ÎN JAPONIA, SINGURII CETĂȚENI CARE NU SUNT OBLIGAȚI SĂ SE ÎNCHINE ÎN FAȚA ÎMPĂRATULUI, SUNT DASCĂLII. MOTIVUL: JAPONEZII SUSȚIN CĂ FĂRĂ DASCĂLI NU POT EXISTA ÎMPĂRAȚI.
Portret de dascăl, este o rubrică din cadrul Ziarului 21 în care încercăm să aducem poveștile dascălilor în fața dumneavoastră. Să le oferim respectul pe care-l merită. Opinia dascălilor despre societate în general și despre educație în special trebuie consultată de fiecare dată când vrem să întreprindem ceva în societate și să o punem cu titlu mare în acțiunile pe care urmează să le facem.
„Portret de dascăl” aduce în fața dumneavoastră povestea neștiută a dascălilor, acei făuritori de caractere. Opinia lor despre sistemul din care fac parte privite chiar din interior.
În rubrica „Portret de dascăl” din această săptămână l-am avut ca invitat pe Prof. Ciprian Rigman, un dascăl iubit de elevi, un dascăl implicat în activitatea pe care o desfășurat-o.
Rep.: Ce înseamnă pentru dvs. meseria de dascăl, cât de importantă credeți că este pentru societate?
Ciprian Rigman: Meseria de dascăl înseamnă pentru mine, bucuria de a merge în fiecare zi la școală. Bucuria de a interacționa zi de zi cu tinerii, bucuria de a vedea rezultatele muncii tale și bucuria de a te întâlni peste ani cu foștii tăi elevi care au cariere strălucite, să spunem, sau împliniți profesional, și nu sunt puțini. Discutam mai devreme că singurii japonezi care nu se înclină în fața împăratului sunt dascălii, asta arată prețuirea pe care societatea japoneză o aduce formatorilor așa cum sunt dascălii, cu toții suntem de acord că societatea nu poate merge înainte în afara educației și sănătății , adică nu poți construi un stat puternic cu o populație needucată, asta a știut și Cuza în 1864 atunci când a introdus acea reformă a învățământului elementar prin care a transformat cele 4 clase primare în clase obligatorii și gratuite. Cuza și-a dat seama atunci că nu poate construi un stat modern cu o populație într-o proporție extrem de mare în zona analfabetismului, prin urmare ca să construiești o societate cu un randament economic-social chiar și politic la cote înalte, ai nevoie de o populație educată. Educația reprezintă baza, până la urmă, randamentului unei societăți.
Întregul interviu pe care prof. Ciprian Rigman ni l-a acordat în cadrul rubricii „Portret de Dascăl” îl puteți citi de luni, 17 februarie în Ziarul 21, la toate punctele de difuzare a presei.