Bilanțul domnului primar, Alexandru Iosif DAN, după 3 ani de mandat!
Dragi locuitori ai comunei Tritenii de Jos,
Îmi doresc ca acest mesaj să vă găsească sănătoși, fericiți, împliniți și plini de speranță!
A trecut al treilea an de când am fost ales de către dumneavoastră să conduc destinele comunității și sunt de părere că, înainte de a intra în ultimul an de mandat, să fac o retrospectivă a activității primăriei în acest răstimp.
Am să amintesc pe scurt situația economică și financiară de la preluarea funcției de primar, fără a intra în amănunte, pe care sunt sigur că majoritatea le cunoașteți.
Am preluat această funcție în data de 28 octombrie 2020, în baza unui program electoral prezentat cetățenilor în campania electorală, cu dorința și determinarea de a realiza proiectele promise. Am muncit împreună cu toți factorii implicați în administrație, aparatul de specialitate aflat în subordinea primarului și Consiliul Local, pentru cetățeni și împreună cu ei. Am avut permanent grija să respectăm principiul legalității, permanenței și continuității în asigurarea interesului general.
Am folosit, în acest sens, cu maximă eficiență posibilă toate resursele financiare locale concentrându-ne pe buna administrare a banului public. Alături de Consiliul local, am susținut financiar activitățile educative, sportive, ale cultelor religioase, ale persoanelor fără venituri, precum și situațiile neprevăzute. Am tratat cu deosebită atenție rezolvarea unor nevoi stringente ale comunei noastre pentru: drumuri mai bune, apă și canalizare, energie verde, transparența actului administrativ, educație, sănătate, religie, sport, etc.
Toate aceste planuri asumate au fost abordate încă din primul an de mandat, multe proiecte au fost demarate și se află în diferite stadii de implementare, altele se află în lista de priorități pentru care căutăm permanent surse de finanțare.
Așadar, la 1 noiembrie 2020, la Registratura Primăriei Tritenii de Jos erau facturi inregistrate de circa 1.500.000,00 LEI (peste 15 miliarde lei vechi , și circa un sfert din Bugetul Local), FACTURI NEACHITATE, ÎNREGISTRATE ÎN LUNILE AUGUST ȘI SEPTEMBRIE 2020, pentru care nu se putea face dovada existenței lucrărilor, neexistând documente justificative, facturi pentru lucrări și servicii executate fără proiect, fără autorizații, fără avize, fără achiziție publică, sau lucrări fracționate – cu atribuire directă, fără licitație.
Nu intru în amănunte deoarece toate acestea fac obiectul unei plângeri din partea Curții de Conturi, care a determinat o CERCETARE PENAL[ a organelor abilitate. Astfel, 2021 a debutat cu o situație financiară precară, în plină pandemie cu multe datorii și proiecte amânate din lipsă de fonduri, și fără… susținere politică.
Provocările anului 2021, multe și dificile și din alte motive:
Comuna Tritenii de Jos este rămasă în urmă cu multe reforme necesare dezvoltării.
Lipsa apei potabile, infrastructura rutieră proastă, lipsa canalizării, iar cea existentă nu este funcțională, deși începută în anul 2008 încă nu este finalizată și recepționată. Inventarul public și privat având multe carențe, multe imobile nefiind inventariate, neîntabulate și multe investiții rămase in curs de execuție neavând documentațiile necesare și legale pentru finalizarea acestora, multe probleme pe fond funciar și registru agricol, probleme legate de taxele și impozitele locale, lipsesc fondurile proprii pentru cofinanțarea proiectelor, la care se adaugă și evoluția politică din acei ani, care nu a asigurat un climat predictibil pentru administrație, iar situația pandemiei de COVID 19 a adus și ea noi provocări cu multe necunoscute.
În ciuda acestor greutăți, am reușit ca în acel an să deblocăm și să găsim finanțare pentru proiecte mai vechi și să demarăm proiecte noi . Alături de Consiliul Local Tritenii de Jos, cu care am o colaborare strânsă și corectă, bazată pe încredere reciprocă, am căutat permanent cele mai bune soluții la problemele cu care ne-am confruntat.
Per ansamblu, anul 2021 a fost unul destul de bun. Una dintre reușitele de care mă bucur este schimbarea atitudinii angajaților primăriei și pot sublinia seriozitatea cu care sunt abordate toate problemele cu care ne-am confruntat pe parcursul acestor ani.
Încă de la începutul anului am acordat o importanță deosebită și am făcut toate demersurile pentru eliberarea Autorizației de Construire pentru obiectivul de investiție:
1.a. – ”REȚEA DE CANALIZARE ÎN SATUL PĂDURENI, COMUNA TRITENII DE JOS , JUDEȚUL CLUJ”.
Am început cu actualizarea și obținerea avizelor cerute prin Certificatului de Urbanism.
După ce s-a obținut AUTORIZAȚIA DE CONSTRUIRE imediat la data de 28.06.2021 s-a dat Ordinul de începere a lucrărilor.
Pentru această investiție aș vrea să mai punctez două aspecte.
– Proiectul de Canalizare nu cuprindea și branșamentele, lucru care ar fi prelungit disconfortul creat de săpăturile de pe drumurile pe care se introduce canalizarea prin revenirea ulterioară cu noi săpături pentru efectuarea branșamentelor, motiv pentru care am solicitat pe OUG 93/2021 suma de 805.821,90 lei pentru executarea branșamentelor.
– Datorită exploziei prețurilor la materialele de construcții conform OG 15/2021 am solicitat suma de 639.591, 54 lei pentru actualizare preț materiale raportat la diferența de lucrări de executat la data depunerii solicitării. Ambele solicitări s-au concretizat în actul adițional nr. 2 la contractul de finanțare, iar Devizul General Estimativ, după actualizările prezentate anterior, se ridică la o valoare de 6.422.506,73 lei fără TVA.
Deasemenea 2021 este anul în care au început lucrările la
1.b – ” PROIECTUL REGIONAL DE DEZVOLTARE A INFRASTRUCTURII DE APĂ ȘI APĂ UZATĂ DIN REGIUNEA TURDA – CÂMPIA TURZII”, program care cuprinde și comuna noastră Tritenii de Jos, în :
– Contractul CL2 –” Extinderea și reabilitarea stațiilor de tratare apă potabilă și a conductelor de aductiune în sistem zonal de alimentare cu apă CÂMPIA TURZII” investiție în derulare cu un buget estimat la peste 16,33 milioane Euro, și care pentru Comuna Tritenii de Jos se va concretiza în proiectare, aducțiune și construire a doua bazine de mare capacitate de cca 600 mc. Acest contract care se află în derulare.
– CL 4 – ”INFIINȚARE STAȚII DE EPURARE ȘI COLECTARE, TRANSPORT APE UZATE MENAJERE ÎN ARIA DE OPERARE A COMPANIEI DE APĂ ARIEȘ SA” – pentru comuna Tritenii de Jos este prevăzută construirea unei stații de epurare în satul Tritenii de Jos, care să deservească sistemul de canalizare pentru satele Tritenii de Sus și Tritenii de Jos, Contract în derulare.
– Contractul CL 12 –” EXTINDERE SISTEM DE ALIMENTARE CU APĂ ȘI SISTEM DE CANALIZARE MENAJERĂ ÎN COMUNA TRITENII DE JOS”, Contract cu un buget estimat de cca 8 milioane de euro, mai exact 7.967, 93 mii EURO pentru care la data de 30.09.2021 s-a dat ordinul de începere a lucrărilor, lucrări începute în satul Pădureni unde se desfășoară și lucrările la canalizare, pentru ca în momentul finalizării acestor lucrări să putem trece în etapa următoare de modernizare a străzilor în satul PĂDURENI.proiect finalizat, care urmează a se recepționa.
1.c. – prin GAL Poarta Apusenilor s-au derulat două proiecte depuse la Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) – ”ACHIZIȚIE PRODUSE IT PENTRU DOTAREA UNEI SĂLI ÎN CADRUL PRIMĂRIEI TRITENII DE JOS ” și ”AMENAJARE PARC DE AGREMENT MULTIFUNCȚIONAL ÎN COMUNA TRITENII DE JOS, JUDEȚUL CLUJ”. Dintre acestea, primul proiect este finalizat și s-a procedat la depunerea documentelor justificative la AFIR pentru decontarea cheltuielilor înca din anul 2021.
Al doilea proiect este finalizat, urmând a se efectua recepția finală, în cel mai scurt timp posibil. Întârzierile au apărut din cauza necesității schimbării amplasamentului de pe o suprafață de cca 500 mp aflată în spatele terenului sintetic pe o suprafață mult mai generoasă de 2000 mp lângă clădirea APIA, dat fiind valoarea mare a investiției care nu se justifica pe o suprafață așa mica, 124.508,28 EURO. Pentru acest lucru au fost necesare intabularea terenului din zona dispensarului uman și dezmembrarea acestei suprafețe după care s-a procedat la refacerea arhitecturii parcului, reproiectare, obținerea avizelor necesare emiterii Autorizației de Construire și avizele autorității contractante AFIR pentru modificarea termenului de execuție. Pentru această investiție, în 2022 , octombrie, am dat ordinul de începere al lucrărilor cu termen de finalizare în maxim 6 luni.
Toate au decurs conform proiectului și a caietului de sarcini, după care au început plângerile, sabotările și sesizări către toate autoritățile pentru fapte închipuite. Acest lucru a dus la denunțarea unilaterală a contractului de finanțare de către AFIR și restituirea sumelor alocate. Bineînțeles că am luat atitudine și am câștigat în instanță, dar s-a amânat mult recepția, plata către executant, ceea ce implică și penalități de întârziere pentru care ne vom îndrepta împotriva celor care în mod intenționat au făcut aceste plângeri, intenționat pentru a împiedica realizarea unor obiective de investiții în favoarea comunității, investiții din fonduri europene.
Aceeași situație impactează un alt proiect important pentru comunitate, anume Proiectul ”ASFALTARE DRUMURI DE INTERES LOCAL” proiect depus în 2021 pe Programul Național de Dezvoltare ”Anghel Saligny”, cu valoare de cca 20 milioane de lei, pentru care din partea autorității contractante s-au cerut documente suplimentare (RECEPȚIA FINALĂ) din care să reiasă că pe acele drumuri sunt finalizate lucrările de apă și canal.
Ei bine doi consilieri locali fac tot posibilul pentru a nu se încheia acel document – recepția finală a lucrărilor de canalizare în Pădureni. Astfel, acești consilieri, într-o încercare de tip kamikaze de a ieși în evidență îndeamnă cetățenii să iasă în stradă, reclamând în mod fals starea drumurilor și neaducerea la starea inițială a acestora de către executant. Starea drumurilor din Pădureni este mult mai bună decât în 2021 la începerea lucrărilor, pe de altă parte se cunoaște faptul că după o săpătură la 3-4 metri adâncime, tasarea naturală continuă pentru mult timp, existând riscul să pierdem finanțarea până atunci. Totuși, deși cei doi consilieri cunosc faptul că pentru Pădureni există un proiect pentru ”Asfaltare după introducerea apei și canalizării în satul Pădureni com. Tritenii de Jos”, depus inițial tot pe ”Anghel Saligny” în 2021 în valoare de 10.383.463,00 lei, intrat la finanțare în prima etapă de evaluare, amânat în etapa a doua din lipsă de fonduri, eligibil în această etapă fiind primul proiect, cel de ”ASFALTARE DRUMURI DE INTERES LOCAL” în valoare de cca 20 milioane de lei, cel pentru care se așteaptă lămuririle necesare pentru a se semna contractul de finanțare. Trebuie să amintesc faptul ca acest proiect cuprinde asfaltarea a cca 2 km Pădurenii – limita cu Tăureni, 2 Km – Tritenii Hotar – Lințul Urcii, cca 1,5 km Colonia – Tritenii de Sus, și Tritenii de Jos – Sub Coastă (Tritenii Hotar) cca 1, 5 km.
Astfel, putem afirma, în cel mai sincer și pragmatic mod cu putință, că – DACĂ respectivii consilieri locali nu s-ar mai deda la tentative de sabotare publică, am putea începe mult mai devreme reabilitarea drumurilor din Pădureni.
Revenind la proiecte de dezvoltare locală pe care le avem în derulare:
– prin PNRR – fonduri europene ” Dotarea cu mobilier, material didactic și echipamente digitale ale Școlii gimnaziale Pavel Dan Tritenii de Jos” în valoare de 1.048.360,23 lei, proiect realizat în 2022 și aprobat la finanțare în 2023 cu termen de finalizare 2024.
– Pe Administrația Fondului de Mediu avem în derulare alte două proiecte depuse tot în anul 2022, care au fost aprobate la finanțare în anul 2023 cu termen de execuție 2024, pentru care am obținut Autorizația de Construire și urmează licitația pentru execuție/ este vorba de
- ”Creșterea eficienței energetice în clădirea Școala Generală Tritenii de Sus, Com Tritenii de Jos” în valoare de 1.575.369, 87 lei, și
- ”Creșterea eficienței energetice în clădirea Dispensar Uman, Com Tritenii de Jos” în valoare de 1.639.005,13 lei.
– a fost realizat proiectul de Modernizare Drumuri agricole, pentru care au fost aprobate in ultima ședința de CL indicatorii tehnico-economici și devizul general pentru depunerea proiectului în sesiunea de finanțare pe fonduri europene deschisă in dec. 2023
– În 2022 s-au făcut toate demersurile pentru proiectare și implementare sistem de supraveghere video a comunei Tritenii de Jos, proiect în care de comun acord cu Poliția rurală am stabilit numărul și punctele în care sunt necesare Camere de supraveghere , inclusiv cele de înaltă rezoluție LPR , cu posibilitate de extindere funcție de necesități
– în anul 2023 am finalizat proiectul de ”Eficientizare și Modernizare a Iluminatului Public” prin AFM, proiect în valoare de 626.323,00 lei, cu posibilitate de extindere, proiect început în 2020 și finalizat în 2023, după reproiectare și avizare conform ghidului de finanțare.
Încă din anul 2021 am început demersurile de intrare în legalitate pentru clădirile construite fără Autorizație de construire. Este vorba de Capela de la Tritenii de Sus, unde au fost ridicați 4 pereți pe un teren neîntabulat, fără proiect, fără avizele necesare, și pentru care toți experții contactați au dat o singură soluție: DEMOLARE!. Am considerat de neconceput să demolăm o construcție atât de necesară și așteptată. În cele din urmă s-a găsit un arhitect care a dat soluția consolidării și modificării structurii de rezistență ajungând în final la construcția edificată, finalizată în August 2023. Trebuie menționat faptul că această construcție este exclusiv finanțată de la Bugetul Local, sume pe care au trebuit să le punem la dispoziție fără să periclităm executarea altor proiecte de investiții.
Aceleași demersuri au fost necesare pentru Capela de la Colonia și Baza sportivă Tritenii de Jos.
S-a început cu intrarea în legalitate – întabulat teren, proiectare, Certificat de Urbanism, obținerea avizelor pentru emitere Autorizație de Construire. În acest moment am obținut A.C. și urmează ca în bugetul pe anul 2024 să alocăm sumele necesare pentru edificarea construcțiilor și amenajarea parcărilor, respectiv;
– ”Construire Capelă în loc. Colonia Com Tritenii de Jos” în valoare de 530.183,97 lei, conf. Devizului General care cuprinde și intrarea în legalitate, proiectare amenajare teren, etc, și
– ”Modernizare vestiare și tribune la baza sportivă, com Tritenii de Jos” în valoare de cca 860 mii lei.
–
În anul 2023 s-a început Înregistrarea Sistematică (întabularea terenurilor), pe anumite sectoare cadastrale, și care vor continua și în anii următori, până la finalizarea lucrărilor de Înregistrare sistematică a tuturor terenurilor din Comuna Tritenii de Jos.
Tot în acest an, s-a încheiat programul de nomenclatură stradală, prin care s-a atribuit un nume fiecărei străzi cu renumerotare gospodării.
De asemenea în acești 3 ani am asigurat funcționarea unității After School, iar la Grădinița Tritenii de Jos am instalat centrala termică și am amenajat un loc de joacă pentru copii, am asigurat sumele necesare acordării burselor școlare și acoperirea cheltuielilor pentru buna funcționare a școlilor și grădinițelor de pe raza comunei.
Vreau sa mulțumesc membrilor Consiliului Local care ne-au sprijinit în demersurile noastre pentru intrare în legalitate și în special domnului viceprimar, Chisu Flaviu, care a fost un sprijin de nădejde în tot acest timp și în aceste demersuri, motiv pentru care – nu de puține ori – a pus interesele comunității peste interesele proprii.
Dar toate strădaniile noastre ar fi fost în zadar fără ajutorul Domnului, care ne-a scos în cale la momentul oportun oameni de bună credință care sa ne îndrume și să ne sprijine în demersul nostru.
În acest sens vreau să mai menționez faptul că în această perioadă grea, cu resurse financiare limitate, singurii care au înțeles situația a fost Consiliul Județean Cluj prin președintele Alin Tișe căruia îi mulțumesc și pe această cale pentru că ori de câte ori am cerut sprijinul, nu a ezitat să ni-l acorde fară să țină cont de culoarea politică. Pentru domnia sa cetățeanul Județului Cluj nu are o culoare politică, are nevoi care trebuie identificate și trebuie rezolvate. Astfel, domnul președinte ne-a sprijinit prin sumele acordate la rectificările de buget pentru susținerea cofinanțării proiectelor în derulare, și mai ales prin alocarea din fondul de rezervă pentru situații de urgență a sumei necesare pentru achiziția unui Microbuz pentru transportul școlarilor, având în vedere că unul din microbuze a cedat iremediabil datorită uzurii fizice și morale, din cauza vechimii.
Deasemenea am simțit din plin ajutorul arhitectului șef al județului, dl. SALANȚĂ, sau a domnului Suciu de la Consiliul Județean, și din partea Instituției Prefecturii Cluj.
Nu același lucru pot să spun despre ajutorul pe care l-a acordat guvernul din fondul de rezervă, în cele 3 sau 4 HG în care au fost alocate sume în această perioadă, din cele 81 UAT-uri ale jud. Cluj de fiecare dată doar Comuna Tritenii de Jos a fost exclusă de la acest ajutor financiar, sume atât de necesare susținerii proiectelor de investiții.
Cu toate acestea, am chivernisit cu folos fiecare leu doar în folosul comunității, pentru comunitate și vreau sa va multumesc dumneavoastră, cetățenilor comunei Tritenii de Jos, pentru înțelegere și încredere, si pentru răbdarea de care dati dovadă zi de zi pentru disconfortul creat de lucrările la rețelele de canalizare și apa și a celorlalte proiecte care se derulează în comună.
Pentru anul 2024 avem în vedere continuarea lucrărilor la rețeaua de canalizare și apă, reabilitarea și extinderea rețelei existente, a stațiilor de epurare și a stațiilor de pompare existente. În acest sens am obținut prelungirea A.C. pentru continuarea lucrărilor la vechea rețea de canalizare începută în anul 2008, care avea termen de finalizare 2009, și care nici azi nu e finalizată… Vom asigura resursele financiare pentru reabilitarea Școlii Generale și a Căminului Cultural din Colonia, construcții care necesită intervenții urgente la acoperiș și interioare, intervenții la acoperișul Căminului din Pădureni și asfaltarea urgentă a unor porțiuni de drum cum ar fi Hula, în zona capelei și montarea unor parapeți de protecție pe marginea drumului, precum și alte lucrări de întreținere a drumurilor și clădirilor publice, vom continua identificarea și intabularea tuturor imobilelor aparținând domeniului public și privat al UAT Tritenii de Jos, asigurarea apei menajere până la finalizarea lucrărilor la rețeaua de apă potabilă.
Perioada scursă de la începerea mandatului a fost una cu provocări majore, în care am încercat împreună cu factorii implicați să realizăm cât mai multe din obiectivele propuse și să rezolvăm majoritatea așteptărilor pe care le aveți. Suntem convinși că mai sunt multe alte lucruri de realizat și că nu am reușit să facem în totalitate tot ceea ce se așteaptă, dar din discuțiile pe care le avem cu dumneavoastră, am constatat că suntem pe drumul cel bun și încurajările, propunerile, criticile constructive pe care le primim ne fac să ne dorim să fim mai buni în fiecare zi.
Vă asigurăm că suntem alături de comunitatea din Comuna Tritenii de Jos, zi de zi, și că vom continua astfel încât la sfârșitul mandatului să existe un plus de bunăstare în rândul cetățenilor.
Vă mulțumesc pentru susținerea dumneavoastră!
Cu deosebit respect,
În slujba tritenașilor,
Primar, DAN ALEXANDRU IOSIF