Criza medicală pare să fi împietrit întreaga lume și parcă a suspendat-o pentru o clipă, însă timpul se derulează cu aceeași repeziciune, doar că am învățat să trăim ”altfel”, să ne adaptăm celor mai neobișnuite provocări. Experți sau dimpotrivă, nu ezităm să ne exprimăm opinia despre ceea ce se întâmplă în jurul nostru, chiar și referindu-ne la domenii despre care nu avem nici măcar cunoștințe elementare, însă ne divizăm după conceptele jurnaliștilor, mai mult sau mai puțin avizați.
Și totuși, în această perioadă controversată, proiectele europene își regăsesc menirea, iar cei care le-au conceput își redefinesc principiile. Astfel, proiectul ERASMUS: S.T.E.A.M. with steam reunește știința, tehnologia, ingineria, arta și matematica, chiargândirea tehnologizată prin activități și concursuri”STEAM”, fiind implementat și la Școala Gimnazială AVRAM IANCU din Câmpia Turzii, încă din anul 2019. Instituții de învățământ din Belgia, Polonia, România, Spania și Regatul Unit doresc să compare, să împărtășească și să dezvolte bune practici și modele pentru abilități necesare în secolul al XXI-lea, iar această etapă importantă din viața noastră ne-a determinat să comunicăm mai mult virtual, să ne tehnologizăm într-o mare măsură munca, însă ne-a izolat și ne-a însingurat, deopotrivă.
De aceea, mobilitatea din Polonia, orașul Tychy, a reprezentat posibilitatea de a ”evada” spre alte meleaguri. Pregătită minuțios, din timp, plecarea în Polonia trebuia să se desfășoare conform standardelor impuse de proiectele Erasmus, iar criteriile de selecție a elevilor implicați înderularea activităților, au fost obiective și ”transparente”.
În dimineața zilei de 27 septembrie 2021, șase elevi de la Școala Gimnazială AVRAM IANCU, Câmpia Turzii: Alajmi Yasmin, Demeter Luana, Luca Nathanael, Podar Bianca, Rădoi Teodora, Vălean Șerban, însoțiți de cele două cadre didactice: IENEI DIANA și LOREDANA CORCHIȘ, s-au îndreptat spre Tychy, orașul polonez, care i-a găzduit înzilele următoare. Emoțiile au fost mari, deoarece România se afla în ”zona roșie”, iar trecerea frontierei constituia un adevărat obstacol, însă doar temporar, pentru că pe meleagurile poloneze, oamenii erau mult mai relaxați, cel puțin la prima vedere, iar rutina zilnică părea reinstaurată demult. Cu toate acestea, în contextul epidemiologic actual, implementarea acțiunilor de prevenire și de combatere a infectării cu SARS-CoV-2a fost obligatorie, respectându-se măsurile specifice de protejare a participanților la mobilitate și creându-se ”bula covid”, concept inițiat de profesorii de la Szkola Podstawowa nr. 18din TYCHY, Polonia. În interiorul ”bulei covid”, participanții din cadrul proiectului ERASMUS, nu au fost obligați să poarte mască. Pentru activităția fost alocat un întreg etaj. În timpul cursurilor, chiar dacă elevii au fost împărțiți în grupuri de patru și de cinci, a fost obligatorie purtarea măștii pe tot parcursul lecției. Tot timpul s-a lucrat cu același grup de elevi și de profesori din Polonia. Acesta a rămas neschimbat.
Majoritatea concursurilor S.T.E.A.M. s-au finalizat cu victoria echipelor de la școala noastră și prin urmare, cupa ERASMUS se află la loc de onoare într-una dintre vitrinele instituției.
Vizita la mina de cărbuneLuiza Coal Mine din Zabrze a fost extrem de interesantă pentru elevii, care s-au familiarizat cu munca extenuantă a minerilor și au încercat să se adapteze condițiilor vitrege din interiorul acesteia. Chiar dacă după-amiază, elevii s-au relaxat la Aqua Park în Tychy, această incursiune în lumea mineritului a reprezentat o experiență inedită și emoționantă pentru ”micii mineri”, dornici să descopere secretele acestei meserii aparte, însă vitală pentru confortul polonezilor, la un moment dat.
În schimb, Cracovia, legendarul oraș, care a fost cândva capitala Poloniei, ne-a încântat datorită arhitecturii minuțios realizate, iar dragonul, care îi străjuia porțile, părea a se regăsi sub diverse manifestări în multe dintre proiectele polonezilor. Caleștile albe, elegante, care împânzeau Piața Centrală, aminteau de capitala Austriei, Viena, doar că cele poloneze erau conduse de câte o doamnă-vizitiu. Clădirile extrem de vechi, impunătoare, unele chiar proaspăt restaurate aminteau de o istorie tumultuoasă și uneori nemiloasă.Centrul vechi istoric din Cracovia a fost înscris în anul 1978 pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO.
Cred în primordialitatea proiectelor ERASMUS, iar mărturiile elevilor dovedesc cele afirmate, pentru majoritatea constituind adevărate experiențe inițiatice,întrucât, fără modestie, trebuie să le recunoaștem valoarea autentică, aceea de a canaliza energii, poate de a clarifica incertitudini, de a dezvolta competențe și de a valorifica aptitudini, însă de ce nu, chiar de a schimba vieți.
LOREDANA CORCHIȘ
”Pentru mine, proiectul Erasmus a însemnat o săptămână interactivă cu un ”pachet” bogat de amintiri, împletită cu îmbunătățirea metodelor de învățare.
elev în clasa a VII-a
”Consider că aceste întâlniri cu elevi din alte țări sunt benefice pentru dezvoltarea noastră și pentru că ne-au determinat să realizăm căși copiii din școalanoastră se pot descurca in orice situație, fără sa întâmpinedificultăți din cauza limbiistrăine.”
elevă în clasa a VII-a
”Excursia în Polonia, după părerea mea, a fost una dintre cele mai frumoase experiențe din viața mea. Doar faptul că am vizitat o țară europeană înseamnă mult pentru mine. Școala din Tychy este o școală foarte diferită de școala noastră, atât de diferită încât, prima oara când am văzut-o, am crezut că este școală dintr-un serial american.”
elev în clasa a VII-a
”Participând la proiectul STEAM, am avut șansa de a cunoaște noi oameni, de a lega prietenii și de a vizita tot felul de locații,una mai interesanta decât cealaltă. În fiecare zi ne așteptau noi activități, așa că pur și simplu știam că ziua va fi interesantă…..Pentru final, vreau sa le mulțumesc profesoarelor care ne-au însoțit, pentru că au reușit să ne suporte până la final.”
elevă clasa a VIII-a
”Pe durata proiectului am fost implicați în diferite provocări în echipă, care m-au ajutat săinteracționez cu persoane din diferite țări, să-mi fac noi prieteni, datorita ideilor și scopurilor comune pe care ni le-a oferit acest proiectși să îmi îmbunătățesc competențele de comunicare într-o limbă străină.”
elevă în clasa a VIII-a.