În perioada 14-17 mai 2024 ITM Cluj a desfășurat, în cadrul unei campanii organizate la nivel naţional, acţiuni de control pentru verificarea modului in care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, precum și prevederile legale privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă de către angajatorii care desfășoară activitatea în centre comerciale în domeniile: „cultivarea plantelor pentru înmulțire”, „activități de pompe funebre și similare”, „comerț cu ridicata al florilor și plantelor”, „comerț cu amănuntul al florilor, plantelor și semințelor, comerț cu amănuntul al animalelor de companie și a hranei pentru acestea, în magazine specializate”.
Principalele obiective
Identificare și verificarea agenților economici, care activează în domeniile menționate anterior”;
Eliminarea neconformităților constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate și aplicarea de sancțiuni contravenționale corespunzătoare;
Creșterea gradului de conștientizare a angajaților și angajatorilor în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relațiilor de muncă și securității și sănătății în muncă.
Motivarea campaniei
În domeniile menționate mai sus lucrătorii se confruntă, în anumite condiții, cu riscuri de accidentare și/sau de îmbolnăvire profesională, fapt ce determină un număr mare de accidente cu incapacitate de muncă (7% din totalul de accidente din economia națională).
Exemple de riscuri potențiale:
– echipamente de muncă a căror utilizare este necorespunzătoare;
– echipamente de muncă neconforme pentru securitatea lucrătorilor;
– manipulări de mase grele și foarte grele, care conduc la o serie de probleme de sănătate asociate cu dureri de spate și dureri musculare precum și la accidente prin cădere de obiecte depozitate la înălțime;
– lucrul la temperaturi ridicate sau scăzute(vara/iarna);
– risc de lovire prin cădere/răsturnare obiecte /produse greșit depozitate;
– risc de electrocutare;
– risc de tăiere;
– deținerea de către toți angajatorii a fișelor cu date de securitate actualizate pentru toți agenții chimici periculoși prezenți la locurile de muncă și punerea acestora la dispoziția lucrătorilor (insecticide, erbicide etc.);
– asigurarea purtării de către toți lucrătorii, expuși la agenții chimici periculoși, a echipamentelor individuale de protecție adecvate.
În domeniul relațiilor de muncă, domeniile de activitate anterior menționate sunt susceptibile de încălcarea reglementărilor legale privind:
– angajarea personalului;
– transmiterea, în termen legal, a contractelor individuale de muncă, în registrul general de evidență al salariaților;
– durata timpului de muncă și muncă suplimentară;
– întocmirea evidenței orelor de muncă prestate de către salariați;
– repausuri periodice(repausul săptămânal, sărbători legale);
– munca de noapte;
– stabilirea și acordarea drepturilor salariale.
De asemenea, s-a urmărit și modul în care au fost îndeplinite măsurile dispuse cu ocazia controalelor anterioare, acolo unde a fost cazul.
Rezultatele campaniei
Cu ocazia acestei campanii ITM Cluj a efectuat controale la un număr de 19 angajatori din judeţul Cluj și s-au aplicat sancțiuni contravenționale în cuantum total de 24.500 lei.
Astfel, un angajator a fost sancționat contravențional cu amendă de 20.000 lei pentru primirea la muncă a unei persoane fără a avea încheiat contract individual de muncă.
Alți trei angajatori au fost amendați, în total, cu suma de 4.500 lei deoarece nu au facut dovada evidenței orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orelor de începere și de sfârșit ale programului de lucru.
În domeniul securității și sănătății în muncă unui număr de 14 angajatori li s-au aplicat avertismente, pentru următoarele deficiențe constatate: neefectuarea controlului medical periodic, fișă de aptitudini expirată, neefectuarea verificării instalațiilor de împământare a echipamentelor electrice, căi de circulație semnalizate necorespunzător, lipsa programului de instruire și testare a lucrătorilor, lipsa documentelor ce fac dovada verificării centralei termice, semnalizare necorespunzătoare a prizelor, lipsa buletinul de verificare PRAM(autorizarea din punct de vedere electric a prizelor), lipsa deciziei lucrătorului desemnat cu acodarea primului ajutor, stingerea incendiilor și evacuarea persoanelor.
