Continuăm seria interviurilor marca Ziarul 21. În această ediție vă prezentăm un interviu cu directorul general al S.C. Domeniul Public Turda, Gheorghe Balahura. Un interviu despre lucrările pe care D.P. Turda le-a realizat în oraș și proiectele pe care directorul general dorește să le implementeze în municipiul Turda.
Rep.: Cum a fost anul 2020 pentru societatea pe care o conduceți?
Gheorghe Balahura: Anul 2020 a început puțin ciudat. Societatea noastră mai face și deszăpeziri și la începutul anului trecut nu am avut zăpadă, atunci am avut o problemă, pentru că a fost o perioadă în care nu am avut de lucru, n-am putut să lucrăm în construcție, nici să deszăpezim și atunci am avut o problemă legată de fonduri de încasări. După care s-a declanșat pandemia, nu am știut ce înseamnă, am luat ceva măsuri și le-am luat exact așa, militărește, în sensul că ne-am protejat oamenii, am făcut tot ceea ce ni s-a indicat de sus și ne-am luat toate măsurile să nu avem îmbolnăviri sau să nu avem probleme legate de pandemie. Anul trecut aveam un contract bun în sensul că la final de an 2019 Primăria Turda a făcut cu Guvernul României de atunci, guvernul Dancila, un contract de 35 milioane RON pentru a se asfalta străzile care sunt în cartierul Primăverii. Domeniul Public a fost împuternicit, pentru că avem o delegare de la primărie pentru întreținerea drumurilor din municipiul Turda, pentru a gestiona acest contract și aveam în spate o sumă bună întinsă pe doi ani. Bugetul pe care noi de obicei îl facem este undeva la 10 milioane RON dar anul trecut am prognozat 11 milioane tocmai pentru că aveam acel contract și știam că avem de lucru. Între timp a venit pandemia și s-a schimbat guvernul, a căzut de tot contractul respectiv însă noi am început acolo să lucrăm. Una peste alta, până la urmă, a fost foarte bine pentru societatea noastră, în sensul că am avut o cifră undeva la 12 milioane RON și cu profit de 300 de mii. Am încheiat anul cu bine și am făcut lucruri multe și bune sau foarte bune. De când am venit director cam asta mi-am dorit eu, ca societatea Domeniul Public Turda să devină o societate care să lucreze pentru cetățean. Noi pe lângă întreținerea drumurilor avem și deszăpezirea, avem și salubritatea stradală și un sector agricol de sere. Suntem o societate a orașului și dorim să facem lucruri bune pentru oraș. Asta am încercat în primul an de mandat, dar în anul al doi-lea am început să facem lucruri de calitate și am demonstrat că Domeniul Public știe să facă lucruri de calitate, ca și alte firme, și pe unii dintre ei i-am și depășit. Spun asta pentru că avem și personal și am avut dorința de a face lucruri de calitate.
Rep.: Pe perioada stării de urgență toate societățile de profil, au avut de muncă pentru că nu a fost trafic, nu a fost foarte multă lume pe strada și s-a putut lucra și cred că această situație se pretează și pentru Domeniul Public Turda
Gheorghe Balahura: Am avut norocul acela, să zicem așa, de avea străzile mai libere, oamenii să fie cooperanți, pentru că până la urmă să știți că nu este de trafic ci de respectul care trebuie să fie în trafic. Noi facem un deranj, pentru că întotdeauna când începi o lucrare, faci o săpătură, este un deranj maxim dar este exact ca și curățenia în casă, faci deranj și pe urmă totul e curat. Față de alte firme, am încercat ca proiectele pe care le-am avut pe drumuri, proiectele urbane, să le adaptăm cât a permis legislația și proiectul, la nevoile cetățeanului.
Rep.: Să ne spuneți, domnule director, care este secretul drumurilor bine făcute într-un timp relativ foarte scurt?
Gheorghe Balahura: Chinezii au făcut autostrăzi în două, trei zile, noi nu suntem chiar acolo. Secretul este tehnologia pe care o folosești, utilajele pe care le ai, secretul stă în oamenii care sunt pe acele utilaje și știu să le gestioneze, materialele care sunt puse la dispoziție și toate cele enumerate mai sus le avem la Domeniul Public Turda. Aici este secretul, să ai materialele la dispoziție, materialele să fie de calitate și oameni care să le pună în practică și un lucru foarte important, să se muncească în cele opt ore, zece ore sau doisprezece ore de program, să se muncească pentru că atunci vom avea calitate. Cel puțin la partea de așternere de asfalt, am făcut poate și un program mai lung pentru pentru a fi totul de calitate, trebuie să ai o așternere continuă. Oamenii au înțeles că e de lucru, stăm până când terminăm.
Rep.: Când am discutat la început de mandat cu domnul primar, l-am întrebat ce-o să fie în Turda și dânsul a spus că o să fie un mare șantier…
Gheorghe Balahura: Este un mare șantier. Nemulțumirea oamenilor nu este pentru că acum este mare șantier în Turda ci de ce mă deranjezi tocmai pe mine cu modernizare. Probabil ar fi bine ca toate lucrările să le facem instant. Trăim o vreme a instantului. Avem soluții, acceleratori pentru betoane, pentru asfalt, sunt și le folosim, dar nu sunt exact ca și cafeaua ness. Se crează un disconfort mai ales dacă vine o vreme rea peste noi și am pățit lucrul acesta. Se poate lucra și pe ploaie. Spre exemplu, în Norvegia unde plouă tot timpul, se fac lucrări de asfaltare pentru că ei sunt pregătiți, au niște copertine, aștern asfaltul și lucrează și în ploaie dar nu cu sumele pe care le avem noi. Adică nu se poate lucra și pe ploaie și pe noapte la costuri minime.
Rep.: Cantitate să fie și nu calitate. Aici, noi ca țară suferim.
Gheorghe Balahura: Este o mare suferință a sistemului de achiziții pentru că prețul cel mai mic dictează. De multe ori, câștigătorii aduc o mare pagubă, pentru că prețul cel mai mic nu înseamnă calitatea cea mai bună. Dar noi ne străduim, pentru că noi suntem ai orașului, suntem copiii Turzii, suntem muncitorii acestui municipiu. Noi nu plecăm de aici, noi rămânem aici și orice stradă pe care am făcut-o, am încercat și am reușit în ultima perioadă, s-o facem de calitate și asta din două motive: 1. Este o mândrie, până la urmă, să faci un lucru de calitate. 2. Este un aspect economic, că eu fac un lucru de calitate și nu mai repar nimic la el. Asta este motivația, una este economică și la alta afectivă socială.
Rep.: Încă de când a venit edilul Turzii la conducere a vrut să lucreze cu oamneni profesioniști. Care este relația d-voastră profesională cu primarul Cristian Matei?
Gheorghe Balahura: Este foarte dificil să lucrezi cu domnul primar, foarte dificil, pentru că este un om care dorește să facă foarte multe… și face și vrea să le facă foarte repede și dorește să găsești întotdeauna soluții. Orice problemă, să aibă o soluție sau măcar să te străduiești. Și trebuie să ieși din confortul tău, din rutina ta, trebuie să mergi după mersul pe care îl impune. A fost o inerție care a dispărut pentru că trebuie să mergem după cel care conduce.
Rep.: Știm că lucrează foarte multe firme în Turda. Să ne spuneți câte străzi ați realizat cu societatea pe care o conduceți?
Gheorghe Balahura: În anul 2020 am făcut 18 străzi, din punct de vedere valoric că am avut pe investiții ale primăriei de 7.822.000 RON. Pentru lucrări neexecutate sau în curs de execuție mai avem în jur de 1.000.000 RON. Lucrările nu sunt decontate de către noi pentru că nu am ajuns chiar până la final. Una cu alta, undeva la 10 milioane ar fi ele. Am avut lucrări de reparații, am avut plombări sau lucrări mai mici în valoare de 2.712.000 RON. Ca lungime… undeva la 4,5 km. Ca și suprafață, drumurile sunt la 6 m lățime fără trotuare pentru că s-au făcut proiecte în care stasul a fost puțin mai mare. S-au redimensionat din două motive: unul ca să fie mai generoase spațiile verzi sau trotuarele și al doilea ca să scadă viteza pe oraș. Această măsură este o măsură preventivă pe oraș. Dacă vă uitați atenți în Cluj s-au redimensionat și mai mult.
Rep.: Cum stăm cu deszăpezirea?
Gheorghe Balahura: Noi avem utilaje de deszăpezire, cu ele suntem dimensionați ca să deszăpezim orașul după planul pe care-l are primăria. Există un plan de intervenție pentru dezastre, calamități și noi suntem parte din el. Suntem cei care participă în mod direct și activ la deszăpezire dar și acolo sunt și alții. Facem după urgențele care sunt înscrise în program. În principiu, urgentă întâi este unde se desfășoară transportul public local și străzile principale. Nu am avut probleme foarte mari anul trecut, spre deloc. Nici anul acesta nu prea sunt probleme pentru că nu prea au fost condițiile meteo nefavorabile. Noi suntem pregătiți cu utilaje, am achiziționat și materiale sare și substanțele de degivrare. Suntem pregătiți să facem și pe trotuare și în zonele trecerilor de pietoni importante, în zona unităților publice școlare etc.
Rep.: Spuneți la început că vă ocupați și cu spații verzi.
Gheorghe Balahura: Ne ocupăm de spații vezi doar în trama stradală. Ne ocupăm de salubritatea stradală, avem o automăturătoare care curăță străzile. Cum va crește numărul de kilometri asfaltați și noi suntem pregătiți să mai achiziționăm încă un utilaj pentru că trebuie. Avem și oamenii cu care întreținem parcurile,zona pietonală, culoarele și eu zic că ne descurcăm bine.
Rep:. Despre partea de agricultură (legumicultură) ce ne puteți spune?
Gheorghe Balahura: Sectorul sere este un sector pe partea de legume care nu aduce bani, chiar aducea o pierdere la un moment dat. Căldura în seră este foarte, foarte scumpă. Avem angajați pentru seră, avem trei ingineri agronomi și muncitori cu care facem producție agricolă. Producția agricolă în seră ceste foarte bună calitativ, foarte gustoasă, pentru că folosim pe cât se poate îngrășământ natural, tratamente care sunt naturale ș.a.m.d. De asemenea, folosim soi românesc sau soiuri valoroase dar cu producția pe care o obținem mergem în piața liberă unde concurezi cu țăranul sau cu cel care vine din Oltenia și care are alte cheltuieli. Atunci am regândit puțin producția. Anul trecut am fost ajutat și de vreme bună în sensul că am avut o producție foarte bună de roșii și am fost un pic pe plus. Avem și un magazin în piață și acolo ne valorificăm produsele. În majoritatea cazurilor vindem en-gros pentru că producția noastră este un pic mai mare decât am putea vinde prin magazin. Ne-am reorientat pentru că ceea ce existau aici ca și sere, din tradiția societății, au fost pentru producția de flori. Când societatea noastră avea întreținere și spațiile verzi, tot materialul îl produceam aici pentru spațiile verzi și atunci totul avea circuit închis. Și toate lucrurile își aveau rostul lor. Majoritatea florilor se aduc din Europa dar anul trecut a fost un an bun pentru cei care produc flori în România pentru că nu s-a mai lucrat așa de mult în Olanda, nu se mai transportata din Olanda și a fost bine pentru producătorii români.
Rep.: Domnule director, ce planuri aveți pentru anul 2021?
Gheorghe Balahura: Planurile pe anul 2021 sunt destul de serioase pentru că Turda este încă un mare șantier, sunt deschise foarte multe puncte de lucru care nu neapărat sunt ale Domeniului Public Turda. Avem și noi o parte și este destul de însemnată. Primele lucrări pe care Domeniul Public le va face atunci când vremea va permite, va fi strada Petru Maior, care este o stradă de legătură. Când se va intra pe planul de mobilitate urbană cu str. Ștefan cel Mare și Calea Victoriei, să fie o alternativă mult mai comodă pentru cetățeni. Acum este pietruită și poate ajunge până la asfalt. Și totuși acolo este o problemă, pentru că știți că există acea zonă care trebuie decontaminată, acolo s-au tot tergiversat unele probleme și nu știu dacă materialul va fi transportat. Atunci o să refacem toată strada pentru că se va distruge. A doua stradă care ar fi în urgență ar fi Strada Armatei. Se termină str. 22 Decembrie în sensul giratoriu și acolo trebuie să fie făcută legătura cu drumul național. Noi tot am plombat-o și am întreținut-o dar ea trebuie, ca intrare în oraș, să fie dusă la o lățime de trei benzi. Pentru că traficul va fi foarte mare și o presiune foarte mare pe zona aceea.
Rep.: Ce mesaje aveți pentru cetățenii municipiului Turda și în special pentru cei care din varii motive, critică starea drumurilor.
Gheorghe Balahura: Nu am foarte multe să le spun. Îi rog în continuare, cel puțin de vizavi de Domeniul Public Turda și de lucrurile pe care le facem, să ne spună ce și cum. Vreau încă odată să le zic că în municipiul Turda lucrează foarte multe firme de construcții de drumuri și sunt foarte multe șantiere deschise, dar acolo unde lucrăm noi, și noi lucrăm după proiect cum lucrează și alții, dar dacă dânșii văd că ceva deranjează să ne spună pentru că vom încerca, ca și până acum, să rezolvăm punctual fiecare sesizare, fiecare problemă. Ea trebuie să fie conformă cu proiectul tehnic, legal ș.a.m.d. Noi vom încerca și pe viitor lucrul acesta pentru că suntem ai cetățenilor.
Rep.: Vă mulțumesc, domnule director, pentru timpul acordat în realizarea acestui interviu!
Gheorghe Balahura: Vă mulțumesc și eu pentru invitație!