Zăpada de martie a cauzat primele accidente rutiere. Neadaptarea vitezei la condițiile de drum a cauzat azi o derapare a unei mașini pe dealul Feleacului. Din fericire nu au fost înregistrate victime. Circulația nu a fost întreruptă.
Este bine știut faptul ca aderența scade foarte mult în cazul în care se conduce pe drumuri acoperite cu zăpada, gheață sau polei. Conform studiilor de specialitate, în astfel de condiții aderentă se reduce cu pana la 70% față de atunci când se circulă pe drum asfaltat uscat.
Folosirea anvelopelor de iarnă este de asemenea obligatorie atat din punct de vedere legal cât și pentru a mari gradul de siguranța în timpul circulării pe drumuri acoperite. În plus, o lopată și un sac cu nisip sunt binevenite în cazul in care autovehiculul ramane blocat în nămeți.
Condusul mașinii pe zăpada, gheață sau polei implică adoptarea unui stil de condus diferit față de cel practicat în condiții meteo normale.
1- Cum se pleaca de pe loc – La plecarea de pe loc se accelerează ușor pentru a se evita patinarea roților. Daca totuși acestea patineaza, pentru a se reduce cuplul se introduce cutia de viteze în treapta a doua.
2- Folosirea frânei de motor – În condiții de drum acoperit cu gheață, zăpada sau polei este indicata folosirea frânei de motor pentru a nu se rupe aderență dintre roti și carosabil. Pentru a se frâna în acest fel se apasă ambreiajul, se introduce cutia într-o treapta de viteza inferioară celei cu care se circula în acel moment și se eliberează ambreiajul.
3- Folosirea frânei de serviciu – În astfel de condiții, frâna de serviciu se folosește în completarea frânei de motor. În cazul mașinilor dotate cu sistem ABS pedala poate fi apăsată oricât de tare, dar in cazul mașinilor fara ABS aceasta trebuie apăsată numai până la nivelul de dinaintea blocării roților pentru a se evita deraparea.
4- Abordarea virajelor – Înainte de intrarea în viraj se reduce viteza pana la o limita care să asigure evitare deraparii. Este interzisă frânarea în viraje, iar accelerarea dupa ieșirea din curbe se face progresiv pentru a se asigura aderentă maximă.
5- Redresarea autovehiculului intrat in derapaj – În cazul in care derapajul apare pe puntea din fata, se eliberează accelerația, se roteste volanul in sens invers deraparii, se schimba intr-o treapta inferioară si se frânează usor pana masina se redresează.
Daca derapajul apare pe punte spate, se eliberează accelerația, se roteste volanul in sensul deraparii pentru a se evita rotirea completa a masinii, iar frana nu se actioneaza deloc.
6- Urcarea și coborarea pantelor – La urcarea pantelor se folosește o treapta de viteză care sa asigure aderentă maximă, de obicei o treapta superioara fata de cea care s-ar folosi in condiții de drum uscat.
La coborare este recomandată folosirea franei de motor, astfel evitandu-se derapajele.
7-Adaptarea vitezei de deplasare – Viteza de deplasare trebuie adaptata in funcție de starea in care se află drumul, mai ales în condițiile in care aderenta poate scade pana la numai 30%.
8- Asigurarea vizibilitatii – Se recomandă curatarea mașinii in totalitate de zăpada inainte de plecarea la drum. In acest fel se vor asigura conditii de vizibilitate maxima pe vreme nefavorabila si se va evita căderea zăpezii de pe plafon sau spulberarea zăpezii de pe capota direct pe parbriz.