ieri. În paralel, antreprenorul care lucrează pe proiectul nostru european desfășoară lucrări în zona sensului giratoriu de la Dedeman, iar când toate acestea vor fi gata, vor începe lucrările la pod, pentru a nu se crea un haos, închizând ambele rute.

– Dacă vi se va spune că lucrările nu vor începe mâine, cum unii proaspăt veniți au anunțat, și vor da vina pe lucrările Primăriei, să știți care este adevărul! Partea bună însă este că podul va fi în sfârșit modernizat!

PS: Dacă în ziua începerii lucrărilor îi veți vedea pe mulți necunoscuți că se filmează la fața locului, mândri că datorită lor se face podul, să le dați ”like și share”, că ei doar asta așteaptă.
Noi continuăm să lucrăm cu adevărat pentru Turda”.

Concluziile le trageți singuri…

Click aici pentru a adăuga un comentariu

Adaugă un comentariu

Comentariile trebuie să respecte regulile de utilizare.
Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Farmacia Dr.Max
Bitcoin Exchange Liga 1 Case Pariuri Online

Ziarul care te prinde

© Ziarul 21 Turda | Materialele de pe acest site pot fi preluate doar cu acordul scris al reprezentanţilor publicaţiei Ziarul 21.

  SUS